عوارض کرونا در افراد چاق بیشتر است؟

کدخبر: 2364861

محققان دریافتند سلول‌های چربی دارای گیرنده‌های ویروس SARS-CoV-۲ هستند و به عنوان یک پناهگاه برای ویروس عمل می‌کنند و به همین دلیل چاقی یکی از سه مولفه ریسک اصلی ابتلا به علایم شدید بیماری کووید ۱۹ است.

بیماری کووید ۱۹ در بدن افراد چاق و دارای اضافه وزن در مقایسه با سایرین، مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند. همچنین چاقی نوعی التهاب زمینه‌ای ایجاد می‌کند که می‌تواند موجب تشدید التهاب ناشی از آلودگی به ویروس کرونا و ابتلا به کرونا شود.

تنها در آمریکا ۴۲ درصد از شهروندان بالغ دچار چاقی و ۳۲.۵ درصد از آن‌ها دچار اضافه‌وزن هستند اما چاقی منحصر به افراد بزرگسال نیست و ۱۳.۷ میلیون نفر از کودکان آمریکایی نیز با چاقی و اضافه‌وزن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این وضعیت در کنار پاندمی کووید ۱۹ پیامدهای مصیبت‌باری را دارد و آمریکا و کشورهایی با جمعیت چاق را به رکورددار جان‌باختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا تبدیل کرده است.

بر اساس این مطالعات سلول‌های چربی دارای گیرنده‌های ویروس SARS-CoV-۲ هستند و به عنوان یک پناهگاه برای ویروس عمل می‌کنند. این عامل سبب می‌شود عوارض کووید ۱۹ در افراد چاق و دارای اضافه وزن بسیار شدیدتر باشد و احتمال مرگ و میر در این افراد بیشتر از افراد با وزن نرمال است.

مطالعات نشان می دهد بیش از ۱۰ نوع سرطان با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر آن، چاقی عامل اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های تنفسی و دیابت است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Lancet منتشر شده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: