مناقشه بر سر صندلی‌های نظام مهندسی

کدخبر: 2381234

مناقشه بر سر قانونی یا غیرقانونی بودن تمدید انتخابات نظام مهندسی نوید انتخاباتی مشارکتی در دی ماه 1403 را می‌دهد

نسیم‌آنلاین: ثبت‌نام انتخابات دهمین دوره هیئت مدیره‌ی نظام مهندسی ساختمان تمدید شد. خبری که چند روز پیش از زمان اعلام شده برای برگزاری این انتخابات رسانه‌ای شد و حواشی آن تا به امروز ادامه دارد.

26 خردادماه 1403 که ثبت‌نام انتخابات نظام مهندسی آغاز شد هنوز یک ماه از حادثه‌ی دلخراش سقوط هواپیمای رئیس جمهور نگذشته بود. زمانی که مهلت ثبت‌نام به پایان رسید کشور همچنان درگیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید بود. 

زمان تعیین شده برای برگزاری انتخابات نظام مهندسی 10 مهرماه بود. اما چند روز پیش از موعد برگزاری انتخابات با پیشنهاد برگزارکنندگان انتخابات و تایید وزیر راه و شهرسازی زمان برگزاری انتخابات به تعویق افتاد. یکی از دلایل تعویق انتخابات این بود که پاسخ استعلام‌ صلاحیت‌ها در موعد مقرر اعلام نشد. از سوی دیگر اعلام شد که ۴۰۰ نفر از ثبت نام کننده‌ها در شورای انتظامی پرونده دارند و تعیین تکلیف این پرونده‌ها پس از برگزاری انتخابات می‌تواند هیئت مدیره‌ها را از حدنصاب بیاندازد.

اما همه‌ی این دلایل اعلامی در سایه‌ی نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد. شاید بتوان اینطور گفت که با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات و ایجاد تغییرات اساسی در دولت، تصورات نسبت به وضعیت تغییر کرده و قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارند.  

براساس زمان‌بندی جدید از 7 تا 12 مهر ثبت‌نام مجدد صورت گرفت و تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در بازه زمانی جدید قابل توجه بود. درحالی که تا قبل از ثبت‌نام مجدد انتخابات نظام مهندسی ۲۰۰۰ نفر کاندیدا شده بودند در فرصت ثبت‌نام مجدد حدود ۵۰۰ نفر دیگر به ثبت‌نام کردند. 

افزایش تعداد ثبت‌نام کنندگان نوید برگزاری انتخابات مشارکتی‌تر را می‌داد اما صدای اعتراض برخی بلند شد. برخی نمایندگان مجلس با استناد به ماده 10 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تمدید زمان ثبت‌نام را غیرقانونی اعلام کردند. براساس این ماده هیات مدیره‌های استانی سه ساله تشکیل می‌شوند و تمدید زمان انتخابات باعث افزایش عمر هیئت مدیره‌ی نهم خواهد شد.

از سوی دیگر معاون سازمان بازرسی در مکاتبه با وزیر راه و شهرسازی تعویق زمان برگزاری انتخابات را خلاف قانون اعلام کرد. البته این نهاد مرجع تعیین قانونی بودن یا غیرقانونی بودن تصمیماتی از این دست نیست و این مکاتبه براساس ماده 42 آئین نامه اجرایی تشکیل سازمان بازرسی نوعی هشدار به مسئولان اجرایی برای پیشگیری از سوء جریانات مهم و وقوع جرم و نقض قوانین است.

اما استنادات پرتکرار نمایندگان مجلس به قانون در سایه‌ی نگرانی نسبت به تغییر وضعیت این انتخابات قابل تحلیل است. با افزایش 25 درصدی تعداد کاندیدا بعد از ثبت‌نام مجدد عمل شاهد تغییر جدی در انتخابات خواهیم بود. هم مشارکت افزایش خواهد یافت و هم شانس افرادی که تا پیش از تمدید امید به پیروزی در این انتخابات داشتند کاهش خواهد یافت. در واقع جریانی که تا پیش از پیروزی مسعود پزشکیان امیدی به بهبود وضعیت نداشت، در فرصت مجدد ثبت‌نام وارد صحنه‌ی انتخابات نظام مهندسی شده است و جریان رقیب نسبت به ورود جدی جریان رقیب نگران است.

به نظر می‌رسد رقابتی‌تر شدن انتخابات و افزایش مشارکت به بهبود وضعیت این نهاد غیردولتی خواهد انجامید.

ارسال نظر: