خبر از جشنواره "چهل چراغ" ؛

کارگاه آموزشی محمدرضا اصلانی برگزار شد/ رونمایی از کتاب جشنواره

کدخبر: 2062635

کارگاه آموزشی محمدرضا اصلانی در جشنواره "چهل چراغ" برگزار شد، همچنین قرار است در چهارمین روز برگزاری این جشنواره "مسافر ری" روی پرده سینما ملت برود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سومین کارگاه از مجموعه کارگاه های آموزشی جشنواره «چهل‌چراغ» در حوزه سینما با موضوع مستندسازی عصر روز پنجشنبه ۲۵ شهریورماه با مدیریت محمدرضا اصلانی در پردیس سینما ملت برگزار شد.

محمدرضا اصلانی مستندساز با بیان این مطلب که سینمای مستند کپی از واقعیت است، گفت: در تاریخ سینما مستندسازان مدعی بودند که واقعیت را نشان می دهند و این واقعیت را سند می دانستند این در حالی که است که همواره کپی و به عبارتی تمثیلی از سندیت جهان را عرضه می کردند.

کارگردان مستند «جام حسنلو» عنوان کرد: خلاقیت از صفات خداوند است و اگر انسان به عنوان اشرف مخلوقات و خلیقه خدا بر زمین، خلاقیت در زندگی به ویژه هنر را حذف کند، دیگر خلیفه خدا نیست.

وی تاکید کرد: خلاقیت در سینمای مستند ضرورت دارد. چراکه خلاقیت ضرورتی اسطوره‌ای، دینی، تاریخی و اجتماعی است.

این مستندساز بیان کرد: جامعه ما قرن‌ها است که خلاقیت را از دست داده، به همین دلیل بیش از ۳۰۰ سال است که در تاریخ جهان حضور نداریم.

اصلانی افزود: در جهان مدرن بدون خلاقیت می‌توانید بخشی از جامعه نباشید، به این معنا که آماری از جامعه هستید اما در جامعه حضور ندارید.

اصلانی با اشاره به این مطلب که صنعت یک امر خلاق است و توقف در آن مرگ صنعتی است، گفت: اگر سهمی از تاریخ نداشته باشیم ملت بودن ما حذف می‌شود و تنها آماری از جمعیت هستیم.

این مدرس دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: سینمای مستند را به واقعیت متصل می کنند، اما باید دانست واقعیت چیست. من معتقدم مستندساز با واقعیت مواجه نیست بلکه با ظهور واقعیت مواجه است.

کتاب عکس و پوستر «چهل چراغ» رونمایی می شود/ «مسافر ری» در پردیس ملت

چهارمین روز از برگزاری جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهلچراغ»، امروز ٢٦ شهریورماه با رونمایی از کتاب عکس و پوستر «چهل چراغ» آغاز می شود.

در چهارمین روز از برگزاری این جشنواره ۲ فیلم سینمایی «مسافر ری» به کارگردانی داود میرباقری ساعت ١٤و «عصر روز دهم» ساخته مجتبی راعی ساعت ١٦ سالن شماره ٣ روی پرده می رود.

یکی از برنامه های ویژه در چهارمین روز از برگزاری این رویداد فرهنگی، به برگزاری کارگاه آموزش فیلم کوتاه با حضور احمد الستی اختصاص دارد. این کارگاه آموزشی راس ساعت ۱۸ با حضور هنرجویان سینما برگزار می شود.

از دیگر آثار سینمایی که در چهارمین روز از برگزاری این جشنواره نمایش داده می شود، می توان به فیلم سینمایی «من و زیبا» ساخته فریدون حسن پور، انیمیشن سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند، فیلم مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» ساخته داریوش یاری اشاره کرد.

نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» با موضوع امام حسین (ع) و حماسه اربعین، از تاریخ ۲۱ شهریور ماه در پردیس سینما ملت آغاز شده است و تا تاریخ ۲۸ شهریورماه در پردیس سینمایی ملت ادامه دارد.

ارسال نظر: