کوثری: تولید کتاب را با مشارکت ناشران بزرگ پیگیری می‌کنیم

کدخبر: 987541

مدیر انتشارات علمی و فرهنگی در نشست خبری گفت: سه مجموعه کتاب را با همکاری انتشارات امیرکبیر در دست انتشار داریم/ دوران برخی از افکار گذشته است؛ باید با توجه به رهنمودهای رهبری حرکت کنیم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مسعود کوثری مدیرعامل موسسه انتشارات علمی و فرهنگی صبح امروز در نشستی خبری که در محل این انتشارات برگزار شد، با اشاره به فعالیت های این انتشارات در حوزه کودک و نوجوان گفت: بخش ویژه کودک و نوجوان در این موسسه با عنوان تجاری «پرنده آبی» اینجاد شده است؛ در این بخش تا کنون ۱۰۰ اثر آماده انتشار شده است که امیدوارمیم تا زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب سال آینده چاپ و عرضه شود.

وی افزود: همچنین نخستین شماره نشریه پرنده آبی با موضوع نقد و بررسی و معرفی تازه های نشر و کتاب کودک و نوجوان این موسسه نیز در دست انتشار قرار گرفته است که شماره نخست آن در ایام نمایشگاه منتشر می‌شود. همچنین انتشارات علمی و فرهنگی امسال با عنوان تجاری پرنده آبی در نمایشگاه کتاب بولونیا حاضر خواهد بود.

مدیر انتشارات علمی وفرهنگی با اعلام این خبر که بخش کودک و نوجوان ما کتاب‌های تصویری برای کودکان نیز در دست اقدام دارد؛ گفت: تکیه اصلی آنها بر انتشار کتاب بر پایه تصویر است. همچنین تلاش هایی را نیز در زمینه انتشار کتاب هایی با موضوع کمیک استریپ داشته‌ایم که البته هنوز به سبک خاصی که مدنظرمان است نرسیده‌ایم اما در افق کاریمان انتشار رمان تصویری برای نوجوان نیز هست. از سوی دیگر برنامه اصلی ما برای این بخش در سال ۹۴ حرکت به سمت تولید کتاب‌های تعاملی است که در آنها کودک می‌تواند به صورت مشارکتی با لمس صفحه کتاب در پروسه استفاده از آن مشارکت داشته باشد.

کوثری افزود: برنامه‌هایی در زمنیه تولید آثاری با موضوعات دینی داریم؛ با وزارت آموزش و پرورش مذاکراتی داشته‌ایم که در حوزه قرآن و داستان بتوانیم سبک تازه ای در کار تولید کتاب داشته باشیم؛ انتشار نزدیک به ۱۰۰ عنوان اثر در سال جاری داشتیم؛ البته افق کاری ما برای سال آینده انتشار بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب است که بخشی از آن به انتشار مجموعه‌ای ۵۰ جلدی از کتاب های جیبی با طراحی و قطع تازه و نیز انتشار ۲۰ اثر با قطع رقعی و خاص موسسه خواهد شد.

مدیر انتشارات علمی و فرهنگی در ادامه با بیان اینکه فروشگاه جدید موسسه درسال آینده با زیربنایی بالغ بر ۳۵۰ متر در دو طبقه افتتاح خواهد شد. گفت: در کنار این موضوع واحد سمعی و بصری موسسه نیز به دو استودیوی فعال صوتی و تصویری مجهز شده است و بنا داریم از آن در تولید فیلم کوتاه و دوبلاژ استفاده کنیم. در عین حال در این مجموعه یک رادیوی اینترنتی نیز برای سازمان تامین اجتماعی طراحی شده است که به زودی آغاز به کار خواهد کرد و در کنار آن سال آینده نیز شاهد برگزاری نخستین جشنواره فیلم مستند تامین در حوزه کار و تامین اجتماعی هستیم که دبیرخانه آن در انتشارات علمی و فرهنگی واقع شده است.

مدیر انتشارات علمی و فرهنگی گفت: نخستین فصلنامه علمی موسسه با عنوان «فصل کتاب» هفته آینده منتشر می شود؛ نخستین جشنواره کتاب برتر دانشگاهی از سوی موسسه با همکاری وزارت علوم و ارشاد در آبان ماه سال آینده برگزار خواهد شد و در آن از ناشران برتر دانشگاهی نیز تجلیل به عمل خواهد آمد. در کنار آن مجموعه ای از بزرگداشت ها نیز در موسسه طراحی شده است که نخستینش به بزرگداشت استاد سیروس پرهام اختصاص داشت و بزرگداشت بعدی نیز به استاد اسماعیل سعادت اختصاص دارد.

کوثری همچنین از سرمایه‌گذاری مشترک این موسسه نشر با انتشارات امیرکبیر برای تولید کتاب خبرداد و افزود: سه مجموعه کتاب شامل تاریخ اروپا اثر فرنان برودل، تاریخ مفصل تمدن توین بی و مجموعه ۱۶ جلدی شاخه زرین در همین راستا در دست انتشار قرار گرفته است.

کوثری در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد باز نشر گنجینه ادبی در اختیار این موسسه گفت: بخشی از این آثار در قالب ۱۰۰ عنوان کتاب آماده انتشار شده است که با حروفچینی و چاپ تازه در نمایشگاه کتاب عرضه می شود. البته برخی از این آثار باید با ملاحظات و بازبینی و دریافت مجوز تازه برای انتشار در پروسه تولید قرار بگیرد و برخی نیز به دلیل وجود نسخه های دستکاری شده، زیاد از آنها باید با بررسی و تطبیق دوباره برای انتشار مهیا شود.

وی در ادامه به انتشار دو دایره‌المعارف بزرگ در این موسسه خبر داد و گفت: دایره المعارف ۱۲ جلدی ارتباطات با ویراستاری دکتر حسین بشیر و دایره المعارف تک جلدی روش های کیفی با سرپرستی دکتر گیویان در حال آماده شدن برای انتشار در موسسه است.

مدیر انتشارات علمی و فرهنگی در پاسخ به «نسیم» در خصوص تامین بودجه این موسسه نشر بزرگ گفت: ما با اصلاح ساختار و پروسه انتشار کتاب سعی در کاهش هزینه انتشار کتاب داریم؛ تلاش داریم که اپلیکیشن اختصاصی فروش کتاب موسسه را نیز طراحی و در دسترس قرار دهیم. با این اپلیکیشن امیدواریم که تولید کتاب های الکترونیک در موسسه که تا پیش از این سرعت زیادی داشت از حیث فروش نیز سامان بهتری بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر «نسیم» در خصوص اینکه انتقاداتی به این موسسه در خصوص دنباله رو بودن تفکرات سروش مطرح می شود؛ گفت: من به این سوال قبلا پاسخ داده ام؛ به نظر بنده دوران برخی از افکار گذشته است؛ باید با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکت کنیم؛ و به دنبال ایجاد افکار جدید باشیم.

مدیرعامل موسسه انتشارات علمی و فرهنگی در پایان در خصوص شرکت پخش کتاب گستر گفت: این شرکت مشکلاتی در حوزه توزیع داشت و همین موضوع به تدریج فعالیت های آن را کاهش داد اما در دوره جدید سعی کردیم شرکت را پویا تر کنیم و تعداد نمایشگاه های کتاب آن را بیشتر کنیم و در کنار آن در حال طراحی یک سیستم فروش آن لاین نیز برای آن هستیم. همچنین برنامه ای برای ایجاد فروشگاه های کتاب مشارکتی در دو شهر دیگر از کشور به صورت مشارکتی در دستور کار ما قرار دارد.

ارسال نظر: