ادعای نخست‌وزیر مالزی:

استعمار آمریکا در توافق دو سوی اقیانوس دروغ است

کدخبر: 2006665

نخست‌وزیر مالزی ادعا کرد این اتهام که آمریکا و قدرت های جهانی قصد دارند با تشکیل پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس به استعمارگری بپردازند، نادرست و دروغ است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نخست وزیر مالزی تاکید کرد که حضور این کشور در پیمان دو سوی اقیانوس تنها پس از مطالعه اهمیت توافق و منافعی که از ناحیه آن در آینده نصیب مردم و دولت مالزی می‌شود، انجام شده است.

نجیب تون رزاق در مطلبی در صفحه فیسبوک خود ادعا کرد اتهامی که به این توافق در مورد قصد آمریکا و قدرت‌های جهانی به منظور استعمار کشورهای دیگر مطرح می‌کنند، نادرست و دروغ است.

وی این مطلب را در حالی مطرح کرد که ورود مالزی به این پیمان باید در مجلس این کشور تصویب شود و روز شنبه یکی از میادین کوالالامپور شاهد تجمع گسترده مردم معترض به ورود مالزی به این پیمان بود.

برخی از شرکت کنندگان در این تجمع دو سفر «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به کوالالامپور و سفر نجیب تون رزاق به آمریکا و بازی گلف سران دو کشور را مشکوک و مرتبط با ورود مالزی به این پیمان دانستند.

معترضان مالزیایی تلاش آمریکا برای نزدیکی به مالزی به ویژه در مباحث اقتصادی را به مثابه دست‌های خونینی می‌دانند که آینده خوبی در مناسبات دو کشور ایجاد نمی‌کند و از سویی باعث تشدید رقابت‌های منطقه‌ای در جنوب شرقی آسیا می‌شود.

«نجیب تون رزاق» در ادامه نوشت: این پیمان تجاری فرصت کسب درآمدهای بیشتر برای مالزی و کشف بازار جدید در کشورهای عضو از جمله آمریکا، کانادا، مکزیک و پرو است.

وی با اشاره به اینکه مالزی تاکنون توافق‌های تجاری آزاد با کشورهایی از قبیل ژاپن، چین، کره، هند، پاکستان، شیلی، نیوزیلند و استرالیا امضاء کرده است، در مطلب خود ذکر کرد که توافق تجاری آزاد و سرمایه گذاری مستقیم خارجی مفاهیم تازه‌ای برای مالزی نیستند.

نخست وزیر مالزی با تاکید بر اینکه هیچ فردی مالزی را مجبور و یا متقاعد به امضای این پیمان نکرده است، افزود: بنابراین نباید برخی تصور کنند که این پیمان تجاری ظرفیت به گرو گذاشتن مالزی در نزد قدرت‌ها خارجی را دارد.

نجیب تون رزاق نوشت: برعکس، حضور مالزی در این پیمان تجاری باید به عنوان بخشی از مسئولیت دولت در کسب اطمینان از رقابت پذیر ماندن کشور در اقتصاد جهانی دیده شود.

وی که از سال ۲۰۰۹ تاکنون هدایت مالزی را در اختیار دارد در ادامه افزود: از بین ۱۲ کشور عضو این پیمان تجاری، تنها مالزی آن را برای گفت‌و‌گو و تایید در پارلمان ارائه می‌کند.

به گفته نجیب تون رزاق، بنابراین کاملا آشکار است دولت با کسب اطمینان از اینکه دیدگاه‌ها و نگرانی‌های مردم در ارتباط با پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام مورد لحاظ قرار گرفته است، پیروی خود از اصول دموکراسی را نشان می‌دهد.

وی در تشریح بیشتر این توافق تجاری که قرار هفته نخست ماه آینده میلادی در نیوزیلند به صورت رسمی توسط ۱۲ کشور عضو امضا شود، گفت که توافقات تجارت آزاد از قبیل پیمان دو سوی اقیانوس آرام تنها درهای بازار را بر خدمات و کالا‌ها نمی‌گشایند، بلکه ظرفیت کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی و فراهم کردن انتخاب بیشتر کالاهایی که برای مردم مالزی ارزان‌تر است را ایجاد می‌کند.

نخست وزیر مالزی همچنین واکنش مثبت برخی کشورهای دیگر عضو این پیمان تجاری را نشانه توافق آن‌ها با این پیمان دانست که می‌تواند بهترین فرصت را برای توسعه و رشد اقتصادی مالزی ایجاد کند.

حضور مالزی در این پیمان تجاری قرار است امروز (سه شنبه) در پارلمان این کشور مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گیرد.

در حالی نجیب تون رزاق از پیوستن مالزی به این پیمان تجاری حمایت کرده که برخی از کار‌شناسان اقتصادی این پیمان را یکجانبه به نفع اقتصادهای بزرگی از جمله آمریکا می‌دانند.

به اعتقاد برخی کار‌شناسان، به دلیل نبودن توازن اقتصادی بین کشورهای عضو از جمله ویتنام و مالزی این شرایط می‌تواند به ستون فقرات اقتصادی این کشور‌ها آسیب جدی وارد کند.

منبع : ایرنا

ارسال نظر: