جان کری: ایران زمانی که می‌توانست ۱۲ بمب اتم بسازد، این کار را نکرد

کدخبر: 1018108

وزیر خارجه آمریکا افزود: اختلاف ما با نتانیاهو بر سر این نیست که آیا ایران بد است، بلکه اختلاف ما بر سر این است که آیا این توافق به نفع اسرائیل هست یا نه/ ایران در فعالیت‌های منفی در سراسر منطقه دخیل است

به گزارش «نسیم» جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در اوایل گفتگوی اختصاصی با نشریه آتلانتیک درباره احتمال احیای مجدد روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان، پس از سر و سامان دادن به توافق ایران، صحبت کرد.

جان کری گفت: من امیدوارم با چوب زیربغل به سفر (منطقه) بروم و با عصا برگردم.

جفری گولدبرگ ، روزنامه نگار اسرائیلی آمریکایی نشریه آتلانتیک گفت: شما می‌خواهید به خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) بروید و شفایافته برگردید؟

کری: بدون دیدار از بیت المقدس.

گولدبرگ: شما به اندازهِ کافی (به بیت المقدس) نزدیک خواهید بود. حال که صحبت از بیت المقدس به میان آوردید بگذارید با آنچه شما اخیراً گفته‌اید آغاز کنم. شما به عنوان یک تحلیل، گفته‌اید که اگر این توافق (هسته‌ای ایران) در کنگره سقوط کند و کنگره اجازه‌ی عبور به آن ندهد (رد شود)، اسرائیل مقصر شناخته خواهد شد؛ اسرائیل منزوی خواهد شد. بسیاری از اسرائیلی‌ها آن را به عنوان یک تهدید ، و نه بخشی از یک تحلیل ، تلقی کردند. شما چرا چنین حرفی را علناً مطرح کردید؟

کری: من نسبت به حساسیت‌های عظیم در اسرائیل درباره چالش‌هایی که آنان با آن مواجه‌اند، حساس هستم. اسرائیل حقیقتاً محاصره شده است و سال‌ها چنین بوده است. من از سرِ اتفاق، با برخی از انتخاب‌هایی که رهبریت اسرائیل برگزیده در رابطه با این که چرا تحت محاصره قرار گرفته است، مخالفم. به نظر من، کارهایی وجود دارد که آنان می توانند انجام دهند که آن (محاصره) را کاهش دهد، اما آنان آن کارها را نکرده‌اند. اما اسرائیل دوست ما است. اسرائیل متحد ما است. ما ارتباطی با اسرائیل داریم که آن حساسیت را مهم تر می کند.

گولدبرگ: به این سؤالِ هایزنبرگ بپردازید. شما با ارائه علنی و عمومیِ این تحلیل، بر این مسئله تأثیرگذار بودید، زیرا به دشمنان اسرائیل اجازه‌ی منزوی کردن آن را دادید.

کری: اگر شما بازی گلف کرده باشید، می‌دانید که هنگامی که به توپ گلف (که بسیار سفت است) ضربه می‌زنید، فریاد می زنید «فور» (fore). شما در آن حال، کسی را تهدید نمی کنید، بلکه صرفاً در حال هشدار دادن به آنان هستید: مواظب باشید این توپ که در حال حرکت است، به شما برخورد نکند. مثال های دیگری نیز برای تشبیه این مطلب وجود دارد. آنچه من می‌گویم این است که من نمی‌خواهم اسرائیل منزوی شود، که البته کاملاً واضح است. من نمی‌خواهم اسرائیل با تنش‌ها و مشکلات بیشتری روبرو شود. من نمی‌خواهم چنین چیزی را ببینم. من واقعاً نمی‌خواهم در این مسئله گیر بیافتم، زیرا آنگاه من شبیه تحلیلگران می‌شوم. من واقعاً تلاش داشتم بگویم که برای انتخاب‌هایی که همه می‌کنند، پیامدهایی وجود دارد. من نگرانی‌های اسرائیل را درک می‌کنم. اسرائیل احساس می کند که تلاش دارد از خود محافظت کند. من نسبت به این مسئله حساس هستم.

گولدبرگ: اگر این توافق (با ایران) آنقدر خوب است که شما و رییس جمهور (اوباما)‌ می‌گویید، چرا نتانیاهو با این شور و حرارت با آن مخالفت می‌کند؟

کری: به نظر من، نتانیاهو طی سالیان طولانی در ساختار یا سرشت سیاسی‌اش به این باورِ ایمانی در رابطه با استنباطی که از ایران دارد و همچنین درباره چالش‌هایی که اسرائیل با آن مواجه است، رسیده است. وی (نتانیاهو) به این نتیجه‌گیری درباره ایران رسیده است که آنان (ایرانیان) هر وسیله‌ای را پیدا خواهند کرد و هر کارِ لازم را انجام خواهند داد که به تهدید خود (علیه اسرائیل) عمل کنند.

کری افزود: البته ما نیز این تهدیدها را کوچک نمی‌شماریم. ما به سادگی می‌گوییم که بر این باوریم که ساختاری را در این توافق تعبیه کرده‌ایم که از وی (نتانیاهو) نمی‌خواهد استنباط خودش از ایران را کوچک بشمارد یا به آن کم بها دهد، اما از وی می‌خواهد که این تحلیل را انجام دهد که آیا در این توافق، ضمانت‌های کافیِ غیرقابل شکست قرار داده شده است که به‌رغم هرکاری که آنان (ایرانیان) بکنند (نتوانند سلاح هسته‌ای تولید کنند). ما (آمریکا) بر این باوریم که آن ضمانت‌ها در این توافق گنجانده شده است. اختلاف ما با نتانیاهو بر سر این نیست که آیا ایران بد است، یا کارهای بدی کرده است، یا اسرائیل را تهدید می‌کند. بلکه اختلاف ما بر سر این است که آیا این گام (توافق)، در واقع، به نفع اسرائیل است و آن را در جایگاهی برای دفاع بهتر از خود قرار می‌دهد؟

گولدبرگ: لذا از دیدگاه شما چرا نتانیاهو این مسئله را درک نمی‌کند؟

کری: شما باید این سؤال را از بی بی (لقب نتانیاهو)‌ بپرسید. من نمی‌توانم آنجا بروم (نمی‌توانم از طرف نتانیاهو به این سؤال پاسخ بدهم).

گولدبرگ: اما شما این سؤال را از او کرده‌اید.

کری: خیر، اما من با او در این خصوص مناظره و بحث کرده‌ام و صرفاً (با وی) موافق نیستم. به نظر من، او (نتانیاهو) به طرزی اشتباه به این مسئله می‌نگرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت:‌ حتی اگر آنچه رییس کابینه اسرائیل می‌گوید که ایران به دنبال نابودیِ اسرائیل است، صحیح باشد، باز هم حذف سلاح‌های هسته‌ای بهترین راه است و ما پس از انجام آن می‌توانیم به سایر موضوعات درباره ایران بپردازیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت:‌ ایران هنگامی که به اندازه کافی اورانیوم برای تولید 10 الی 12 بمب هسته‌ای در اختیار داشت، این کار را نکرد و این در حالی است که اکنون ایران توافقی را امضا کرده است که هرگز حتی یک بمب هسته‌ای هم تولید نکند.

جفری گولدبرگ، روزنامه نگار اسرائیلی آمریکاییِ نشریه آتلانتیک، در ادامه گفتگوی اختصاصی با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، از وی پرسید: آیا شما باور دارید که رهبران ایرانی صادقانه به دنبال حذف اسرائیل هستند؟

کری: به نظر من، آنان در این لحظه‌ی خاص، تقابل ایدئولوژیکِ اصولی با اسرائیل دارند. حال، آیا آن به گام‌های فعال برای «محو آن» منجر می شود یا خیر.

گولدبرگ بلافاصله افزود: محو آن از نقشه (جهان).

کری: من جواب آن را نمی‌دانم. من چیزی را ندیده‌ام که به من بگوید (به اثبات رساند) که آنان هشتاد هزار موشک را توسط حزب‌الله (لبنان) به سوی اسرائیل نشانه رفته‌اند. چندین انتخابِ مختلف، ممکن بود انجام شود. آنان زمانی که مواد کافی برای ساخت ده تا دوازده بمب را در اختیار داشتند، آن را تولید نکردند. اکنون آنان توافقی را پذیرفته‌اند که براساس آن می‌گویند که هرگز تلاش نخواهند کرد که (حتی) یکی بسازند و ما ساز و کاری را تعبیه کرده‌ایم که ما می‌توانیم بر اساسِ آن، آن را به اثبات برسانیم. از اینرو، من نمی‌خواهم در این بحث و مناظره گرفتار شوم. به نظر من، این هدر دادنِ وقت است.

کری افزود: من بر اساس این فرض عمل می‌کنم که ایران خطری اصولی است و آنان در فعالیت‌های منفی در سراسر منطقه دخیل هستند و آن‌ها در حال بی‌ثبات کردن جاهای مختلف در منطقه هستند و آنان اسرائیل را دشمنی اصولی در این لحظه از زمان تلقی می‌کنند.

تمام کارهایی که ما اینجا کرده‌ایم برای نادیده انگاشتن این مسائل یا کوچک شمردن هیچیک از آن‌ها نبوده، بلکه برای آن بوده است که سنگر یا پادزهری بسازیم. اگر آنچه نتانیاهو می‌گوید صحیح باشد، که آنان در حال نقشه کشیدن برای نابودی (اسرائیل)‌ هستند، آنگاه داشتنِ ساز و کاری که سلاح‌های هسته‌ای را کنار بزند، اولین جا برای آغاز است و اگر نقشه‌ی آنان این است (که اسرائیل را نابود کند) برای شما بهتر است که سلاح‌های هسته‌ای را حذف کنید. آنگاه ما می‌توانیم به سایر چیزها بپردازیم.

جفری گلدبرگ، روزنامه نگار اسرائیلی آمریکاییِ نشریه آتلانتیک، در ادامه گفتگوی اختصاصی با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، از وی پرسید: بگذارید به این صورت تحلیل کنیم که این توافق در واقع خوب است اما پس از ده سال بد می شود. شما در اقدامی اعتمادساز توانایی ایران را برای ساخت بمب مهار کرده اید اما پس از ده یا 15 سال زمان فرار آنها به سمت سلاح هسته ای دوباره به یک یا دو ماه کاهش پیدا می کند.

کری در پاسخ گفت: « از اساس با این فرضیه مخالفم. این فرض درست نیست. می توان ثابت کرد که این فرض درست نیست و بررسی دقیق توافق به چندین دلیل مختلف کاملا با این برداشت که محدودیتی 15 ساله وجود دارد در تناقض است. علت نخست اینکه ما برای 20 سال بر تولید سانتریفیوژ در ایران از طریق صفحه های تلویزیونی نظارت می کنیم. به عبارت دیگر ، تولید سانتریفیوژ را در ایران از طریق تصاویر زنده تلویزیونی می بینیم و به مدت 20 سال هفت روز هفته و 24 ساعته بر اجرای کامل توافق اشراف داریم. اما مهم تر ، بانفوذتر و جامع تر اینکه برای 25 سال همه چرخه تولید سوخت از تولید اورانیوم - از معدن گرفته تا سنگ شکن تا کیک زرد تا گاز و ضایعات همه ردیابی و رهگیری می شود. دستگاه اطلاعاتی به شما خواهد گفت که ممکن نیست ایران چرخه سوخت جداگانه ، مخفیانه و کاملی داشته باشد. نمی توان همه چرخه را کامل راه اندازی کند. نمی توان استخراج از معدن و سنگ شکنی را مخفیانه اجرا کرد. از این رو 15 سال نیست ، 25 سال است ، حتی فقط 25 سال هم نیست. رفتم پروتکل الحاقی را مرور کردم فقط برای اینکه مطمئن شوم اشتباه نمی کنم. این چیزی که در اینجا آمده خیلی مهم است.

پروتکل الحاقی ، این حق را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی قائل شده است تا پادمان هایش را بر همه مواد شکاف پذیر اعمال کند تا مطمئن شود ایران به سمت تولید سلاح هسته ای منحرف نخواهد شد. برای انجام این کار همه طرف های دارای توان هسته ای غیر نظامی باید توافق جامع پادمان را با آژانس اجرا کنند. توافق نامه پادمان آنان را ملزم می کند به اینکه جزئیات همه موادی را که در معرض پادمان قرار دارند و رکوردهای عملیاتی همه تاسیسات را حفظ کنند. حالا در یک برنامه هسته ای غیر نظامی همه تاسیسات اعلام شده و قابل بازرسی هستند. بنابراین هر تاسیساتی هفت روز هفته 24 ساعته قابل دیدن است. نمی توان چیزی را دور زد - می بینید ، توافق نامه جامع پادمان ، یک سری بازرسی هایی را برای آژانس فراهم می کند که از جمله می توان به راستی آزمایی مکان ، هویت ، مقدار و ترکیب همه مواد هسته ای که مشروط به پادمان است و طرح تاسیسات و غیره اشاره کرد.

وزیر امورخارجه آمریکا درباره پیامدهای اقدام مخالفت آمیز کنگره با توافق هسته ای هشدار داد.

جان کری در بخش دیگری از گفتگویش با خبرنگار آتلانتیک در پاسخ به این سوال که آیا ایران نمی تواند بدون مطلع شدن دیگران به سمت بمب اتمی برود گفت: از نظر فیزیکی این کار امکان پذیر نیست. درعین حال وقتی پروتکل الحاقی برای بیست و پنج سال اورانیوم ایران را رهگیری می کند ، اطمینان خاطر بیشتری پیدا می کنیم و چنین اطمینان خاطری در دیگر توافقهای جهان غیرعادی است و وجود ندارد. آنها (ایرانی ها) قادر نخواهند بود به بمب اتمی دست پیدا کنند.

جان کری در پاسخ به سوالی درباره بازی های سیاسی در داخل آمریکا و اینکه تا چه اندازه این بازی های سیاسی ناشی از ترس یهودیان و چه مقدار از آن برای سوءاستفاده از ترس یهودیان از توافق هسته ای است گفت: من نمی توانم به این سوال پاسخ بدهم. من این ترس را جدی می گیرم. این ترس واقعی و مبتنی بر تاریخ دو هزار ساله (قوم یهود) است. من با این ترسی که این مردم دارند به شدت همدردی می کنم. من این نگرش تاریخی را درک می کنم. درعین حال، من با این ترس مخالف هستم زیرا ما هیچ گزینه ای را کنار نگذاشته ایم. می دانم که رئیس جمهور آمریکا نیز همین نگرش را دارد. رئیس جمهور حاضر است هرکاری که لازم باشد انجام خواهد داد تا ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا نکند و همه اعضای کنگره نیز از این مسئله حمایت خواهند کرد.

خبرنگار پرسید: گفته می شود شما ایران را رها می کنید به این معنا که پولی که به ایران داده می شود به صورت غیرقابل برگشتی به این کشور داده می شود.

کری در پاسخ گفت: من با این سخن که ما ایران را رها می کنیم، مخالف هستم و علت این نگرشم را بیان می کنم. تحریمها برای آنها گران تمام شده است. ما توانستیم استدلال خود را پیش ببریم و علت همراهی دیگران با ما این بود که ما به مذاکرات وارد شدیم و در مذاکرات بودیم. با آنچه در مذاکرات رخ می داد موافق بودند. اگر به صورت یکجانبه از این روند خارج شویم و به این همکاری ها پشت کنیم، این همراهی از بین خواهد رفت. بی تردید این همراهی کشورهای مذکور از بین خوهد رفت. چین و روسیه حتی نمی خواستند تحریمهای تسلیحاتی و موشکهای بالستیک ادامه یابد. بنابراین می بینیم اگر ما یکجانبه عمل می کردیم، این همراهی کشورهای مذکور از بین می رفت.

خبرنگار پرسید: ایران بیش از ما به این توافق نیاز دارد. ایران به پول نیاز دارد. بنابراین ،اگر کنگره بگوید که باید توافق بهتری با ایران حاصل شود، چرا شما می گویید ایران از توافق خارج خواهد شد؟

کری در پاسخ گفت: می دانم که ایران بنا به چند دلیل از توافق خارج خواهد شد. این تصور من نیست بلکه می دانم اینطور خواهد شد. ما باید با جامعه بین المللی صحبت کنیم. ما در طول مسیر حرکت در این فرایند، به اطلاعات بسیاری دست یافتیم. ارزیابی ما از جامعه بین المللی به ما نشان داد که واقعیتها به چه صورت است و وضع میدان عملیاتی و بازار به چه صورت است. آیت ا... (خامنه ای) با احتیاط بسیار به کل این روند نزدیک شد. او نوعی موافقت توام با اکراه به حسن روحانی و همکارانش نشان داد تا این کار را انجام بدهند زیرا او نمی خواست درصورتیکه این روند به نتیجه نرسد، مقصر دیده شود. فقط حسن روحانی در این زمینه ریسک کرد. او با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و این گروه و آن گروه، بازی می کرد. از گفتگوهای متعدد خود با ظریف و کل فرایند ، می دانستم که این حرکت تا چه اندازه شکننده است. آیت ا...(خامنه ای) همواره معتقد بوده است که ما غیرقابل اعتماد هستیم و او نمی تواند با ما مذاکره کند و ما آنها را فریب می دهیم. اما درنهایت دیدیم که توانستیم به توافق برسیم و این توافق را اعلام کنیم. پنج کشور دیگر در گروه پنج بعلاوه یک به این توافق باور دارند. ما یکی از هفت کشور حاضر در این روند بودیم. روسیه، چین، فرانسه ، آلمان و انگلیس همگی با این توافق موافق بوده اند. حال اگر کنگره آمریکا با رد این توافق، تردید آیت ا...(خامنه ای) را ثابت کند، دیگر به هیچ وجه نمی توان او را به این مسیر بازگرداند. او دیگر حاضر نخواهد شد مذاکره کند. او برای حفظ عزت نفس و تردیدی که دارد و به علت بی اعتماد بودن به آمریکا، مذاکره نخواهد کرد. او خواهد گفت آمریکا با حسن نیت مذاکره نمی کند. او خواهد گفت آمریکا این بار نیز با حسن نیت مذاکره نکرد. علاوه بر این، باید مدنظر داشت که دوستان ما نیز تحریمها را حفظ نخواهند کرد زیرا ما با حسن نیت مذاکره می کردیم اما حالا آنها خواهند دید که کنگره چه کار می کند. درباره پولی هم که نصیب ایران می شود باید گفت این پول در بانکهای ما نیست. ما این پولها را در کنترل خود نداریم. این پنجاه و پنج میلیارد دلار در بانکهای هند، چین، و ابوظبی است. این پول بنابه درخواست و اصرار ما در این بانکها نگاه داشته شده است. اما حالا اگر خود ما از این روند خارج شویم و کنگره به این توافق رای منفی بدهد، رئیس جمهور آمریکا دیگر توانایی انجام دادن هیچ کاری را نخواهد داشت. اگر ما به صورت یکجانبه از این روند خارج شویم و به همکاری شرکایمان پشت کنیم، این همکاری ها از بین خواهد رفت. مطمئن هستم که چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

کری در پاسخ به این سوال که ایران بخشی از این پولهای حاصل از رفع تحریمها را برای حمایت از سوریه و اقداماتی صرف خواهد کرد که خبرنگار آن را حمایت از تروریسم دولتی خواند گفت: اینجا مشکلی وجود دارد. اما ما چشمانمان کاملا باز است. ما با هوشیاری کامل، همه کارهایی را که ایران برای ایجاد بی ثباتی در منطقه انجام می دهد، زیرنظر داریم. درعین حال، پولی که گفته می شود از ایران به سوریه داده خواهد شد، سبب تغییر اساسی در رویدادهای جاری در سوریه نمی شود. ما ترتیبات چشمگیری بوجود آورده ایم تا بتوانیم درمقابل این کارها بایستیم و مانع این کارها شویم. مهمترین و بزرگترین کاری که در این زمینه انجام می دهیم، ‌بوجود آوردن روابط امنیتی قویتر و تعریف شده تر بین آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل است. ما می توانیم از راههای بی شماری برای مقابله با این فعالیتها استفاده کنیم. گذشت زمان نشان خواهد داد که آیا ظریف و روحانی در این سخن خود جدی هستند که می خواهند روابطی متفاوت با کشورهای منطقه داشته باشند؟ خبرنگار پرسید.. آیا شما این سخن آنها را باور می کنید؟

کری گفت: مسئله این نیست که آیا ما سخنان آنها را باور می کنیم یا خیر.

گولدبرگ خبرنگار نشریه آتلانتیک در ادامه از جان کری وزیر خارجه آمریکا پرسید: خب، ظریف به چشمان شما نگاه کرد و گفت: «ما روابطی سازنده تر با همسایگان عرب خود می خواهیم.» جان کری گفت شما باید آن را محک بزنید. فقط نباید حرف بزنید بلکه باید در عمل نشان دهید. در واقع هیچ چیزی در این توافقنامه نیست که مبتنی بر باور من به حرفهای آنها باشد یا اینکه به آنها اعتماد داشته باشم. فقط درباره این مسئله نیست که آنها قرار است چگونه رفتار کنند. ما توافقنامه را بر اساس آن تنظیم نکردیم. ما توافقی هسته ای بسته ایم. ما صرفا به این نگاه کردیم که چگونه می توانید فوریترین تهدید را از جانب آنها دور کنید تا بتوانید از منطقه محافظت کنید و اگر بخواهیم با ایرانی که این طوری رفتار می کند مقابله کنیم ، بهتر است با ایرانی مقابله کنیم که تسلیحات اتمی ندارد نه ایرانی که تسلیحات اتمی داشته باشد. مردم فراموش می کنند، همه اینها می گویند خدایا سال پانزدهم چه خواهد شد. اما فراموش کرده اند که این اتفاق قبلا افتاده است. آنها فناوری چرخه سوخت را به طور کامل در اختیار دارند. آنها مواد شکاف پذیر کافی برای تولید ده تا دوازده بمب را در اختیار دارند. آنها می دانند چگونه غنی سازی کنند. آنها نوزده هزار سانتریفوژ دارند ، بنابراین اگر شما به این توافقنامه نه بگویید ، شما ما را فورا به آن لحظه انتقالی برخواهید گرداند، بدون اینکه جایگزینی ارائه کنید که چه کار خواهید کرد. آنچه ما انجام داده ایم و آنچه که دیگران نتوانسته اند آن را انجام دهند ، این است که ما برنامه هسته ای ایران را به عقب می بریم. گولدبرگ گفت چرا شما می گویید در صورتی که توافق نباشد، جنگ خواهد بود؟ آیا به نظر شما ایران فورا دنبال ساخت بمب خواهد رفت، چرا باید این کار را بکند؟

کری گفت: آیا به نظر شما بازگشت به وضعیتی که ندانید آنها چه کار می کنند، دیگر در داخل ایران بازرس نداشته باشید، دیگر رژیم بازرسیها را نداشته باشید، دیگر ذخیره (مواد هسته ای) آنها کم نشود، دیگر آنها مجبور نباشند خواسته های شما را اجرا کنند ، آیا بازگشت به آن وضعیت درست است؟ مثل این است که شما به آنها اعتماد می کنید و فکر می کنید آنها اهل منطق و عقل سلیم باشند. مثل این است که بگویید کسانی که می خواهند اسرائیل را نابود کنند، یک دفعه کشور اهل عقل و منطق شوند. می خواهم بگویم، چه قدر این دو با یکدیگر در تضاد است.

گولدبرگ گفت: مسئله این است اگر شما ضرب شصتی به آنها نشان دهید آیا آنها ...

کری: گفت: منظورتان از ضرب شصت چیست؟

گولدبرگ گفت: نمی دانم، مثل جلوی ارسال راکت را از ایران به حزب الله بگیرید؟

کری گفت: خوب، در هر حال ما این کار را می کنیم. همین الان این کار را می کنیم. قبلا این کار را کرده ایم.

گولدبرگ گفت: شما مانع ارسال راکت از ایران به حزب الله می شوید.

کری گفت: خوب، اگر ببینیم جلوی آن را می گیریم. اسرائیل آنها را هدف قرار می دهد. اگر اسرائیل آنها را ببیند ، آنها را بمباران می کند. و البته ما بیشتر در این مسئله مداخله خواهیم کرد. رئیس جمهور آمریکا گفت ما تلاشهایمان را در این خصوص دو برابر خواهیم کرد. اما اجازه دهید به این مسئله برگردم. بنابراین اگر کنگره این توافقنامه را رد کند به شش کشور دیگری که این توافقنامه را امضا کرده اند، می گوید « ما این توافقنامه را دوست نداریم، پس برگردیم و دوباره مذاکره کنیم». و آیت الله (خامنه ای) هم می گوید « ما دوباره مذاکره نمی کنیم. پس کاری را که هم اکنون انجام می دهیم ادامه خواهیم داد. » به این ترتیب آیا آنها روز بعد تا نود درصد غنی سازی خواهند کرد؟ من چنین انتظاری ندارم. اما اتفاقی که خواهد افتاد این است که یک ماه و نیم دیگر ما اطلاعاتی از اسرائیلیها دریافت می کنیم که می گویند ما شاهد رشد و توسعه این تاسیسات در ایران هستیم و فکر می کنیم در آنجا غنی سازی می کنند. در آن صورت ما از آژانس می خواهیم کاری کند و آژانس نیز می گوید ما می خواستیم به داخل ایران برویم اما ایران می گوید ما به شما اجازه نمی دهیم. در آن صورت دوباره به خانه اول بازگشته ایم. به نظر شما شانزده نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه درباره این تاسیسات بازرسی نشده که صدای اعتراض نتانیاهو را در می آورد، چه خواهند گفت؟ به نظر شما آیا می توان فشار آورد؟ هیچ بازرسی در ایران نیست. فرض کنید آنها تاسیساتی را در عمقی بیشتر ایجاد کنند. آنها تاسیساتی را زیر کوه دیگری بسازند. فرض کنید آنها این کار را خیلی دقیقتر و با احتیاط بیشتر انجام دهند و در عمق بیشتری این کار را بکنند و شما نیز مهمات لازم را برای نفوذ به آن عمق نداشته باشید تا آن تاسیسات را از بین ببرد. در آن صورت آنها توان دستیابی به بمب را دارند.

گولدبرگ گفت: سوراخی به حدی عمیق که حتی مهمات و تسلیحات بسیار قوی نیز نتوانند به آن نفوذ کنند؟

کری گفت: بله ، دقیقا همین طور است. من صد بار این مسئله را توضیح داده ام. این توافقنامه به نفع اسرائیل است. این توافقنامه به نفع امنیت اسرائیل است.

گولدبرگ گفت آیا منظورتان این است که اگر این توافقنامه تصویب نشود، در هر حال با ایران وارد جنگ می شویم؟

کری گفت: من در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفتم که رئیس جمهور اوباما دنبال جنگ نیست. او نمی گوید که ما وارد جنگ می شویم. او می گوید در صورت نبود بازرسیها ، در صورت نبود رژیمی که ایران را ایجاب کند برخی کارها را انجام دهد، در صورت نبود کاهش ذخیره (هسته ای) آنها ، اگر آنها همچنان سانتریفوژهای خود را بچرخانند، به نظر شما چه اتفاقی اتفاقی خواهد افتاد وقتی آنها سانتریفوژهای بازرسی نشده ای داشته باشند که همچنان می چرخند و غنی سازی می کنند؟

ارسال نظر: