سخنگوی کمیسیون اصل نود: تخلف فدراسیون فوتبال محرز شده است

کدخبر: 1005481

حسین آذین در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: فدراسیون فوتبال طبق گزارش حسابرس خود متهم به فرار مالیاتی ۲۵ میلیارد تومانی است/ اساسنامه‌ای که مدیران با استناد به آن فدراسیون را اداره می‌کنند فاقد وجاهت قانونی است

گروه ورزشی «نسیم» ، حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل نود در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»، در مورد محورهای اصلی پرونده فساد فوتبال توضیحاتی ارائه داد که به شرح زیر است: پرونده فساد در فوتبال از اواخر سال 92 در کمیسیون اصل 90 آغاز شد. در این پرونده حدود 70 مصاحبه از حوزه‌های مختلف فوتبال از جمله بازیکنان، مربیان و مسئولان فدراسیون‌ها گرفته شده است. مکاتبات مهمی با وزارت‌‌خانه‌های مختلف و مراجع ذی‌صلاح داشته‌ایم و نتیجه این چند ماه تحقیقات گزارشی‌است که به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت خواهد شد. تصمیم‌گیری درباره زمان قرائت جزئیات گزارش در صحن علنی هم بر عهده هیئت رئیسه مجلس خواهد بود و کمیسیون اصل نود دخالتی در این زمینه نخواهد داشت. اما چیزی که مشخص است فساد در فوتبال برای ما محرز شده است و این گزارش به زودی در صحن علنی قرائت خواهد شد و برای رسیدگی و انجام اصلاحات مورد نظر تصمیمات لازم با هماهنگی قوه قضائیه و وزارت ورزش و جوانان و مراجع ذی‌صلاح اتخاذ خواهد شد. وی در ادامه افزود: انتصاب افراد سیاسی غیرمتخصص در فوتبال، فدراسیون‌ها و همچنین انتصاب افراد غیرمتخصص به عنوان مدیران عامل باشگاه‌ها یکی از محور‌های مهم پرونده فساد در فوتبال ایران است. متاسفانه نتایج بررسی‌ها حکایت از این مساله دارد که فوتبال در سال‌های گذشته وسیله‌ای شده است برای سوءاستفاده مدیران غیر متخصص. مجلس به جزئیات این موضوع ورود کرده و باید از حضور افراد سیاسی در ورزش و به ویژه فوتبال ایران جلوگیری شود. آذین گفت: ابهامات مالی در فوتبال ایران که سالانه فقط هزار میلیارد تومان از بودجه بیت‌المال در آن هزینه می‌شود هم بسیار زیاد است. متاسفانه به وجود چنین هزینه‌های سرسام آوری، نظارت کافی روی هزینه این پول‌ها وجود نداشته و در بسیاری از مواقع افراد سودجو از این پول بیت‌مال و فوتبال سو استفاده داشته‌اند. مشکل دیگر هم اینجا است که اکثر باشگاه‌ها توسط دولت اداره می‌شوند. به همین دلیل مجلس عزم خود را جزم کرده تا بعد از قرائت پرونده فساد فوتبال در صحن علنی، برنامه خصوصی شدن ساختار ظاهری و باطنی تمام باشگاه‌های فوتبال کشور را در دستور کار وزارت ورزش قرار بدهد. تنها در این صورت است که جلوی اصراف پول بیت المال در فوتبال گرفته خواهد شد. به طور مثال در تلاش هستیم مقدماتی را فراهم کنیم تا بودجه‌ای که صرف هزینه‌های باشگاه‌های دولتی یا خصولتی می‌شوند، به ورزش همگانی اختصاص پیدا کنند.

سخنگوی اصل نود ادامه داد: نقل و انتقالات بدون نظارت، ارتباط مدیران عامل با بازیکنان و مربیان به صورت مستقیم، وجود ایجنت‌های غیر رسمی از جمله خبرنگاران، پیشکسوتان و کارمندان فدراسیون‌ فوتبال از جمله محور‌های اصلی این گزارش است. طبق تحقیقات گسترده مجلس، حلقه‌های اصلی در موضوع نقل و انتقالات فوتبال و بعضا تبانی و شرط بندی شناسایی شده‌اند. به طور مثال مدیرعامل یا مربی یک باشگاه با بازیکن سابق تیم خود که به یک تیم دیگر منتقل شده است تبانی می‌کند تا به اهداف و نتایج مدنظر خود دست پیدا کند. حتی رسانه‌ها و دلالان غیر رسمی هم در این مساله فعالیت‌های چشم‌گیری داشته‌اند. رسانه‌هایی داشته‌ایم که در ازای گرفتن امتیاز‌های مختلف، مربی و بازیکنان مختلف را در محافل ورزشی مطرح کرده‌اند تا قیمتش را بالا ببرند. این کار هم غیر شرعی بوده و هم تخلف بزرگ. اکثریت این افراد شناسایی شده‌اند و به تخلفاتشان رسیدگی قانونی خواهد شد. ورود رسانه‌ها به بحث شرط‌ بندی‌ها به روش توتو و لاین و همچنین روش سنتی در قهوه‌خانه‌ها و حضور در نقل و انتقالات بازیکنان نیز در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است. البته داوران و بعضی کارمندان و مدیران فوتبال و مربیان هم فعالیت‌هایشان در این داستان های مربوط به تبانی و شرط‌بندی رصد شده است. وی در ادامه افزود: ابهامات و اشکالات بسیار عمده مالی در فدراسیون فوتبال هم طبق اسناد رسمی که در اختیار کمیسیون اصل نود قرار گرفته، محرز شده است. اسناد و مدارک و مستندات به خوبی نشان می‌دهد که هرج و مرج مالی به چه اندازه زیاد است و چه تخلفات آئین‌نامه‌ای از نظر مالی در فدراسیون فوتبال انجام شده است. طبق گزارش حساب‌رس فدراسیون فوتبال، این مجموعه در ساده‌ترین حالت به فرار مالیاتی 25 میلیارد تومانی مربوط به سال‌های 91-92-93 متهم است و قطعا به صورت قانونی به این موضوع رسیدگی خواهد شد. باشگاه های فوتبال ایران هم مشمول این پرونده تخلفات و فرار مالیاتی هستند. به همین دلیل راه‌کاری مناسبی باید درباره این موضوع پیدا شود. طبق آمار 283 نفر در باشگاه‌ها ممنوع الخروج قطعی شده اند و پرونده یک لیست بلندبالای دیگر هم در حال رسیدگی است.

آذین تصریح کرد: فساد و بی اخلاق در مدارس فوتبال هم محرز شده است. تا کنون 100 مدرسه فوتبال غیر مجاز شناسایی شده اند. مدارسی که از اسم پیشکسوتان و چهره‌های مطرح فوتبال کشور برای عضو گیری استفاده کرده‌اند؛ آن هم در شرایطی که چهره‌های مورد اشاره هیچ نقشی در این مدارس فوتبال نداشته‌اند یا صرفا در ازای دریافت مبالغی اجازه بهره‌برداری از اسم خود را به مدارس فوتبال غیر مجاز داده‌اند. البته تاکید داریم که این آمار احتمالا افزایش هم پیدا خواهد کرد. بی اخلاقی ها و دریافت گزارش‌های تکان‌دهنده از حوادثی که در این مدارس فوتبال اتفاق می‌افتد هم قابل تامل است اما فعلا درباره جزئیات آن نمی‌توانیم اظهارنظری داشته باشیم. وی گفت: در گزارش فساد فوتبال ایران البته به هزینه‌های چشم‌گیر برای مدیران فدراسیون فوتبال و سفرهای خارجی غیر ضروری متمادی که داشته‌اند هم رسیدگی شده است. موضوع کارت‌‌های پایان خدمت جعلی که توسط سازمان نظام وظیفه رسیدگی شد هم یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره در این پرونده است. آئین‌نامه‌های غلط انضباطی هم بخش دیگری از دلایل رواج فساد در فوتبال ایران است. در بسیاری از مواقع قوانین سلیقه‌ای تدوین شده است و دست روسای کمیته‌های انضباطی و استیناف را باز گذاشته تا طبق سلیقه شخصی در مقابل بی اخلاقی و بی انضباطی ها تصمیم بگیرند. اما مساله مهم نقض آشکار قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌ها در فوتبال ایران است. اساسنامه‌ای که الان مدیران به استناد آن فدراسیون و فوتبال ایران را اداره می‌کنند، طبق نتایج بررسی‌ها و تحقیقات ما فاقد وجاهت قانونی بوده است.

آذین تصریح کرد: مدیران فدراسیون فوتبال بر خلاف وعده‌های رسانه‌ای خود، هیچ تاییدیه‌ای برای این اساسنامه در زمانی که آن را تدوین کردند نگرفتند. هم‌‌چنین اساسنامه مورد اشاره به تصویب هیئت وزیران نرسیده است. به همین دلیل تصمیمات و نحوه اداره فدراسیون در سال‌های اخیر قانونی نبوده است و تصمیمی مهم و اساسی برای حل این مشکل باید اتخاذ شود. مجلس شورای اسلامی به صورت ساختاری و کلی به محور‌های مختلف فساد رایج در فوتبال ایران ورود کرده است و ما دیگر نقشی در جرئیات و نحوه اصلاح ساختار و برخورد با متخلفان نخواهیم داشت. این موضوع در اختیار وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و دست‌اندرکاران مرتبط با پرونده خواهد بود. ولی مجلس تا حل تمام این مشکلات و برخورد با متخلفان و سودجویان و اصلاح اسن ساختار بیمار به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد و پیگیری‌های لازم را در این زمینه خواهد داشت. وی در پایان خاطرنشان کرد: از نظر کمیسیون اصل نود و مجلس، تخلف فدراسیون فوتبال محرز است و این مجموعه بیشتری نقش را در به وجود آمدن این فساد ایفا کرده است. با توجه به اهمیت موضوع فساد رایج در فوتبال ایران و محرز شدن این تخلفات، مجلس نقشی در اعمال تغییرات در بدنه مدیریتی فوتبال ایران ایفا نخواهد کرد. وزارت ورزش و جوانان و مجمع فدراسیون فوتبال و مراجع ذی‌صلاح در این ‌رابطه تصمیم گیرنده هستند. البته وزارت ورزش و جوانان هم کوتاهی‌های بسیار زیادی داشته است و نظارت کافی را روی موضوعات مورد اشاره نداشته است. اگر وزارت ورزش کار خود را به درستی انجام می‌داد ما امروز به شکل شاهد فساد در فوتبال ایران نبودیم و مدیران فوتبال ایران فدراسیون و این رشته‌ را با تخلفات و نقض آشکار آئین‌نامه و اساسنامه اداره نمی‌کردند که این‌چنین آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی و حتی فنی به فوتبال کشور وارد شود.

ارسال نظر: