مقایسه یو پی اس صنعتی و استابلایزر برای محافظت از خطوط تولید و تجهیزات اتوماسیون

کدخبر: 2380974

خطوط تولید در صنایع مختلف به شدت به وجود یک منبع برق پایدار و مداوم وابسته هستند. در سالی که گذشت، در بسیاری از کارخانجات شاهد قطع ناگهانی برق و از کارافتادگی سیستم‌ها بوده‌ایم. هرگونه قطعی و یا نوسان برق می‌تواند منجر به توقف ناگهانی سیستم‌های خط تولید و فرایند‌های تولید بشود.

قطع برق شهری نه تنها می‌تواند منجر به توقف تولید و از کار افتادن ماشین‌آلات خط تولید بشود، بلکه می‌تواند در بلند مدت آسیب جدی به این تجهیزات وارد کند و خسارات زیادی به بار بیاورد.

در صنایعی که از سیستم‌های اتوماسیون پیچیده و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود، این قطعی و نوسانات برقی می‌تواند منجر به از کار افتادگی سیستم‌ها و بروز خسارات فیزیکی زیادی شود.

زمانی که قطعی برق به صورت مکرر اتفاق بی‌افتد، اتوماسیون خط تولید و نرم افزارهای کنترل‌کننده قادر به ذخیره اطلاعات نبوده و ممکن است تنظیمات خود را از دست بدهند و منجر به بروز خطاهای قابل‌توجه در فرایند تولید شوند. در صورت بروز این اتفاق، نه تنها کیفیت تولید محصولات به شدت افت می‌کند، بلکه نیاز به تنظیم مجدد دستگاه‌ها پس از اتصال مجدد برق وجود دارد که زمان و هزینه زیادی را میطلبد.

یو پی اس صنعتی و استابلایزر دو سیستم حیاتی برای محافظت از خط تولید و تجهیزات اتوماسیون در صنایع گوناگون هستند. هر دو دستگاه به نحوی طراحی شده‌اند تا از تجهیزات در برابر نوسانات برقی، قطعی‌ها و مشکلات دیگر محافظت کنند اما به طور کلی تفاوت‌های مهمی در ساختار، عملکرد و کاربرد آن‌ها وجود دارد.

یو پی اس صنعتی چیست؟

یو پی اس صنعتی یا منبع تغذیه بدون وقفه دستگاهی است که به طور خاص برای استفاده در صنایع و محیط‌های صنعتی طراحی و تولید شده است. زمانی که قطعی برق در کارخانجات رخ می‌دهد، این دستگاه با تامین برق پایدار از تجهیزات صنعتی محافظت می‌کند. البته این دستگاه در مواقعی که نوسانات ولتاژی وجود دارد نیز از آسیب به تجهیزات صنعتی جلوگیری می‌کند.

وجود دستگاه یو پی اس صنعتی در صنایع و خط تولیدهای بزرگ برای حفظ عملکرد مستمر تجهیزات مهم و حساس، و جلوگیری از توقف ناگهانی کار آن‌ها و آسیب به دستگاه‌ها بسیار ضروری است.

یو پی اس صنعتی در مقایسه با انواع دیگر دستگاه‌های یو پی اس دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را برای استفاده در محیط‌های صنعتی مناسب میکند.

یو پی اس صنعتی نسبت به دیگر انواع یو پی اس از باتری قدرتمندتری برخوردار است که آن را قادر می‌سازد برای مدت زمان بیشتری به صورت یک منبع پشتیبان برای تجهیزات عمل کند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که قطعی برق برای مدت طولانی ادامه پیدا کند و روند تولید با اختلال جدی مواجه شود؛ در این زمان است که یک یو پی اس صنعتی مناسب می‌تواند از توقف تولید در صنایع جلوگیری کند.

دستگاه یو پی اس صنعتی نه تنها در مدت زمان بیشتری دستگاه‌ها را پشتیبانی می‌کند، بلکه قادر است برق کافی برای تجهیزات صنعتی با مصرف بالای انرژی، مانند ماشین‌آلات سنگین و سیستم‌های اتوماسیون را تامین کند.

از دیگر ویژگی‌های مهم یو پی اس صنعتی این است که طوری طراحی شده است تا در محیط‌های صنعتی بهترین عملکرد را داشته باشد و در برابر رطوبت، دمای بالا و شرایط نامطلوب مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

یو پی اس صنعتی نه فقط در هنگام قطعی برق، بلکه در شرایطی که اختلالات برقی دیگری نیز وجود دارد، از تجهیزات شما محافظت می‌کند. هنگامی که نوسانات برقی، افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ و نویز وجود دارد، این سیستم از آسیب به دستگاه‌های شما جلوگیری می‌کند.

در نهایت، یو پی اس صنعتی با داشتن سوییچ تایم بسیار کم، در زمان قطعی برق، بدون وقفه انرژی کافی را برای راه اندازی مجدد دستگاه‌ها به تجهیزات شما انتقال می‌دهد.

استابلایزر چیست؟

 

 

استابلایزر نوعی تثبیت کننده ولتاژ است که وظیفه آن محافظت از تجهیزات در برابر نوسانات ولتاژ برق ورودی است. استابلایزر با تثبیت و تنظیم نوسانات برق سعی می‌کند تا ولتاژ ورودی را در محدوده پایدار و مشخصی حفظ کند تا از ورود ولتاژهای بالا یا پایین به سیستم‌های الکترونیکی جلوگیری شود.

تمامی تجهیزات نسبت به نوسانات برق حساس هستند و وجود این اختلالات می‌تواند باعث آسیب جدی به این دستگاه‌ها شوند. در دراز مدت این شرایط می‌تواند از عمر مفید دستگاه‌ها بکاهد و کارکرد درست آن‌ها را با مشکل مواجه کند.

عملکرد استابلایزر به این صورت است که این دستگاه به صورت مکرر ولتاژ ورودی به تجهیزات را اندازه‌گیری می‌کند و در صورتی که ولتاژ ورودی از حد مشخصی بیشتر یا کمتر شود، به سرعت وارد عمل شده و ولتاژ ورودی را تنظیم می‌کند.

این کار موجب می‌شود تا ولتاژ ورودی سیستم‌ها همیشه در محدوده مشخصی باقی بماند و تجهیزات نوسانات برقی پی‌درپی را تجربه نکنند.

انواع استابلایزر

  1. استابلایزر رله ای (Relay stabilizer)

  2. استابلایزر سروو موتوری (Motor servo stabilizer)

  3. تثبیت کننده ولتاژ استاتیک (Static voltage stabilizer)

انواع مختلف استابلایزرها در حوزه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای خانگی، تجاری و صنعتی دارد. در صنایع و کارخانجات از استابلایزر برای محافظت از ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود.

استابلایزر چه مزایایی دارد؟

استابلایزر مزایای بسیار زیادی دارد و استفاده از آن می‌تواند از بروز هزینه‌های سنگین و خسارات هنگفت در صنایع جلوگیری کند. در درجه اول، استابلایزر از تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات در برابر نوسانات ولتاژی محافظت می‌کند. در دراز مدت، با جلوگیری از تغییر ولتاژ و ثابت نگه‌داشتن آن در محدوده مشخصی، از آسیب به تجهیزات جلوگیری می‌شود.

در درجه دوم، با نگه داشتن ولتاژ در محدوده ثابت و مشخصی، عمر مفید دستگاه‌های الکترونیکی افزایش پیدا می‌کند و نیاز به تعمیر و جایگزینی مجدد آن‌ها وجود نخواهد داشت.

مقایسه یو پی اس صنعتی و استابلایزر

همانطور که اشاره کردیم، وظیفه یو پی اس، تامین برق پشتیبان در مواقعی است که قطعی برق به صورت ناگهانی رخ می‌دهد. در این شرایط اضطراری، یک یو پی اس صنعتی انرژی کافی برای ادامه کارکرد تجهیزات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و از توقف روند تولید صنایع جلوگیری می‌کند.

این در حالی است که استابلایزر وظیفه تنظیم و تثبیت ولتاژ را بر عهده دارد و در زمان وقوع قطعی برق نمی‌تواند به عنوان یک منبع تغذیه پشتیبان برای تجهیزات عمل کند.

در صنایع و کارخانجات صنعتی حضور هر دو سیستم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در خطوط تولید و تجهیزات اتوماسیون که ماشین‌آلات نیاز مداوم به یک منبع انرژی پایدار و مطمئن دارند، وجود یک یو پی اس صنعتی بسیار مهم است؛ چراکه در زمان قطعی ناگهانی برق این دستگاه قادر است تا انرژی کافی برای ادامه روند تولید را فراهم کند.

اما این به این معنا نیست که خرید یک استابلایزر مناسب برای محیط‌های صنعتی مزایایی را به دنبال ندارد. در خطوط تولید تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نسبت به نوسانات ولتاژ برق حساس هستند و به مرور زمان این اختلال می‌تواند آسیب جدی به آن‌ها وارد کند. با تهیه یک استابلایزر مناسب می‌توان از بروز خسارات زیادی جلوگیری کرد و ولتاژ برق ورودی به تجهیزات را در یک محدوده معین ثابت نگه داشت.

خرید استابلایزر و یو پی اس صنعتی برای محافظت از خطوط تولید

 

هر دو دستگاه یو پی اس صنعتی و استابلایزر نقش مهمی در حفاظت از تجهیزات صنعتی دارند. این دو دستگاه تفاوت‌هایی در نحوه عملکرد خود دارند و هر کدام به شکلی در محیط‌های صنعتی ایفا نقش می‌کنند؛ اما باید در نظر داشت که هر دو دستگاه‌ مزایای بسیار زیادی را به همراه دارند و از بروز خسارت‌های زیادی جلوگیری می‌کنند.

 

ارسال نظر: