شهرداری تهران طبق قانون مسئول "مدیریت بحران پایتخت" است

کدخبر: 1034219

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در واکنش به سلب مسئولیت شهرداری تهران در مدیریت وقوع حوادث در تهران و واگذاری آن به وزیر کشور با صدور اطلاعیه‌ای که در اختیار «نسیم» قرار داده واکنش نشان داد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، در این اطلاعیه آمده است: شهرداری تهران در حال حاضر طبق قانون مصوب مجلس مسوولیت مدیریت بحران شهر تهران را بر عهده دارد و موضوع طرح شده در خصوص تغییر در این جایگاه مربوط به لایحه پیشنهادی دولت به مجلس است که هنوز به تصویت مجلس شورای اسلامی نرسیده است .

لایجه جدید سازمان مدیریت بحران کشور و مباحث و نقدهای مرتبط با آن موضوع جدیدی نیست و مدت‌ها است که نظرات و دیدگاه‌های مختلف کارشناسان نسبت به این لایحه و پیامدهای آن در صورت تصویب مطرح است. بدیهی است لایحه جدید کماکان در مرحله بررسی در کمیسیون‌های مربوطه مجلس قراردارد و پس از اصلاحات مدنظر کارشناسان و اعضای کمیسیون‌ها به صحن مجلس خواهد رفت و پس از تصویب و طی مراحل قانونی لازم الاجرا خواهد بود .

همچنین با توجه به نقدها و دیدگاه­‌های مطرح شده از سوی نمایندگان محترم مجلس و اعضای کمیسیون‌های مربوطه و همچنین متخصصان و نخبگان این حوزه به طور حتم لایحه با اصلاحات و تغییرات به ویژه در موضوع متولی مدیریت بحران پایتخت و کلان شهرها به صحن علنی مجلس خواهد رفت .

یادآور می‌شود در همین خصوص نظر غالب اعضای کمیسیون‌های مربوطه مجلس و کارشناسان مطرح این حوزه آن است که با توجه به تجربیات جهانی و دانش روز مدیریت بحران، نقش شهرداری‌ها در حیطه مدیریت بحران نباید نادیده گرفته شود و نظر به توان گسترده شهرداری‌ها به ویژه در پایتخت و کلان شهرها این نقش در بخش‌های مختلف مدیریت بحران همچون اجرای طرح‌های کاهش خطرپذیری و مخاطرات و شیوه‌های پیشگیرانه، آمادگی شهر و آموزش شهروندان و تامین و تجهیز و هم‌افزایی امکانات مقابله و هماهنگی میان سازمانی و نیز حضور در مرحله بازسازی و بازتوانی نباید مغفول بماند .

در عین حال غالب پیشنهادات بر این نکته اتفاق نظر دارد که علاوه بر تثبیت مسئولیت شهرداری تهران در حوزه مدیریت بحران، در قانون جدید باید در مورد سایر شهرها به ویژه کلانشهرها مسئولیت مدیریت بحران به عهده شهرداری‌ها قرار گیرد تا زمینه تحقق مدیریت یکپارچه و واحد شهری و فرماندهی واحد حادثه فراهم آید. در همین خصوص مجموعه نظرات و دیدگاه‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد این لایحه به صورت مکتوب نیز ارائه شده است .

ارسال نظر: