گزارشی از ۱۹امین جشنواره تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر؛

تلاش یک تئاتری برای احیای جشنواره‌ای فراموش شده

کدخبر: 2028084

حسین مسافر آستانه، دبیر این جشنواره که از معدود مدیران تئاتری کشور است، در حال آماده سازی دو شهر خرمشهر و آبادان برای برپایی هرچه بهتر ۱۹امین دوره این جشنواره است

به گزارش گروه فرهنگی «نسیم آنلاین» - مصطفی پورکیانی ، به تاریخ سوم خرداد ماه هر سال که نزدیک می شویم، کم کم صدای فراخوان جشنواره تئاتر مقاومت از رسانه های مختلف به گوش می رسد و شهرهای خرمشهر و آبادان به مانند هرساله، پذیرای گروه های مختلف تئاتری از سراسر کشور می شوند و این دو شهر در بازه ای چند روزه حال و هوای هنر و صحنه تئاتر و بازیگری را به خود می گیرند و صدای مقاومتی به رنگ خون، با صدا و زبان هنر فریاد می کشد سالن تئاتر خلیج فارس خرمشهر را.

19 امین جشنواره تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر، از 28 اردیبهشت تا 3 خرداد این بار به دبیری حسین مسافر آستانه، مدیری از جنس تئاتر در شهرهای خرمشهر و آبادان رنگ اجرا به خود می گیرد.

در این جشنواره حسین ذوالفقاری به عنوان مدیر اجرایی ستاد، رضا مردانی مدیر ستاد برگزاری شهر خرمشهر، فرهاد علوانی مدیر ستاد برگزاری شهر آبادان و روح اله زندی فرد مسئول ستاد اطلاع رسانی از طرف مسافر آستانه، اعضای ستاد اجرایی نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر را تشکیل می دهند. (اینجا)

قرار است این جشنواره در بخش های تئاتر صحنه ای، خیابانی و نمایشنامه نویسی پذیرای گروه های مختلف تئاتری باشد. حسین مسافر آستانه دبیر امسال جشنواره با تاکید بر اینکه موضوع شهدای مدافع حرم و شهدای غواص، دو کارویژه امسال جشنواره هستند، توضیح داد: جشنواره ملی فتح خرمشهر، جشنواره موضوعی با محوریت حماسه فتح خرمشهر و رخدادهای هشت سال دفاع مقدس است، با این تفاوت که در این دوره موضوع هشت سال دفاع مقدس و فرهنگ آن در انحصار سال‌هایی که جنگ رخ داده است نخواهد بود، بلکه تاثیر این رویداد نظامی فرهنگی می‌تواند در زمان و حال حاضر دست‌مایه بسیاری از آثار ‌شود. (اینجا)

همیشه یکی از دغدغه های مهم گروه های تئاتری در جشنواره ها و پس از آن، موضوع اجراهای عمومی این گروه هاست که معمولا در ابتدا با حمایت همه جانبه سازمان ها و نهادهای مربوط و غیر مرتبط برای عرض اندام زمانه، صورت می گیرد ولی همین که زنگ اختتامیه نواخته می شود و گروه های موفق، جوایز خود را دریافت می کنند، همه قول و قرارها به فراموشی سپرده می شود و گروه ها با شرایط دشواری در ادامه دست و پنجه نرم می کنند. این بار هم به رسم زمانه، مسافر آستانه دبیر جشنواره از حمایت اجراهای عمومی گروه های برتر سخن می گوید و اظهار امیدواری می کند که از گروه های برتر حمایت ویژه به عمل آورد.

مسافر آستانه در نشستی خبری تاکید کرد: مرکز هنرهای نمایشی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای عمومی آثاری که به لحاظ کیفی مورد تایید کارشناسان جشنواره باشند، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است و قرار است نمایش های برگزیده در تهران و شهرستان‌های مختلف به اجرای عمومی درآیند.

یکی دیگر از مشکلاتی که همواره گروه های تئاتری و حتی داوران در همه جا و به خصوص به هنگام جشنواره ها شروع به گلایه و شکایت از آن می کنند، مشکلات و موانع زیرساختی است که همیشه قول ساخت سالن ها تئاتر از طرف مسئولین مربوطه در این زمینه داده شده و پس از سالیان سال دریغ از اجرای وعده های همیشگی.

زاهدی از داوران دوره های قبل این جشنواره با تایید کیفیت کارهای ارائه شده، از لزوم تزریق امکانات زیرساختی به این جشنواره ها صحبت می کرد: رخی کارها به بازتاب معنایی و مفهومی خوبی از فتح خرمشهر پرداختند و ثابت کردند که در آنها استعداد وجود دارد اما احتیاج به آموزش بیشتر دارند. وی با بیان این مطلب که برخی کارها هنوز اشکال دارند و باید به ساختار آنها توجه بیشتری شود عنوان کرد: هم در زمینه نمایشنامه و هم نحوه اجرا باید تلاش بیشتر، امکانات زیرساختی بیشتر و آموزش بیشتر صورت گیرد.

زاهدی بر فراهم سازی امکانات آموزشی برای هنرمندان عرصه تئاتر تاکید کرد و افزود: یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت ایجاد امکانات آموزشی برای هنرمندان این چنینی است که به تئاتر علاقه دارند. (اینجا)

مسافر آستانه، دبیر جشنواره هم با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت های مناسب جشنواره، خبر از عقد تفاهم نامه ای میان مرکز هنرهای نمایشی، منطقه آزاد اروند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مبنی بر گسترش همکاری ها و سهم مشارکت فرهنگی هر نهاد برای برگزاری این جشنواره خبر داد. آستانه از دیگر نتایج این تفاهم نامه ، خبر از ساخت دو بلک باکس و سالن تئاتر در شهرهای خرمشهر و آبادان داد و گفت: نشستی با حضور کارشناسان فنی- ساختمانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و معاونت فنی و مهندسی منطقه آزاد اروند در خصوص بررسی کارشناسانه طرح تأسیس دو سالن بلک باکس در شهرهای آبادان و خرمشهر داشتیم و پس از بررسی نقشه های مهندسی و برآوردهای ارائه شده، تفاهم اجرایی در خصوص اجرایی شدن تأسیس دو سالن بلک باکس در شهرهای آبادان و خرمشهر به امضا رسید. (اینجا)

معمولا قبل از شروع یک جشنواره، تمام مسئولین و مدیران آن رویداد شروع به تبلیغات و ارزش گذاری آن جشنواره می کنند و بعد از اتمام و دیدن کیفیت کار، مشخص می شود که این بار هم فقط برای پر کردن رزومه ای برای مدیری نابلد و افتتاحیه و اختتامیه ای بیشتر نبوده و از آنهایی که قرار بود پس از جشنواره مورد حمایت قرار گیرند، به باد فراموشی رها می شوند و همه منتظر برای سالی بعد و جشنواره ای دیگر. ولی امسال نام حسین مسافر آستانه به عنوان دبیر این جشنواره نگاه ها را اندکی متفاوت تر به این رویداد دوخته، مدیری که خود از جنس بچه های تئاتر است و سال ها کارهایی از این جنس بر روی صحنه برده است. فقط می توانیم اظهار امیدواری کنیم که پایان خوشی برای 19امین سال این رویداد با حضور او در خاطرمان نقش بندد و در ادامه و پس از جشنواره به وعده وعیدهای داده شده جامه عمل دوخته شود.

ارسال نظر: