سیدآبادی: پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود

کدخبر: 933717

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی با اعلام این خبر افزود: این انتخاب به جز تهران است تا از این طریق مرکززدایی از تهران برداشته شده و نهادهای مختلف در روستاها درگیر کتاب شوند

به گزارش «نسیم»، علی اصغر سید آبادی در برنامه فانوس با اشاره به کار دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگ گفت : دفتر مطالعه برنامه ریزی یک کار پشت صحنه ای هست که کارش انجام مطالعات، پژوهش و برنامه ریزی است.برنامه کتاب و کتابخانی بخش عمده کار ما است. وی افزود: وقتی از کتابخوانی بحث می کنیم باید دو سطح را از هم جدا کنیم .یک گروه اکثریت بزرگی که کتاب نمی خوانند و اصل مهم این که عادت پیدا کنند و لذت ببرند که سیر مطالعی برای این بخش اهمیت بیشتری دارد . نفس خواندن حتی برای سرگرمی افزایش سواد خواندن را به همراه دارد. گروه دیگر کسانی هستند که کتاب می خوانند.

سید آبادی در ادامه گفت: در خصوص افزایش سرانه مطالعه راهکارهای ساده ای وجود ندارد. نیازمند مجموعه فعالیت هایی با کمک تمام نهاد ها است. باید کاری شود کتاب خواندن موجب منزلت و عادت شود .که نیازمند یک کار دراز مدت است و باید از نسل جدید شروع کنیم و آموزش و پرورش و صدا و سیما تاثیر گذارند. در شرایط الان کتاب حتی برداشته نمی شود.باید کتاب هایی داشته باشیم که هم جذابیت و هم همراه با مطالب آموزنده باشد.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگ در خصوص تهیه آمارهای کتابخوانی گفت: دفتر طرح های ملی 8 سال پیش این کار را انجام می داد. بعد از تعطیلی این مرکز، آمارها منسجم تهیه نشده است. امیدواریم پژوهشکده فرهنگ هنر بتواند این کار را انجام دهد.دو طرح در معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی است . ابتدا طرح انتخاب روستاهای دوستار کتاب و طرح دوم انتخاب پایتخت کتاب ایران به جز تهران است تا تمرکز زدایی از تهران برداشته شود و نهادهای مختلف را در روستاها درگیر کتاب کند.در رابطه با موضوع اول فراخوان ارسال شده است و 15 مهر که روز ملی روستا هست آغاز می شود .در رابطه با موضوع دوم هر شهر مجموعه برنامه های خود را ارسال کرده و این برنامه ها داوری می شود.

وی افزود: کتاب های حوزه کودک و نوجوان موجود در بازار متاسفانه ضعیف و بازاری است . بازار کتاب کودک و نوجوان ایران ترجمه و تحت سیطره کتب خارجی است.

حسینی: نیازمند الویت بندی کتاب های خوب هستیم

مجید حسینی در برنامه فانوس گفت : ما الان در بحث مطالع و افزایش سرانه آن مشکل جدی داریم معدل کتابخوانی عقب است و باید برنامه ریزی جدی شود. همراه تولید توزیع برنامه هم باید داشته باشیم .دسترسی افراد مطابق سن و سوادشان کم است.کتاب خوب کم نیست باید الویت بندی کنیم .سیر مطالعاتی توسط متخصان به وجود می آید . که باید در سه بخش مبتدی متوسط و پیشرفته تقسیم شود. باید در زمینه سیر مطالعات در رشته ها کار شود.

وی در رابطه با الویت حوزه ها در خصوص سیر مطالعاتی گفت : الویت بیشتر در پژ.هشگاه ها است. نهاد های پژوهشی مسئولیت اول را دارند و باید تبلیغ خوبی داشته باشند . اگر سطح آموزشی کتابداران خود را افزایش دهیم به نتیجه مطلوبی می رسیم . کتابداران حلقه آخر رساندن سیر مطالعاتی هستند.بحث سن و موضوع را باید توجه کرد باید برای گرایش های متفاوت سیر مطالعاتی ایجاد شود. امینیان: آثار دفاع مقدس در نمایشگاه فرانکفورت عرضه می‌شوند

امیر شهریار امینیان در برنامه فانوس گفت : پنجمین نمایشگاه ملی کتاب مقدس بخش های مختلف را دارد. بخش های علم و فرهنگ ، بخش ویژه تقریظات مقام معظم رهبری و بین الملل را دارد . توجه رهبری به کتاب و کتابخوانی بی نظیر است .این موضوع بیان کننده اهمیت نظام حمهوری اسلامی به کتابخوانی است.

عضو مجمع ناشران دفاع مقدس در رابطه با پیشنهاد کتاب گفت :افراد علاقمند به کتاب در حوزه دفاع مقدس بهتر است شروع کار خودشان را با کتب تفریظات رهبر شروع کنند زیرا از نظر تنوعی کامل و جامع هستند.

وی در خصوص شبکه مردمی یار مهربان گفت : مقام معظم رهبری در دوره های مختلف تاکید درباره کتاب و کتابخانی داشتند . این شبکه برای فعالسازی ظرفیت های اجتمایی است.استقبال و مشارکت خوبی برای این شبکه شد که با همکاری مردم و نهاد ها ظرفیت خوبی خواهد داشت.

امنیان در ادامه گفت : کتاب های دفاع مقدس سال های پیش هم در نمایشگاه فرانکفورت هم فعالیت داشتند. از فروردین ماه شروع به ارزیابی آثار کردیم .از بین 400 عنوان به 200 اثر انتخاب شده رسیدیم و تعدادی از این آثار هم ترجمه شده ارائه شده اند . برای آثار بروشور جامع به زبان انگلیسی اماده شده است.

ارسال نظر: