روحانی: اگر به‌دنبال وحدت دنیای اسلام هستیم باید ویرانی "حلب وموصل" را ویرانی "ریاض و اردن" بدانیم

کدخبر: 967359

رئیس‎جمهور در همایش وحدت اسلامی افزود: اگر یک کانال تلویزیونی به نام دفاع از شیعه یا اهل سنت مقابل مذاهب می‎ایستد و به مقدسات اهانتی روا می‌دارد باید همه آن را محکوم کنیم

به گزارش خبرنگار«نسیم» حسن روحانی رئیس‎جمهوردر بیست و هشتمین همایش بین المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند به تابش نور مولود پیامبر در این ایام هستیم، اذعان داشت: پیامبر برای مسلمان ها راه اخلاق، اعتلاء زندگی مادی و معنوی و تمدن اسلامی را به ارمغان آورد و امت واحده اسلامی را در چارچوب وحی آسمانی تشکیل داد و از ما خواست تا آن مسیر و آن راه را پاس بداریم و ادامه دهیم. وی در ادامه گفت: کنفرانس‌ها به تنهایی قادر نیستند تفرقه دنیای اسلام را به وحدت جهان اسلام تبدیل سازند چرا که وحدت نیاز به سعه صدر دارد

رئیس‎جمهور همچنین با عنوان این مطلب که وحدت نیاز به شناسایی یک دیگر و مدارا دارد، بیان کرد:اگر ما راه مذاهب را طرق مختلف به سمت هدفی واحد ببینیم و بیابیم وحدت امکان پذیر است اما اگر مذاهبی را در مسیر احزاب و مذاهبی را معکوس در مسیر دوری از اهداف تلقی کنیم و ببینیم وحدت حاصل نخواهد شد. رئیس‎جمهور ضمن بیان اینکه وحدت تنها با گفتن و تکرار کردن کلمه وحدت و حتی اعتصام به حبل الله ایجاد نمی‌شود، تاکید کرد: باید همه ساز و کار خود را در مسیر وحدت به کار بگیریم. روحانی همچنین با بیان این نکته که اگر یک کانال تلویزیوین یا رادیویی به نام دفاع از شیعه یا به نام دفاع از اهل سنت در برابر دیگر مذاهب می ایستد با صدای واحد آن را محکوم کنیم، تصریح کرد: اگر ما دنبال وحدت و اتحاد هستیم باید جهان اسلام همکاری‌های عملی را آغاز کند. وی در ادامه گفت:در یک جمع و جامعه اسلامی و کشور اسلامی که همه دنبال وحدت هستیم آیا امکان پذیر است که یک گروه همواره ایثار کند و گروهی دیگر همواره مطالبه کند. رئیس‎جمهور با تاکید بر اینکه اگر همکاری‌ها در زمینه مسائل اجتماعی و مسائل فرهنگی آغاز شد ما می‌توانیم به سمت وحدت حرکت کنیم، افزود:اگر قرار است همه ما متحد باشیم از دوران دبستان در کتاب‌های دبستانی همدیگر را به رسمیت بشناسیم و مذاهب اسلامی را به عنوان شغل‌ها و شاخه های یک دین به رسمیت بشناسیم.

وی در ادامه اظهارکرد: مگر امکانپذیر است که جهان اسلام به سمت وحدت حرکت کند اما سیاسیون و سران کشورهای اسلامی این واقعیت را در زبان و عمل نپذیرند و مگر ممکن است دو جمع مسلمانان با هم متحد شوند اما در منافع ملی رو در روی یکدیگر بایستند.

رئیس‎جمهور ضمن تصریح این نکته که اگر به دنبال وحدت در دنیای اسلام هستیم باید تضاد منافع را از بین ببریم، متذکر شد:اگر وحدت دنیای اسلام را می خواهیم باید تهدیدات مشترک جهان اسلام را برای همدیگر تبیین کنیم و آن تهدیدات را تهدیدات همه بدانیم.

وی همچنین عنوان کرد: اگر ما دنبال وحدت در دنیای اسلامیم باید برای ما سنی در غزه ، علوی در دمشق، زیدی در یمن، کرد در شمال عراق، سنی در عراق، شیعه در عراق، شیعه و سنی ودر افغانستان و پاکستان وسراسر دنیای اسلام همه و همه را واحد و امت واحده بدانیم.

روحانی با تاکید بر اینکه اگر ما غم همه مسلمان ها راغم خود دانستیم آنگاه وحدت در دنیای اسلام امکان پذیر است، بیان داشت:شما ببینید گروهی غارت گر با نام دین و با نام جهاد با آبروی اسلام چه کرده اند.

وی در همین رابطه یادآور شد: آنها با آبروی پیامبر چه‎ها که نکردند، بنام دین سر بریدند وبه نام دین بقاع و مساجد و کنیسه و کلیسا را ویران و خراب کردند و در برابر اهل کتابی که در یک کشور اسلامی متواحد بود بدون جرم آنها را کشتند و به این امرافتخار کردند.

رئیس‎جمهور با بیان اینکه از کشته شدن بیگناهان بدتر کشته شدن و سر بریدن آبروی اسلام و پیامبر اسلام است، تصریح کرد: امروز همه باید دست به دست دهیم و باید همه علمای اسلام برای وحدت امت اسلامی تلاش کنند.

وی همچنین بیان داشت:ما باید اسلام رحمانی و اسلام معتدل را به جان معرفی کنیم و باید در برابر افراط و خشونت ایستادگی کنیم وبه دنیا بگوییم اسلام دین افراط نیست اسلام دین خشونت نیست بلکه دین مماشات است.

رئیس‎جمهور در بخش پایانی سخنانش نیز ضمن اشاره به اینکه ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای جهان اسلام با راه‌بری رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی در برابر هر گروه و ملت مسلمانی که در برابر تروریسم بایستد قرار خواهد گرفت، عنوان کرد:ایران در این مسیر چه ازغزه چه دمشنق وه موصل و کردستان و افغانستان و چه هر جای دیگر در کنار آنهاست و از آنها دفاع می کند‬.

وی ادامه داد: دنیای استعمار امروز می خواهد با تخفیفو اهانت به اسلام و با تفرقه در دنیای اسلام بر سرزمین های اسلامی که از جایگاه‌های استراتیک دنیا هستن به راحتی سلطه یابند ومنابع دنیای اسلام را غارت کنند.

رئیس‎جمهور در پایان خاطرنشان کرد: امروز روزی است که خداوند و دین خدا از ما می خواهد که به صحنه بیاییم و در برابر ظالمان و مشرکان، منحرفان و مزدوران آنها ایستادگی کنیم واگر اینچنین راه را برگزیدیم خدا هم ما را یاری خواهد کرد.

ارسال نظر: