فلاحت‌پیشه: در حوزه بین‌المللی بعد از برجام باید راهبرد تعامل‌جویانه را در پیش گرفت

کدخبر: 1026274

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در نشست "خاورمیانه، پساتوافق و راهبردهای ایران": نوع مبادلات ما با کشورهای اروپایی به نفع آنهاست/ عبداللهی: از بین بردن اقتصاد مقاومتی در راس خواسته اروپائیان است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست تخصصی "خاورمیانه، پساتوافق و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران" با حضور سید جلال دهقانی فیروز آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ حشمت الله فلاحت پیشه، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ مجید کیوان حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و امیر عباس عبداللهی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه برگزار شد.

عبداللهی: از بین بردن اقتصاد مقاومتی در راس خواسته اروپائیان است

عباس عبداللهی در این نشست گفت: اگر ایران با 15 میلیارد دلار بودجه نظامی موازنه غرب در منطقه را به چالش کشیده است می توان پیش بینی کرد با آزاد شدن منابع بعد از تحریم می تواند مشکلات جدی برای غرب ایجاد کند.

وی گفت: از بین بردن اقتصاد مقاومتی را در راس خواست اروپائیان می بینیم.

بعد از حل شدن موضوع هسته ای غرب به دنبال مطرح کردن موضوع حقوق بشر برای ضربه به ایران است

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه تاکید کرد: ایران باید جنبش غیرمتعهدها را فعال کند که می تواند به عنوان یک بازوی کلیدی آن را ببیند.

وی ادامه داد: برای خود غرب ثابت شده است که اگر ثبات ایران به هم بریزد ترکش آن برای خود غربی ها خواهد بود و غربی ها نیز بارها از هلال شیعی برای پیشبرد منافع خود در منطقه و رفع کردن تهدیدات خود استفاده کرده اند.

عبداللهی گفت: رژیم سعودی به کرات در رقابت با ایران شکست خورده اند که مثال آن در جنگ ایران و عراق یا شرایط اکنون در عراق و سوریه است که دلیل آن را می توان حرکت اعتقادی ایران در برابر مزدور پروری عربستان دانست که با و جود هزینه زیاد به اهداف خود نمی رسد.

فلاحت پیشه: در روابط ایران و امریکا شرایط لبخند دیپلماتیک و شمشیر است

حشمت الله فلاحت پیشه نیز در این نشست گفت: در دوران خاتمی که با رویکرد گفگتگوی تمدن ها به امریکایی ها لبخند زدیم امریکا به دنبال تحریم بود و اروپا نیز به دنبال گفتگوی انتقادی.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: و در دوران احمدی نژاد نیز با سیاست شمشیر اخته جلو رفتیم و سعی کردیم هرجایی که نظمی از طرف امریکایی ها شکل گرفته بود را به آن حمله کنیم که منجر به ایران هراسی شد.

فلاحت پیشه افزود: با وجود اینکه ایران طرح رفراندوم را در آن زمان در سرزمین های اشغالی داد به دلیل سیاست محو اسرائیل به نتیجه نرسید.

وی بیان داشت: در روابط ایران و آمریکا شرایط لبخند دیپلماتیک و شمشیر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر ایران قدرت هایی که پیش از مذاکره داشت را نداشت مذاکرات به این شکل شکل نمی گرفت.

فلاحت پیشه گفت: در دوران اوباما این نظریه مطرح شده بود که با دیپلماسی باید به متحدان خود امنیت ببخشیم.

وی افزود: بیشترین شاخص عقب ماندگی آمریکا از قدرت ها در ایامی ایجاد شد که بوش جنگ های عراق و افغانستان را به راه انداخت و به همین دلیل بزرگترین چالش کنونی اوباما از دست دادن هژمونی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افود: ایران اکنون تهدید کننده بقای امریکا نیست و امریکایی ها معتقدند با دیپلماسی می توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که ایران تهدید کننده منافع ما نباشد.

فلاحت پیشه گفت: موضوع حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای موضوع 70-80 درصد کاندیداهایی ریاست جمهوری ایران بود و این گزینه ای بود که ایران قبول کرده بود

وی افزود: الان در حوزه بین المللی بعد از برجام باید راهبرد تعامل جویانه را در پیش گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اکنون شرایط به شکلی پیش رفته است که آمریکایی ها دیگر نمی توانند از تروریسم استفاده کنند.

فلاحت پیشه گفت: من سوال می کنم چرا با وجود اینکه امریکایی ها از سال 2003 در منطقه ای هستند که خود آمریکایی ها می گویند منطقه نفوذ سپاه ایران است چرا حتی یک امریکایی به دست یک ایرانی کشته نشده؟ این نشان می دهد منشا تروریسم بیرون از ایران است.

وی ادامه داد: نوع مبادلات ما با کشورهای اروپایی به نفع کشورهای اروپایی است ولی در قبال رابطه با کشورهای منطقه رابطه ما به سود ایران است لذا استراتژی مبتنی بر ثبات باید در منطقه شکل بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کشورهایی که با ما توافق کردند می دانستند که ایران را نمی توان مانند عراق یا دیگر کشورها کرد و به همین دلیل مجبور به معامله شدند.

فلاحت پیشه افزود: مجلس نهم قانون الزام دولت به صیانت از دستاوردهای هسته ای را امضا کرد که البته با قانونی که در کنگره امریکای برای رد توافق بود فرق دارد با این حال این دو قانون با مشورت با دولت امضا کننده تصویب شد.

وی ادامه داد: در امریکا جمهوری خواهان با برجام به شکل انتخاباتی برخورد کردند که به ضرر آنها خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما شمشیر غلاف شده داریم که اگر این شمشیر نبود چیزی به ایران نمی دادند اما بعد از توافق باعث آزاد شدن عمق استراتژیک ایران شد، لازم است که توان نظامی ایران در منطقه به شکل سپاه قدس حفظ شود.

دهقانی فیروزآبادی: ما بیش از گذشته به گفتگوهای منطقه ای نیاز داریم

دکتر دهقانی فیروزآبادی در ادامه نشست گفت: قدرت در نظام بین الملل هرجا متمرکز شد حساسیت دیگر کشورها را بر می انگیزاند و برجام قدرت ایران را بر می انگیزاند که ممکن است که باعث شود بقیه نسبت به آن موضع بگیرند.

وی ادامه داد: مشخص است که در کوتاه مدت موازنه قدرت در منطقه تغییری نمی کند ولی در بلند مدت باید بتوانیم قدرت را مدیریت کنیم و به شکل تهدیدزدایی این موضوع را نشان کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: یک قدرتی مانند ایران در منطقه ذاتا قدرتمند است که دیگران از آن می ترسند و در این شرایط ایران باید به شکلی اقدام کند که دیگران ایران را تهدید خود ندانند و به همین دلیل مخصوصا ما بیش از گذشته به گفتگوهای منطقه ای نیاز داریم.

دهقانی فیروزآبادی گفت: غرب نیاز دارد که قدرت منطقه ای ایران را به رسمیت بشناسد که اگر این اتفاق بعد از برجام افتاده باشد ارزشمند است کما اینکه پیش از این برنامه منطقه را بدون دیدن نقش ایران می ریختند که مشخص بود به نتیجه نرسد و به نظر می آید در دولت اوباما این واقع بینی پیدا شده باشد.

وی افزود: اکنون همه به این نتیجه رسیده اند که بحران سوریه بدون حضور ایران حل نخواهد شد و طبیعتا انتظار می رود ایران در نشست آینده ژنو در خصوص سوریه شرکت کند.

ارسال نظر: