سخنگوی وزارت ارشاد:

بابت انتشار بدون مجوز کتاب ها در فضای مجازی، نگرانیم

کدخبر: 2028754

حسین نوش آبادی گفت: در هیچ کشوری بدون مجوز کتابی منتشر و در فضای مجازی منتشر نمی شود ما در این زمینه نگرانی هایی داریم که باید برطرف شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی " نسیم آنلاین "، حسین نوش آبادی در نشست مطبوعاتی با موضوع بررسی نقش رسانه ها در انعکاس فعالیت های فرهنگی در خارج از کشور که امروز در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات نمایشگاه کتاب برگزار شد، گفت: خوشحالیم از اینکه بعد از مدتها با تلاش های صورت گرفته بیست و نهمین نمایشگاه کتاب در شهر افتاب و در جوار مرقد امام دایر شده است.

وی ادامه داد: معتقدیم ظرفیت های فراوانی برای ایحادخ نمایندگی های فرهنگی در خارج از کشور داریم و امیدواریم در فضای جدید بعد از برجام بتوانیم رایزنی های فرهنگی بیشتری را در خارج از کشور ایحاد کنیم.

وی با بیان این‌که بار اصلی دیپلماسی فرهنگی. بر عهده سازمان ففرهنگ و ارتباطات است، گفت: ممکن است که در سال اول برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر افتاب مشکلاتی وجود داشته باشد و این مشکلات به مرور زمان رفع می شود و قرار است نمایشگاه حداقل تا 5 سال به طور رایگان در این محل برگزار شود.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: باید بتوانیم در جامعه شرایطی را ایجاد کنیم که مردم دسترسی آسان تری به کتاب پیدا کنند و کتاب و کتابخوانی به یک فرهنگ و ارزش در کشور تبدیل شود، البته توسعه کتاب و کتابخوانی نیازمند توسعه مراکز عرضه کتاب است و کتاب نباید تنها در کتابخانه ها باشد بلکه باید کتاب در همه محیط ها در دسترس مردم باشد ولی امروز در این زمینه ضعف داریم.

نوش آبادی گفت: باید به دنبال ایجاد نهضت کتابخوانی باشیم و برگزاری هر ساله نمایشگاه کتاب با وجود اینکه اشتی بین کتاب و مردم به حساب می آید، ولی یک اقدام سمبلیک است و معتقدیم کتاب باید از این غربت و انزوا خارج شود. متاسفانه امروزه ما شاهد افت کتاب و انس با کتاب هستیم و نباید گسترش فضای مجازی جایگزین کتاب شود.

وی ادامه داد: ما اهداف بلند فرهنگی داریم و برای رسیدن به آن باید برنامه ریزی کنیم و بایذ کتابخوانی به یک نهضت پایدار تبدیل شود.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: امسال تلاش کردیم کمیته نظارت محتوایی در نمایشگاه را فعال کنیم زیرا بخش عمده ای از آثار در نمایشگاه از کشورهای دیگر هستند و نباید اجازه دهیم کتابهایی که خلاف ارزش های ما به شمار می روند در نمایشگاه عرضه شود، همچنین از حضور آثاری که ترویج افراطی گرایی است جلوگیری کردیم.

وی گفت: ما در مکان جدید شاهد برگزاری نمایشگاه هستیم و امیدواریم این مکان به دلیل قداستی که دارد بتواند به مرکز فرهنگی و معنوی تبدیل شود.

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: ٩٠٠ غرفه در بخش ناشران عمومی، ٢٧٠ غرفه در بخش کودک و نوجوان و 140 غرفه در بخش ناشران اموزشی داریم.

نوش ابادی افزود: دو هزار ناشر داخلی و 6 هزار ناشر خارجی داریم که ناشران خارجی در 300 غرفه به عرضه آثارشان می پردازند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضعف اطلاع رسانی در ابن دوره از نمایشگاه کتاب و آماده نبودن غرفه ها گفت: استقبال مردم در روز اول دور از انتظار بود و ابن نشان می دهد دوری نمایشگاه از تهران تاثیری بر استقبال ندارد و برخی از مشکلات مانند ضعف اطلاع رسانی، مشکلات کارت خوان ها و استفاده از بن های مجازی به زودی رفع می شود.

وی گفت: نگران چندانی برای روزهای آینده وجود ندارد و طی روزهای آینده مشکلات موجود حل خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: در هیچ کشوری بدون مجوز کتابی منتشر و در فضای مجازی منتشر نمی شود ما در این زمینه نگرانی هایی داریم که باید برطرف شود.

نوش آبادی گفت: حمایت از کتاب را در قالب ارائه تسهیلات به ناشران و خرید کتاب از ناشران از جمله سیاست های ماست تا با اینگونه سیاست ها شاهد افزایش تیراژ کتاب در کشور باشیم.

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: در بسیاری از استان های کشور شورای نظارت بر محتوای کتاب دایر شده و امکان صدور مجوز کتاب در استان هایی که قابلیت دارند نیز انجام میشود و بسیاری از استان ها اعلام کردند که میتوانند مجوز اثار را با حفظ قوانین صادر کنند.

خبرنگار:محمدجواد اسدیان

ارسال نظر: