عراقچی: معاهده چابهار در راستای دیپلماسی آب نبود/ مزایای زیاد معاهده از لحاظ ترانزیتی برای منطقه

کدخبر: 2073889

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه معاهده چابهار در راستای دیپلماسی آب نیست گفت: هندی ها بندرچابهار را توسعه می دهند و با استفاده از این پیمان، امکان استفاده از راه آهن از آسیای مرکزی به چابهار فراهم می شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه معاهده چابهار در راستای دیپلماسی آب نیست گفت: هندی ها بندرچابهار را توسعه می دهند و با استفاده از این پیمان، امکان استفاده از راه آهن از آسیای مرکزی به چابهار فراهم می شود.

عراقچی عصر دوشنبه در نشستی با عنوان چالش‌های هیدروپلیتیک ایران و دیپلماسی آب که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در معاهده چابهار با هند و افغانستان، در خصوص حقآبه رودخانه هیرمند هم بحث شده است یا خیر؟ افزود: این معاهده در راستای دیپلماسی آب نبوده است بلکه بحث سرمایه گذاری در بندرچابهار و تبدیل آن به یک بندر فعال بوده است که برای سه کشور مزایای زیادی به لحاظ ترانزیتی دارد.

وی دسترسی افغانستان به آبهای آزاد و دسترسی هند به آسیای مرکزی را از جمله مزایای این توافق برای این دو کشور عنوان کرد و گفت: در این توافق بحث آب مطرح نبوده است. هندی ها بندرچابهار را توسعه می دهند و با استفاده از این پیمان، امکان استفاده از راه آهن از آسیای مرکزی به چابهار فراهم می شود.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه این راه آهن را بخشی از کریدور شمال - جنوب عنوان کرد که اروپا را به چابهار و هند وصل می کند و محور استراتژیکی است که مسیر هند تا اروپا را به اندازه یک چهارم کاهش می دهد.

عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص قرارداد 1975 بین ایران و عراق اظهار داشت: هر اقدامی در خصوص رودخانه اروند اعم از ساخت سد و لایروبی منوط به تصمیماتی است که در کمیته فنی مشترک باید اتخاذ شود.

وی با بیان این که متاسفانه این کمیته تا کنون تشکیل نشده است افزود: طرف عراقی را به تشکیل این کمیته دعوت می کنیم تا با تصمیمات مشترک، بندهای حقوقی و عملیاتی مربوط به رودخانه اروند ، قرارداد 1975 را اجرایی کنیم.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بهره گیری از ظرفیت های کنوانسیون پاریس و ظرفیت های دوره پسابرجام در بحث منابع آبی اظهار داشت : بر اساس کنوانسیون پاریس مبالغ سنگینی پیش بینی شده تا در پروژه ها خرج شود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: برجام موانع را از سر راه برداشته و این که هر دستگاهی چقدر می تواند منابع را جذب کند، خودش می داند.

وی با اشاره به اینکه این طور نیست که برجام همه مشکلات را حل کند، افزود: برجام موانع را برداشته است، اما این دستگاه ها هستند که باید از فرصت ها استفاده کنند.

معاون وزیرامور خارجه یادآوری کرد: تا آنجایی که من اطلاع دارم در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ، پروژه ای با شرکت جایکا ژاپن بسته شده و قرار است این شرکت تحقیقاتی را از طریق جمع آوری اطلاعات و در مورد نحوه احیای این دریاچه انجام دهد.

در حال تکمیل ...

منبع: ایرنا

ارسال نظر: