رئیس اتحادیه بارفروشان: کشاورزان محصولات خود را به دلالان می‌فروشند

کدخبر: 928718

دارایی‌نژاد در گفتگوی خبری شبکه دو، از کاهش ۲۰ درصدی قیمت میوه در داخل میدان تره بار مرکزی به دنبال ساماندهی ۷۵ درصد از دلالان خبر داد/ فاضلی: افزایش هزینه حمل و نقل، علت اصلی افزایش قیمت میوه است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مصطفی دارایی‌نژاد در این برنامه با بیان اینکه میدان میوه و تره بار مرکزی در مجموع هشت خروجی دارد که برای خروج میوه و تره بار از هر در باید فاکتورهای لازم ارائه شود در غیر این صورت اجازه خروج داده نمی‌شود، افزود: اگر قیمت میوه در میدان مرکزی بیش از این کاهش یابد صدای کشاورزان در می‌آید.

وی افزود: 90 درصد صنف ما حق‌العمل کاران هستند و ما میوه را از کشاورز نمی‌خریم بلکه واسطه‌های دیگری هستند که میوه را از کشاورزان می‌خرند و بعد به ما می‌فروشند که ما اعتقاد داریم این حلقه‌ها باید حذف شوند.

دارایی‌نژاد گفت: سیب هم‌اکنون در میدان مرکزی بین 1500 تا 3000 تومان قیمت دارد. سوال ما این است که چرا کشاورزان محصول خود را به دلالان می‌فروشند و تعاونی‌های خود نمی‌فروشند! این اشکال از کشاورزان است.

وی از فعالیت 12 هزار خرده‌فروش میوه و تره بار در سطح شهر تهران خبر داد و اظهارکرد: اتحادیه خرده‌فروشان میوه و تره‌بار چگونه با یک هیأت مدیره 5 نفره قادر است روی این همه واحد خرده‌فروشی میوه و تره بار نظارت داشته باشد. این یک ضعف بزرگ است. این اتحادیه باید از 10 ارگان دولتی برای نظارت روی بازار و خرده‌فروشان کمک بگیرد. همان کاری که ما در میادین انجام داده‌ایم.

وی افزود: طبق قانون نظام صنفی میوه‌ای که از میدان خارج می‌شود در سطح بازار باید حداکثر با سود 35 درصدی به فروش برود و بالاتر از این مقدار سود غیرقانونی است.

رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به اینکه سیب زمانی که به میدان می‌رسد قیمتی حدود 3000 تومان دارد، گفت: مسئولیت قیمت میوه‌ای که از میدان خارج می‌شود دیگر با ما نیست و ما نظارتی روی آن نداریم.

سرابیان، رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی نیز با اشاره به خلاهای قانونی موجود در زمینه برخورد با تخلفات میادین میوه و تره بار اظهار کرد: براساس قانون که از نظر ما قابل اصلاح است از یک تا سه برابر متخلفان جریمه می‌شوند.

رئیس اتاق اصناف با اشاره به اینکه امکانات نگهداری و توزیع میوه در میادین مرکزی میوه و تره بار بسیار ضعیف است، گفت: چند سال است که عوامل ناسالم وارد چرخه توزیع کالا در کشور شده‌اند و به سودهای میلیاردی هم دست یافته‌اند اما برخورد با آنها یک شبه امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار «نسیم»، علی فاضلی در گفتگوی زنده تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه میزان ضایعات محصولات کشاورزی از زمان چیده شدن تا رسیدن به دست مصرف‌کننده بیش از 20 درصد است، گفت: افزایش هزینه‌های حمل و نقل نیز یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت میوه در بازار بوده است.

وی افزود: مبارزه با عوامل سودجو در زنجیره توزیع میوه نیاز به یک مبارزه جانانه دارد و کار یک شبه نیست.

به گفته وی در حال حاضر اصناف سطح کشور بیش از 1800 بازرس و سازمان حمایت نیز بالغ بر 4000 بازرس دارند که البته در قانون منابع مالی موردنیاز برای پرداخت حقوق این افراد به درستی دیده نشده است که این یک ضعف بزرگ است

اکبری، مدیر میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهرداری تهران در گفتگوی زنده تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه بسیاری از بهره‌برداران در میدان خودشان تولیدکننده و کشاورز هستند، گفت: ما سالی دوباره برای حضور تولیدکنندگان در میدان فراخوان می‌دهیم که یک بار در نیمه نخست سال و بار دوم در نیمه دوم سال است.

به گزارش خبرنگار «نسیم»، اکبری در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو با اشاره به اینکه فعالان میدان میوه و تره بار حق عرضه میوه خراب را به مردم ندارند، اظهار کرد: ما در 180 مرکز و میدان دارای ناظران معین هستیم و مردم در صورت داشتن هر شکایتی موضوع را به این افراد منتقل کنند و مطمئن باشند شکایت آنها پیگری می‌شود.

ارسال نظر: