حسینی: زندگی در جامعه اسلامی باید بر اساس سبک قرآنی باشد

کدخبر: 1002021

دبیر سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: مسابقات قرآنی یک رویداد بزرگ قرآنی در سرتاسر جهان اسلام است ولی ما هنوز از ظرفیت آن کامل استفاده نکرده‌ایم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حجت الاسلام سید مصطفی حسینی دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در نشست خبری که در سالن اجلاس سران برگزار شد پیرامون روند برگزاری این دوره از مسابقات تا امروز گفت: خوشبختانه نمایندگان بالغ بر 80 کشور اسلامی در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم حضور پیدا کرده اند. مسابقات بین المللی قرآن یک رویداد ترویجی است. اگرچه دارای جنبه های آموزشی هم هست.

وی افزود: اهتمام و توجه بسیار خوب رسانه‌های مختلف کشور به برگزاری این مسابقات موجب شده که خود مسئولان این مسابقات نیز توجه ویژه‌ای نسبت به مسابقات داشته باشند. در حقیقت متولیان برگزاری وادار به بازمطالعه اصول و سیاست های برگزاری این مسابقات شده اند.

حسینی ادامه داد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر می خواهیم در کشور فضای قرآنی داشته باشیم و مردم کشور را در این فضا رشد بدهیم. در حقیقت باید قله‌هایی را پرورش بدهیم و مردم سعی کنند به آن قله‌ها برسند. درست همانند عرصه های ورزشی و فرهنگی و هنری ولی باید این نکته را هم عرض کنم که قرآن از تمامی این عرصه هایی که نام بردم بالاتر و برتر است.

دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خاطرنشان کرد: قرائت و حفظ قرآن و در کل برگزاری این مسابقات بهانه‌ای است برای اینکه مردم به قرآن بیش از پیش توجه کنند. در حقیقت مردم متوجه کتابی به نام قرآن که از سوی خداوند آمده بشوند و به دستوران آن نیز عمل کنند.

وی اضافه کرد: در جریان برگزاری مسابقات قرآن در امسال چند گروه مستندساز به میان مردم و شرکت کنندگان رفتند و از انها پرسیدند که از مسابقات قرآن چه انتظاری دارند. ما درنظر داریم تا این مستندها را دسته بندی کرده و بر اساس آنها مسابقات قرآن را برای سال آینده بازطراحی کنیم.

حسینی ادامه داد: مسابقات قرآنی یک رویداد بزرگ قرآنی در سرتاسر جهان اسلام است ولی ما هنوز از ظرفیت آن کامل استفاده نکرده‌ایم. این مسابقات فضایی بسیار مناسب به ما برای ارتباط با سایر کشورها اسلامی می دهد. ما به سادگی در هر زمان نمی‌توانیم این همه قاری برجسته و حافظ را دور هم داشته باشیم. پس باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم.

دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم افزود: پیامبر اسلام نیز در آن زمان برای مناسبات کشوری خود از قاریان قرآن استفاده می‌کردند. بر همین اساس ملاک در جامعه اسلامی برای مدیریت این است که هر فرد خود را با قرآن تطبیق دهد. در واقع زندگی در جامعه اسلامی باید بر اساس سبک قرآنی باشد.

وی یادآور شد: در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن به بعد ترویجی آن اهمیت بیشتری دادیم. بر همین اساس نیز اگر می‌خواهیم مسابقات قرآنی گفتمان قالب جامعه امروز ما شود باید در بعدهای رسانه‌ای، تبلیغی و ترویجی قدم های بسیار زیادی برداریم.

حسینی خاطرنشان کرد: وقتی این مسابقات با حضور رئیس جمهور آغاز شده و با دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی به پایان می رسد همه اینها نشان از اهمیت فوق العاده آن داشته و ارزشمند و مبارک بودن آن را نشان می دهد.

دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در این 30 سال اخیر و در زمان برگزاری مسابقات بین المللی قرآن رهنمودهایی را به دستندرکاران و برگزارکنندگان آن ارائه می کردند. ما قصد داریم این رهنمودها را که همانند یک کتاب بسیار ارززشمند است را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم باید موجب شود که علاقه و توجه مردم به قرآن در جامعه زیاد شود. بر همین اساس افرادی که قاری هستند به سوی فهم قرآن بروند و سایر مردم نیز به سمت انس با قرآن حرکت کنند.

حسینی تاکید کرد: در سال 1360 که نخستین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در حسینیه ارشاد در تهران برگزار شد اساتیدی چون پرهیزگار، فاطمی و آیت الله خزعلی در آن حضور داشتند و شاید حالا که استاد پرهیزگار نفر نخست مسابقات قرآن در کشور عربستان شده به خاطر برگزاری و حضور در این مسابقات قرآن بوده است.

دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم افزود: روز 25 اردیبهشت ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه ای این مسابقات آغاز شد و از روز 26 اردیبهشت رقابت ها به صورت جدی آغاز شد. در روزهای شنبه تا دوشنبه مرحله مقدماتی دو رشته حفظ و قرائت برگزار شد و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز مرحله نیمه نهایی انجام شد که در پایان روز چهارشنبه راه یافتگان به فینال مسابقات مشخص می شوند. همچنین از فردا پنجشنبه راه یافتگان به فینال مسابقات در دو رشته حفظ و قرائت با هم به رقابت می پردازند و در نهایت نیز از هر رشته پنج نفر به مرحله نهایی راه پیدا می کنند.

وی گفت: مسابقات قرآن کریم امسال شاهد رشد کمی بود و بیش از 81 کشور در این دوره حضور پیدا کردند. بر این اساس و با توجه به آمارهای اعلام شده در سال گذشته 110 نفر در این مسابقات شرکت کرده بودند ولی امسال تعداد آنها به 129 نفر رسیده است. به عبارتی بهتر 10 کشور امسال بیشتر در این مسابقات شرکت کرده اند.

حسینی ادامه داد: فردا پنجشنبه شاهد برگزاری همایش پژوهش‌های بین المللی قرآن در سالن اجلاس سران هستیم. این همایش بسیار مهمی است و جا دارد تا ما توسط رسانه ها این همایش را از حاشیه خراج کنیم. به این همایش چیزی در حدود 700 اثر ارسال شده که از این آثار می توانیم برای ترویج مفاهیم قرآنی استفاده کنیم.

دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات قرآن کریم 31 اردیبهشت با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. همچنین برگزیدگان و شرکت‌کنندگان در تاریخ دوم خرداد به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند.

ارسال نظر: