بهترین کود افزایش گلدهی زعفران چیست؟

کدخبر: 2381014

راه‌های زیادی وجود دارد که کشاورزان می‌توانند از آن‌ها برای تقویت گلدهی زعفران استفاده کنند. یکی از این راه‌ها به کارگیری کود افزایش گلدهی زعفران است. این کود باعث می‌شود که کشاورز شاهد بهبود گلدهی و در نهایت افزایش تناژ زعفران باشد.

انواع مختلفی از کودها برای افزایش گلدهی زعفران وجود دارد و کشاورزان می‌توانند با جستجوی یک مرجع فروش معتبر نسبت به خرید یکی از آن‌ها اقدام کنند. آگاهی از ویژگی‌های بهترین کود برای افزایش گلدهی و دلیل استفاده از کود زعفران در اتخاذ تصمیمی هوشمندانه و عاقلانه به کشاورزانی که در حیطه کاشت و برداشت زعفران فعالیت می‌کند، کمک خواهد کرد.

 

دلیل استفاده از کود افزایش گلدهی زعفران

مقادیر زیادی از عناصر غذایی هر ساله و به علت تولید محصول از گیاه زعفران خارج می‌شود. در صورتی که کشاورزان نسبت به خریداری کود باکیفیت غفلت کنند، شاهد افت این گیاه از نظر باروری خواهند بود. 

یکی از دلایلی که اهمیت استفاده از کود‌های افزایش گلدهی را در گیاه زعفران نشان می‌دهد به کم بودن گل‌های این گیاه مربوط می‌شود. گا‌هاً پیاز و علف زعفران در مزارع کشاورزی به وفور یافت می‌شوند، اما گل زعفران بسیار کم است. با استفاده از کود‌های افزایش گلدهی، کشاورزان می‌توانند بر این مشکل غلبه کنند.

 کود افزایش گلدهی زعفران

ترکیبات کود افزایش گلدهی زعفران

به منظور گلدهی، زعفران به عناصر زیادی نیاز دارد. کود افزایش گلدهی زعفران با دارا بودن ترکیباتی که در کنار هم قرار می‌گیرند در افزایش درصد گلدهی زعفران مؤثر هستند. از جمله ترکیباتی که در کود خوب برای افزایش گلدهی زعفران یافت می‌شود، پتاسیم است. پتاسیم از جمله عناصر بسیار مهمی است که باعث می‌شود پیاز زعفران و کلاله آن بزرگ شود و به تقویت زعفران هم کمک می‌کند.

فسفر به عنوان عنصر دومی که در کود وجود دارد می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی بر گلدهی زعفران داشته باشد. فسفر باعث رشد ریشه زعفران شده و می‌تواند تعداد پیاز‌های زعفران را نیز افزایش دهد. به همین دلیل در اکثر کود‌های معتبر فسفر گنجانده شده است.

از دیگر عناصر مهمی که در کود‌های گلدهی زعفران یافت می‌شود، نیتروژن است. اگرچه نیتروژن موجود در کود باید بسیار اندک باشد، اما وجود همان میزان نیز برای گلدهی زعفران ضروری است.

 

فواید خرید کود افزایش گلدهی زعفران

تمامی گیاهان برای رشد به کوددهی نیاز دارند و زعفران از گیاهانی است که نمی‌توان آن را از این قاعده مستثنی کرد. کود افزایش گلدهی زعفران در مراحلی همچون زاج آب و محلول پاشی در مزرعه اعمال می‌شود. در صورتی که مراحل کوددهی با برنامه مشخص و در زمان مناسب انجام شود، مطمئناً کشاورز شاهد مزرعه‌ای پر گل و پربار خواهد بود. از جمله فواید خرید کود برای افزایش گلدهی زعفران عبارتند از:

  • رشد سالم‌تر گیاه
  • انرژی‌دادن به گیاه
  • بزرگ شدن پیاز زعفران
  • غلیظ شدن شیره گیاهی
  • مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها

 استفاده از کود افزایش گلدهی زعفران

نحوه استفاده از کود افزایش گلدهی زعفران

نحوه استفاده از کود افزایش گلدهی زعفران از جمله موضوعات بسیار مهمی است که هنگام کاشت زعفران و همچنین گلدهی این گیاه باید مورد توجه قرار گیرد. نحوه استفاده از کود برای افزایش گلدهی زعفران به شکل آبیاری و محلول پاشی است. در این شرایط، کود افزایش گلدهی گیاه زعفران طی فرآیند آبیاری یا محلول پاشی جذب شده و ریشه‌ها و برگ های پیاز به راحتی می‌توانند از آن بهره ببرند.

میزان مصرف این کود نیز به فاکتور‌های مختلفی از جمله تراکم کشت، شرایط اقلیمی منطقه، کمبود‌های خاک و گیاه و غیره بستگی دارد. با استفاده درست و مناسب از این کود‌ها، کشاورزان دغدغه‌ای بابت گلدهی گیاه زعفران خود نخواهند داشت و شاهد مزرعه‌ای پررونق و پربار خواهند بود.

 زمان استفاده از کود افزایش گلدهی زعفران

اولین زمان استفاده از کود ها دقیقا بعد از برداشت زعفران می‌باشد. در این مرحله باید کود های برند و با کیفیت رو از طریق آبیاری به ریشه های پیاز زعفران رساند. بعد از این مرحله با شروع فصل زمستان محلول پاشی زعفران شروع می‌شود. کشاورز باید ۴ تا ۶ مرحله محلول پاشی با فرمول کودی خاصی انجام دهد و افزایش راندمان مزرعه اتفاق بیافتد.

نتیجه‌گیری

زعفران از جمله محصولاتی است که برای رشد به کود‌های مختلفی نیاز دارد.  استفاده از  کود می‌تواند مزرعه زعفران شما را پربارتر سازد. درواقع، کودهی زعفران را یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین مراحلی می‌دانند که بعد از کشت از اهمیت خاصی برخوردار است.

نادیده گرفتن این مرحله می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر برداشت سال بعد داشته باشد. دنبال کردن برنامه مناسب برای کوددهی به گیاه زعفران می‌تواند بازدهی کار کشاورزان را به طور چشمگیری افزایش دهد. متخصصان و کارشناسان مجموعه ماه چین با بهره‌گیری از دانش تجربی و آکادمیک به کشاورزان کمک می‌کنند تا با دنبال کردن یک برنامه مناسب، شاهد رونق بیشتری هنگام برداشت محصول خود باشند.

 

ارسال نظر: