تغییر موضع اتحادیه اروپا نسبت به جزایر سه‌گانه

کدخبر: 2381280

اتحادیه‌ی اروپا با تغییر موضع نسبت به حق حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه، ایران را متهم به نقض حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه کرد

نسیم‌آنلاین: اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی نشست مشترک با شورای همکاری خلیج فارس نسبت به موضوع جزایر سه‌گانه تغییر موضع داد. بررسی متن بخش مرتبط با جزایر سه‌گانه در بیانیه‌های مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا طی سال‌های 2009 تاکنون نشان می‌دهد که پیش از این تمرکز بر حل و فصل این اختلاف بوده اما موضع اتحادیه اروپا در بیانیه‌ی اخیر تغییر کرده است.

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا جزایر سه گانه

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه ۲۵ مهر در بیانیه پایانی نشست مشترک خود از ایران خواستند به «اشغال» جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی پایان دهد.

در این بیانیه آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم به اشغال جزایر سه‌گانه امارات متحده عربی، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که نقض حاکمیت امارات متحده عربی و اصول منشور سازمان ملل متحد است پایان دهد.»

توییت عراقچی در مورد ادعای اتحادیه اروپا در مورد جزایر سه گانه

بعد از این بیانیه عباس عراقچی وزیر امورخارجه در صفحه شخصی خود نوشت: 

بخش ایران در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌ فارس پیام‌های زیادی در خود دارد. از نظر ما، روشن است که مسیر همکاریِ با احترام، که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف، از جمله در نیویورک به آنها پیشنهاد شد، اکنون با تمایل اروپا برای «تقابل» پاسخ داده شده است - از طریق تحریم پروازهای مسافری و ایراد اتهام عبث «اشغالگری» به ایران!

جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود. دوران سیاست خبیثانه «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است.

اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه هم تکرار ادعاهای بی اساس در مورد جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه پایانی نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس را شدیدا تقبیح نمود و آن را نشانه روشنی از عدم پایبندی کشورهای عضو اتحادیه به اصول و اهداف منشور ملل متحد خصوصا اصل احترام به حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی دولت ها دانست.

بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن گلایه از کشورهای منطقه گفت:

 انتظار می رفت کشورهای منطقه از فرصت نشست مشترک با سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا -که بعضی از آنها جزو تامین کنندگان اصلی تسلیحات و نیز حمایت سیاسی برای رژیم آپارتاید اسرائیل هستند - برای پاسخگو کردن آنها و توقف نسل کشی و تجاوزات اسرائیل استفاده کرده و حامیان رژیم اشغالگر را ترغیب به خودداری از همدستی با این رژیم نمایند.  

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبرانقلاب در امور بین‌الملل هم به این بیانیه واکنش نشان داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان صاحب اصلی جزایر سه گانه با دقت تحرکات بدخواهان منافع ملی و منطقه‌ای را رصد کرده و پاسخ لازم را به هرگونه تجاوزی به خاک خودش خواهد داد و قطعیت این تعلق با نشستهای سست پایه و ادعای های بی‌اساسی خدشه دار نخواهد شد.

به گزارش نسیم‌آنلاین این جزایر به این دلیل مهم هستند که به دلیل موقعیت قوسی خود به عنوان دژ دفاعی تنگه هرمز از آنها یاد می‌شود. ایران به دلیل وجود این جزایر کنترل بخش شمالی تنگه هرمز را بر عهده دارد که از قضا قسمت عمیق تنگه به حساب می‌آید و عبور و مرور نفتکش‌ها و کشتی‌های باری سنگین از این ناحیه صورت می‌پذیرد. تلاش امارات برای ادعا بر این جزایر نیز به همین دلیل است. کنترل تنگه هرمز یعنی کنترل بخش مهمی از شریان انرژی دنیا و این شرایط مطلوب شیوخ حاشیه خلیج فارس نیست. علاوه بر موارد ذکر شده کنترل این جزایر حریم دریایی امارات در خلیج فارس و تنگه هرمز را افزایش و حریم دریایی ایران را کاهش می‌دهد و همین امر سبب دسترسی بیشتر به منابع اقتصادی برای آنها خواهد شد. به همین دلایل است که جمهوری اسلامی ایران این مناطق را برای خود حیاتی می‌داند و هرگونه ادعا بر این جزایر را مردود می‌خواند.

ارسال نظر: