اولین آزمون مجلس دوازدهم

کدخبر: 2380401
خبرنگار:

۱. طبق برخی اطلاعات حداقل ۱۱۰ نماینده در انتخابات مجلس دوازدهم در فهرست ائتلاف اصول‌گرایان بوده‌اند. برای فهم چرایی ریاست آقای قالیباف و تعداد آرای او باید به ائتلاف قالیباف با فراکسیون مستقلین ولایی (اعتدالی و اصلاح‌طلب) توجه کرد. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم به نظر می‌رسد فراکسیون مستقلین نقش تعیین‌کننده‌تری در این مجلس خواهد داشت. منسجم نبودن مخالفان و رقیبان قالیباف را هم نباید نادیده گرفت.

۲. متکی که به واسطه حضور در فهرست جبهه صبح ایران به مجلس راه پیدا کرده بود برای ریاست مجلس فقط ۵ رأی به دست آورد تا بار دیگر ثابت شود پیروزی بر مبنای فهرست‌های شبِ انتخاباتی شاخص خوبی برای تعیین جایگاه سیاسی افراد نبوده و به تنهایی توانایی تغییر ندارند.

۳. فراکسیون انقلاب اسلامی (اصول‌گرا) با بیش از ۲۰۰ عضو، می‌خواست از حامیان قالیباف تا منتقدان سرسخت او را دور هم جمع کند. اما همین بلندپروازی موجب شد، در بدو تشکیل با چالش اساسی مواجه شود و بدون هیچ‌گونه تصمیم و سازماندهی برای هیئت رئیسه وارد اولین آزمون مجلس دوازدهم شده و در مقایسه با مجلس یازدهم چند کرسی هیئت رئیسه را از دست بدهد.

۴. با توجه به عدم شفافیتی که در عملکرد و فعالیت سیاسی بعضی از نمایندگان (خصوصاً در اصول‌گرایان) وجود دارد، برای دقیق‌تر مشخص شدن ترکیب سیاسی و جهت‌گیری‌های مجلس به زمان نیاز است. رفتار مجلس در قبال دولت جدید و رأی اعتماد به کابینه می‌تواند محک خوبی باشد.

ارسال نظر: