دولت یازدهم برای نخستین بار بودجه پژوهش را افزایش داد

کدخبر: 2048678

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: امسال برای نخستین بار جدول ۱۴ بودجه توسط دولت یازدهم تنظیم شد و بر اساس آن ۷۰ هزار میلیارد ریال به سرفصلهای چهارده گانه پژوهشی این جدول اختصاص یافت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدمهدی زاهدی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید جمعی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس از پارک علم و فناوری خراسان در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: بر این اساس دولت یازدهم 1.1 دهم درصد بودجه کل کشور را در حوزه پژوهش هزینه می کند .

وی ادامه داد: این در حالی است که طی 10 سال گذشته متوسط بودجه ای که در خصوص پژوهش در کشور هزینه شده در حدود نیم درصد بودجه بوده است .

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: پارسال قانونی تصویب شد که بر اساس آن بودجه پژوهشی نباید هیچگاه کمتر از یک درصد بودجه کل کشور باشد .

وی افزود: مجلس شورای اسلامی و دولت باید در جهت اصلاح برخی از قوانین و آئین نامه ها گام بردارند .

زاهدی ادامه داد: در گذشته بخشی از بودجه پژوهشی در این حوزه مصرف نمی شد، مصرف بودجه پژوهشی باید براساس نیازها انجام شود تا زمینه رشد مراکز پژوهشی در کشور فراهم آید .

وی در ادامه همچنین گفت: آنچه انتظار از یک پارک علم و فناوری انتظار داریم در خراسان رضوی اجرایی شده و تاکنون دستاوردهای بسیار مثبتی نیز به دست آمده است .

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: جوانان باانگیزه بسیاری در پارکهای علم و فناوری سراسر کشور مشغول فعالیت هستند که متاسفانه از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند لذا باید مشوقهای حمایتی در این خصوص در نظر گرفته شود .

وی یکی از اولویتهای اصلی را در اقتصاد مقاومتی حمایت از شرکتهای دانش بنیان ذکر و بیان کرد: در این خصوص باید دولت و مجلس برنامه های لازم را تدوین کنند تا شرایط برای شکوفایی علمی فراهم شود .

پارک علم و فناوری خراسان یکی از بزرگترین و نخستین پارک تاسیس شده در ایران است که سال 1381 با تکیه بر تجارب 22 سال فعالیت تحقیقاتی با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی فعالیت اجرایی خود را در زمینی به وسعت 40 هکتار در مشهد و در جوار شهرک صنعتی توس آغاز کرد .

رسالت راهبردی پارک علم و فناوری خراسان افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکتها و موسساتی است که بر پایه علم و دانش در محیط پارک فعالیت می کنند .

پارک علم و فناوری خراسان با زیربنای مفید 2500 مترمربع اداری و 1600 مترمربع آزمایشگاهی دارای پایلوت شامل آزمایشگاه برق و الکترونیک، آزمایشگاه شیمی و مواد، آزمایشگاه صنایع غذایی، آزمایشگاه بیوتکنولوژی، آزمایشگاه بیوفیزیک مواد غذایی، آزمایشگاه نانوفناوری و آزمایشگاه فناوریهای نوین، کارگاه پایلوت شیمی، کارگاه پایلوت صنایع غذایی و کارگاه پایلوت سرامیک است.

ارسال نظر: