گزارش «نسیم آنلاین» از پیشروی چشمگیر مقاومت در مناطق شرقی حلب بعد از چهار سال اشغال؛

الگوی موفق جداسازی مناطق اشغالی از دمشق به حلب رسید

کدخبر: 2075723

در شرایطی که همه نگاه ها به حملات سلسله وار القاعده به غرب حلب دوخته شده بود ارتش و مقاومت با بازگشایی چند محور مختلف در شرق حلب توانستند با نفوذ به عمق مناطق شرقی این شهر بعد از قریب به چهار سال مناطق مهمی چون محله "مساکن هنانو" را آزاد و جای پایی برای پاکسازی کامل مناطق شرقی بازکنند.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » از سوریه: در ادامه درگیری‌ها برای پاکسازی قسمت شرقی شهر حلب، آزادی محله مساکن هنانو در شرق این شهر استراتژیک که بعد از قریب به چهار سال اتفاق افتاد توجه رسانه‌های مختلف را به خود جلب کرد.

بعد از سقوط شهر حلب و اشغال آن به دست تروریست‌های تکفیری، اکنون ارتش سوریه به همراه مقاومت توانستند طی سلسله عملیات‌های منظمی که از پاییز سال گذشته آن‌ها را کلید زدند بخش اعظمی از این استان را آزاد کرده و مواضع خود را در اهداف آزاد شده تثبیت کند.

مناطق شرقی حلب به دلایل مختلفی از جمله ساکنان غیرنظامی، بافت پیچیده شهری و استفاده عناصر مسلح از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی، قریب به چهار سال است که در اشغال تکفیری‌های مسلح قرار دارد و همین دلایل باعث شده تا پیشروی ارتش و مقاومت در این مناطق با سرعت نسبتا آرامی اتفاق بیفتد. اهمیت این مناطق با تکمیل محاصره حلب برای تروریست‌ها بیشتر شده و متعاقبا اقدامات متقابل آنها برای جلوگیری از آزادسازی مناطق شرقی بسیار شدیدتر از زمان قبل از محاصره است.

اکنون اما ارتش سوریه و نیروهای مقاومت توانستند پس از فروکش کردن آتش حملات سلسله‌وار القاعده در غرب و جنوب غرب شهر حلب که برای بازکردن حلقه محاصره انجام می‌شد با یک طرح عملیات مناسب مناطق شرقی را زیر آتش خود قرار دهند و تروریست‌های مستقر در شرق حلب را در چند محور مختلف درگیر کنند.

وفیق الکاظم از اعضای اعلام مقاومت در سوریه در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » با اشاره به اهمیت نفوذ ارتش و مقاومت به عمق مناطق شرقی اظهار داشت: به دلیل بافت پیچیده ای که مناطق شرقی حلب برخوردار است و همچنین وجود ساکنان غیرنظامی در این منطقه ارتش و مقاومت همواره با مسئله نفوذ به عمق مناطق شرقی مشکل داشت که این مشکل با طرح عملیات منظمی که در اتاق فرماندهی حلب به دست آمد تا اندازه قابل توجهی حل شد و نیروهای محور مقاومت توانستند با یک تاکتیک منظم به محله مساکن هنانو دسترسی پیدا کنند و پیشروی بسیار مهمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مشاهده عملیات ارتش و مقاومت در مساکن هنانو یادآور الگوی عملیاتی مناطق ریف دمشق است افزود: با آزادسازی منطقه الصاخور که در مجاورت محله مساکن هنانو قرار دارد یک خط الحاق در شمال مناطق شرقی ایجاد و حلب شرقی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم گردید. این موضوع یک بار در مناطق ریف جنوبی دمشق به خصوص در داریا، معضمیه، خان الشیخ و زاکیه اجرا شد که در نهایت با فشاری که ارتش و مقاومت به تروریست‌ها وارد کردند موفق شدند عناصر مسلح مستقر در این مناطق را وادار به تسلیم و خروج از این مناطق کنند و مناطق مذکور را بدون هزینه اضافی آزاد کردند.

وفیق الکاظم با اشاره به فروریختن اولین مهره از دومینوی نیمه شمالی قسمت شرقی حلب در آزادسازی مساکن هنانو خاطر نشان کرد: بعد از آن مهره‌های دیگر مثل محله‌های الصاخور، بستان الباشا و سلیمان حلبی فروریخت با توجه به فشاری که به تروریست‌ها در عمق مناطق شرقی وارد شد، نیمه شمالی مناطق شرقی آزاد و عناصر مسلح مستقر در مناطق "الحیدریه" و "بستان پاشا" برای جلوگیری از قرار گرفتن در محاصره به جنوب مناطق شرقی فرار کردند.

در شرایطی که فشار نیروهای القاعده بر قسمت‌های جنوب غربی و غرب روز به روز افزایش پیدا می‌کرد ارتش و مقاومت نه تنها توانستند با پدافند موثر جلوی حملات تروریست‌ها را در این مناطق را بگیرند بلکه با عملیات تهاجمی که همزمان با پدافند در این مناطق و به خصوص در محورهای "عقرب"، "سوق الجبس" و "حاجزالصوره" انجام دادند خود را به ورودی مناطق راشدین 4و5 رساند و جای پای خود را برای آزادسازی راشدین محکم کردند.

با عملیات ارتش و مقاومت در غرب حلب توجه دشمن به نیمه غربی جلب شد و دشمن مکانیزم عملیاتی خود را برای فشار به نیروهای مناطق غربی تنظیم کرد و در این راستا استعداد قابل توجهی از تروریست‌های داخل حلب برای ایجاد فشار بر نیمه غربی حلب جابه‌جا گردید البته همزمان با این اتفاق ارتش و مقاومت چند محور مختلف در نیمه شرقی حلب را هم فعال کردند و توان مقابله و جابه‌جایی نیرو را از تروریست‌ها گرفت.

با توجه به آزادسازی منطقه مساکن هنانو در حلب و ادامه پیشروی ارتش و همچنین فاصله کمتر از دو کیلومتری مانده میان هنانو و سلیمان الحلبی این امکان پیشی بینی شد که ارتش و مقاومت با ادامه عملیات در این مناطق توان الحاق این دو منطقه و جداسازی مناطق شمالی را دارند که نه تنها این امر محقق شد بلکه سازمان رزم تکفیری‌ها به شکلی آسیب دید که شاید بتوان روز شمار آزادسازی سایر مناطق باقی مانده در شرق حلب را هم از امروز آغاز کرد که در این صورت باید شاهد تغییر معادلات جدی در جبهه شمالی سوریه بود.

ارسال نظر: