غلظت ذرات معلق در هوای زابل به ۱۳ برابر حد مجاز رسید

کدخبر: 2015408

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: غلظت ذرات معلق در هوای زابل در شمال استان در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۳ برابر حد مجاز رسید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رضا آزادمنش حد مجاز ذرات معلق در هوا را 150 میکروگرم بر متر مکعب عنوان کرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه زابل در این مدت دو هزار و 46 میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده است.

وی ادامه داد: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در سیستان به 80 کیلومتر بر ساعت رسید که این امر دید افقی را در زابل به هزار متر کاهش داد.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین در این مدت شاهد بروز توفان گرد و خاک در شهرستان زهک بودیم به طوری که دید افقی در این شهرستان تا 700 متر کاهش یافت.

آزادمنش گفت: وزش باد همراه با گرد و خاک امروز با شدت کمتر در منطقه سیستان تداوم دارد.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

وی بیان کرد: با ورد سامانه بارشی به سیستان و بلوچستان از شب گذشته تا صبح امروز شاهد بارندگی خوبی در سطح استان بودیم به طوری که در این مدت در اطراف نیکشهر 53 میلی متر، سراوان 20 میلی متر، زرآباد سه میلی متر، چهار و زابل یک میلی متر بارندگی گزارش شده است.

وی ادامه داد: برای امروز و فردا برای نواحی جنوبی، برخی نقاط ساحلی و ارتفاعات جنوب شرقی و مرکزی استان رگبار سنگین باران، همراه با رعد و برق و تند باد شدید و تگرگ پیش بینی می شود.

وی افزود: براین اساس در برخی نقاط آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب و پر آب شدن مسیلها و طغیان رودخانه های فصلی بویژه در نواحی نیکشهر، قصرقند، ایرانشهر، راسک، پارود، جکیگور، سرباز و سراوان و توابع آنها رخ خواهد داد.

وی اظهار داشت: کاهش هشت تا 12 درجه ای دما از امروز تا پایان هفته در اکثر نقاط سیستان و بلوچستان به ویژه نواحی شمالی رخ می دهد.

وی خاطر نشان کرد: حداقل دمای هوای استان در شبانه روز گذشته با 8 درجه مربوط به زاهدان و حداکثر دمای با 34 درجه مربوط به شهرستان زرآباد بوده است.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی 17 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.

منبع:ایرنا

ارسال نظر: