بودجه مورد نیاز شرکت برق و آبفای تهران با تصویب شورای شهر به مجلس و دولت پیشنهاد شد

کدخبر: 955453

در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در دو طرح دو فوریتی جداگانه بودجه مورد نیاز شرکت برق و آبفای تهران به مجلس و دولت پیشنهاد شد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نشست علنی امروز شورای شهر تهران در خصوص ضرورت دو فوریت این طرح‌ها گفت:‌ از آنجایی که دولت لایحه بودجه‌اش را ۱۵ آذرماه به مجلس ارائه می‌کند؛ ضروری است این پیشنهاد هرچه سریعتر به دولت و مجلس تقدیم شود. امیدواریم از طریق کارگروه‌هایی که سال گذشته با حضور نمایندگان شورا و مجلس تشکیل شد این پیشنهاد در مجلس پیگیری شود تا کمیسیون‌های تخصصی مجلس توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند .

دبیر در مورد پیشنهاد بودجه شرکت توزیع برق منطقه‌ای گفت:‌ در طرح پیشنهادی بودجه لازم برای جمع‌آوری خطوط هوایی فشار برق قوی در سه منطقه یک؛ چهار و پنج شهر تهران ارائه شده است. این طرح براساس تکالیف برنامه ۵ ساله بر عهده شرکت برق گذاشته شده است و ما بودجه دو هزار میلیارد ریالی را برای اجرای این طرح‌ها به دولت و مجلس پیشنهاد می‌دهیم .

‫هاشمی، مدیر توزیع برق منطقه‌ای شهر تهران با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق تهران بزرگ؛ بزرگترین شرکت در نوع خود در کشور و خاورمیانه است؛ اظهار داشت: حجم تاسیسات این شرکت تقریبا معادل یک سوم تاسیسات زمینی کل کشور در تهران است. ۱۰ تا ۱۱ درصد پست‌های فوق توزیع در تهران است و مشترکین ما ۱۵ درصد مشترکین کشور هستند. پیک بار برق در تهران ۱۰ درصد کل کشور است به این معنی که اگر فقط پیک برق ۵۴ روز را در نظر بگیریم تنها برای چهار ساعت برق در روز در طول دو ماه به ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

وی ادامه داد:‌ ما می‌توانیم در پیک روز که ساعت ۱۱ تا 15 است از انرژی‌های خورشیدی استفاده کنیم و با طرح‌هایی که شورای شهر برای مجوز ساختمان صادر می‌کند انرژی مجانی را تولید کنیم تا از پیک روز عبور کنیم .

هاشمی با اشاره به فرسودگی شبکه‌های بازار که چهره شهر تهران را زشت کرده اعلام کرد: مبلغ ۴۳۳ میلیارد تومان برای نوسازی این شبکه نیاز داریم که ۳۷۰ میلیارد تومان برای شبکه‌ها و ۵۰ میلیارد تومان برای نصب سلول‌های خورشیدی و ۹۳ میلیارد تومان کاهش تلفات است .

‫محمد حقانی به عنوان مخالف طرح گفت: دولت پول قانونی توسعه مترو را به ما پرداخت نمی‌کند ما چطور می‌توانیم دولت را راضی کنیم بودجه بیشتری به این شرکت‌ها بدهد؟ ما باید ببینیم شهرداری چه کاری می‌تواند برای موضوع مدیریت واحد شهری انجام دهد. ما هر روز تلفن می‌زنیم تا اجازه حفاری بگیریم. این شرکت‌ها از شهرداری طلب‌هایی دارند و اجازه جفاری نمی‌دهند.

چمران نیز در پاسخ به حقانی گفت: براساس تجربه سال‌های گذشته امسال هم این پیشنهادات را ارائه می‌کنیم. در گذشته ما توانستیم بودجه فاضلاب را در یک سال از ۸۰۰ میلیون تومان تا ۵۰ میلیارد تومان افزایش دهیم و این تجربه موفقیت‌آمیز بوده است.

احمد دنیامالی در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر از ۲۵ درصد مردم تهران به شبکه فاضلاب دسترسی دارند، اعلام کرد: از ۹ هزار کیلومتری که در برنامه دیده شده ۵ هراز و ۳۰۰ کیلومتر اجرا شده و انشعاب شبکه فاضلاب به درب خانه‌ها رسیده است اما تنها ۴۰ درصد آن به شبکه متصل شده است .

رئیس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه هر چقدر این زمان طولانی تر شود آلودگی سفره‌های زیرزمینی بیشتر می‌شود؛ تصریح کرد:‌ بزرگترین مشکل شهر تهران را تصفیه فاضلاب است. ما یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب در سال آب در شهر تهران استفاده می‌کنیم علاوه بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب نزولات آسمانی و ذوب شدن برف‌ها باید در حوزه پسماند برنامه ای برای برگرداندن فاضلاب به چرخه آب مصرفی داشته باشیم .

به گفته وی پدیده فرونشست زمین خطری جدی برای شهر تهران است به طوری در برخی مناطق این فرو نشست‌ها 12 و حتی 36 سانتی‌متر است مردم باید بدانند با برداشت از آب‌های سفرهای زیر زمینی مشکلات شهر بیشتر می‌شود.

همچنین در جلسه امروز یک فوریت طرح ایجاد و احداث کتابخانه‌ سیدالشهدا توسط شهرداری تصویب شد .

احمد مسجدجامعی با پیشنهاد این یک فوریت درباره ضرورت ایجاد این کتابخانه گفت:‌ با توجه به اقدامات شهرداری تهران برای گرامیداشت نام و یاد اباعبدالله(ع) این اقدام خوبی خواهد بود تا کتاب‌های چاپی سنگی و نسخ خطی، پایان‌نامه‌ها و مقالات فیلم و مستند، آلبوم صوتی به عنوان میراث معنوی در بخش فارسی و بین‌الملل جمع‌آوری شود .

‫همچنین در این جلسه اعتراض فرمانداری به مصوبه شورا درباره ارائه امکانات و خدمات‌رسانی به زائران عتبات عالیات نیز بررسی و پاسخ داده شد.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا درباره این اعتراض گفت: ماده 73 قانون شهرداری می‌گوید کلیه عوارض و درآمد شهرداری منحصرا به مصرف همان شهر خواهد رسید از این روز این اعتراض فرمانداری به مصوبه منطبق با قانون است .

مهدی چمران، رئیس شورا در پاسخ به حقانی با اشاره به اینکه برای کمک به خرمشهر هم راهکار پیدا کردیم و نظر موافق وزیر کشور جلب شد، ‌تاکید کرد:‌ لازم باشد برای این کار نظر مقامات دولتی و یا مقام معظم رهبری را جلب می‌کنیم.

در انتهای این جلسه همچنین اعضای شورای اسلامی شهر با تصویب لایحه‌ای، محمود صلاحی را به عنوان عضو شورای سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران جایگزین سید‌مناف هاشمی کردند.

ارسال نظر: