وزیر بهداشت: کیفیت آموزش پزشکی هر دهه رو به کاهش است

کدخبر: 969149

قاضی‌زاده هاشمی افزود: آئین‌‌نامه فعلی ارتقا، افراد را صرفا به سمت تولید مقاله سوق می‌دهد و این پژوهش و تولید ثروت نیست/ پیشرفت‌‌ها در حوزه پزشکی مرهون تلاش‌های فردی است و پزشکان برای انجام پژوهش‌ها از جیب خود هزینه می‌کنند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در جشنواره بین‌المللی علوم پزشکی رازی وزیر بهداشت ادامه داد: بیشترین پیشرفتها و دستاوردهای کشور به ویژه در حوزه پزشکی مرهون تلاش‌های فردی است تا دولتی و پزشکان عمدتا برای انجام پژوهش‌ها از جیب خود هزینه می‌کنند. وقتی 40 درصد تولید علم کشور توسط حوزه پزشکی صورت می‌گیدر و تنها 12 درصد از بودجه پژوهشی کشور سهم این بخش می‌شود موید انجام پژوهشها به صورت فردی است.

وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی بیش از 25 دانشکده پزشکی در فاصله شش ماه قبل از تشکیل دولت یازدهم گفت: تا امروز حتی یک دانشکده پزشکی و دندانپزشکی احداث نکرده ایم زیرا گسترش بی رویه از آسیبهای پژوهش است. ای کاش سیاست آنقدر گسترده نبود که محیط علمی را هم تحت تاثیر قرار دهد. بیش از 90 دانشکده پزشکی و تعداد زیادی دانشکده دندانپزشکی داریم که با تجمیع آنها ممنگی‌توانیم به امر تحقیق در کشور کمک کنیم. فرهنگ موروثی فردگرایی نمی‌تواند ما را به انجام پژوهشهای ارزشمند رهنمون سازد.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در آئین‌نامه‌های ارتقا افزود: آئین نامه های فعلی افراد را صرفا به سمت تولید مقاله سوق می‌دهد و این پژوهش و تولید ثروت نیست. در جذب اعضای هیات علمی نیز نمی‌توانیم بهترین انتخابها را انجام دهیم. هر دهه کیفیت آموزش رو به کاهش است. آنچه می‌تواند بیش از هر چیز موثر باشد اساتید دانشگاهی هستند. گاهی به گذشته غبطه می خوریم. امیدواریم ارتقا به نحوی مشوق پژوهشگرانی باشد که در حوزه آموزش نیز فعالیت دارند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: نباید به اعتبارات دولتی دل ببندیم زیرا کشورهای پیشرفته از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری استفاده میکنند. آموزش پزشکی و وزیر علوم ارتباط موثر و فعالی وجود ندارد و امیدواریم دانشگاههای جامعی ایجاد کنیم که ارتباط بین رشته‌های ایجاد شود. بودجه تحقیقات تا حدودی افزایش یافته اما با آنچه نیاز این حوزه است فاصله دارد.

ارسال نظر: