فاضلی: ساختار اقتصادی کشور پنج چالش اصلی دارد

کدخبر: 963210

رئیس اتاق اصناف ایران در افتتاحیه نمایشگاه صنعت چاپ گفت: عدم شناسایی بازار هدف، بازاریابی و فروش و بی‌توجهی به ایجاد برند مشکلات اصلی اقتصاد کشور هستند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران در افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته که صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، با بیان اینکه امروز ساختار اقتصادی کشور ما با چالش‌هایی مواجه هست، گفت: بازاریابی و فروش به عنوان نخستین چالش ساختار اقتصادی کشور است؛ در این بخش نه تنها در حوزه خارجی ضعیف هستیم بلکه در حوزه داخل نیز ضعف داریم.

وی با بیان اینکه دومین چالش ما عدم شناسایی بازار هدف است، اظهار داشت: البته در حال حاضر اتاق ایران برای این موضوعات برنامه ویژه‌ای دارد؛ چرا که اگر ما به سمتی حرکت نکنیم که غایت آمال ما در برنامه چشم‌انداز 20 ساله است یقینا به اهداف اصلی نیز دست پیدا نمی‌کنیم؛ در واقع قرار است ایران در سال 2014 به کشور اول منطقه تبدیل شود در این شرایط اگر چالش‌ها را برطرف نکنیم به مشکل برخواهیم خورد.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: بی‌توجهی به ایجاد برند سومین چالش پیش روی اقتصاد ما است؛ همچنین عدم توجه به مشتری‌مداری و نیاز بازار و نداشتن مزیت رقابت در تولید کالا از دیگر چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران به شمار می رود.

فاضلی با بیان اینکه صنعت چاپ در کشور ما در خاورمیانه از قدمتی بسیار برخوردار است، در حالی که در خاورمیانه سهم ما تنها زیر 5 درصد است، تصریح کرد: این در حالی است که کشور همسایه ما ترکیه بیش از 40 درصد بازار خاورمیانه را به خود اختصاص داده است، حتی عربستان سعودی از ما سهم بیشتری دارد.

وی افزود: در بیش از 90 درصد مجموعه واحدهای موجود در چاپ و بسته‌بندی یک تا 15 کارگر مشغول به کار هستند و در بخش چاپ نزدیک به 75 درصد مالکیت خصوصی است و در مقابل تنها یک درصد بخش تعاونی است. در حالی که می‌توان از تجمیع داشته‌هایمان شرکت‌های تعاونی تولیدی را شکل داد اما در وضعیت فعلی نمی‌توان رقابت چندانی کرد چون سرمایه لازم را نداریم.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه سابقه کاری مشکل دیگر صنف چاپ است، گفت: این صنف اکنون به سمتی پیش می‌رود که بیش از 65 درصد نیروهای حاضر آن زیر 5 سال سابقه کار دارند؛ علاوه بر آن قای صالحی باید بپذیرد که در وزارتخانه بزرگترین گامی که برای مجموعه چاپ برمی‌داریم این است که آنها را به بانک معرفی کنیم، آیا وظیفه یک وزارتخانه برای یک بنگاه اقتصادی همین است که تسهیلات را به این بخش معرفی کنیم؟

فاضلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای شده که چاپ و بسته‌بندی نه صنف است و نه صنعت و نه فرهنگو این مسائل اصلی ماست؛ با این حال می دانیم دولت در چه فشاری قرار دارد و ما به عنوان بنگاه‌های صنفی کشور به امر رهبر از دولت حمایت می‌کنیم اما این موجب نمی‌شود که مشکلات مترتب در حوزه کاری به گوش دولت نرسانیم.

ارسال نظر: