اکبری: نهمین همایش پژوهش‌های قرآنی به کتاب الهی و فرهنگ وحیانی پرداخته است

کدخبر: 1002089

دبیر نهمین همایش پژوهش‌های قرآنی گفت: ۴۰ اثر داخلی و خارجی به عنوان برگزیده در این همایش انتخاب شده‌‌اند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد اکبری دبیر این همایش در نهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی گفت: نهمین همایش پژوهش های قرآنی با موضوع قرآن کریم و فرهنگ وحیانی برگزار می شود. بر همین اساس نیز در این مراسم در نظر داریم تا از مقام شامخ علمی و معنوی آیت الله قرشی مفسر بزرگ قرآن کریم تجلیل شود.

وی افزود: توجه به اهمیت و اهتمام به امر پژوهش و امر تحقیق در منظر قرآن کریم و مکتب وحیانی و همچنین سیره اهل بیت زیباترین موضوع زیربنایی در ساختار دین اسلام محسوب می شود. در میان نام مکاتب الهی هیچ مکتبی مانند اسلام به موضوع پژوهش و تحقیق و ارج نهادن به مقام پژوهشگران ارزش و اهمیت نداده است.

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: پژوهش قرانی از سوی خداوند به عنوان زیباترین گوهر دعوت به سوی حق معرفی شده است. با توجه به این موضوع اساس، پایه و ریشه تمام علوم و دانش ها و همچنین حکمت نظری و عملی معارف الهی است.

دبیر نهمین همایش پژوهش های قرآنی خاطرنشان کرد: نکته مهم توجه به آسیب ها و خطرات پژوهش های قرآنی است که باید مدنظر قرار بگیرد. زیرا منشا پیدایش تحریف معارف الهی، تفسیر به رأی ها و ظهور عرفان های کاذب و همچنین فرق اسلامی ضاله همانند تکویری، داعشی و سلفی برخاسته از عدم تحقیق و پژوهش در قرآن و یا تحقیق نادرست و تفسیر های غلط از متون قرآن است.

وی اضافه کرد: تولیت برگزاری همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با این دانشگاه است. بر این اساس در نهمین دوره این همایش بیش از 700 اثر علمی شامل کتاب، مقاله، پایان نامه و طرح پژوهشی از 31 مرکز علمی، دانشگاهی، پژوهشی و حوزوی داخلی و خارجی به دبیرخانه ارسال شده است.

حجت الاسلام اکبری تصریح کرد: از نظر تخصصی پژوهشگران در این رخداد بزرگ پژوهشی جهان اسلام می توان گفت پژوهشگرانی از 11 رشته علوم انسانی، علوم تجربی، پزشکی، علوم پایه، علوم تربیتی، فقه، حقوق، فلسفه، علوم حوزوی در این دوره مشارکت کرده اند.

دبیر نهمین همایش پژوهش های قرآنی افزود: در این دوره از همایش مجتهد حوزه، استاد دانشگاه، دانشیار، استادیار، مربی و دانشجوی دکترا و کارشناسی ارشد و کارشناسی حضور داشتند. این اساتید در مجموع 259 دکترای دانشگاه و حوزه، 88 دانشجوی دکترا، 288 کارشناس ارشد، 40 کارشناس و همچنین 40 اثر پژوهشی خارجی آثار علمی خود را به دبیرخانه ارائه دادند.

وی ادامه داد: آثار علمی از 12 کشور خارجی شامل مغرب، مراکش، الجزایر، یمن، لیبی، عربستان، مصر، افغانستان، سوریه، اردن، تاجیکستان و فلسطین و در مجموع 40 اثر خارجی به دبیرخانه ارسال شد و در مجموع 40 اثر داخلی و خارجی به عنوان برگزیده انتخاب شدند. بر این اساس در روز اختتامیه از 5 اثر برتر تجلیل می شود.

حجت الاسلام اکبری در پایان گفت: مقالات برتر دوره هشتم همایش های پژوهش های قرآنی چاپ شده و در مراسم امروز رونمایی می شود. همچنین این آثار به دو صورت فیزیکی و مجازی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر: