بیماری‌های جدید ویروسی در کودکان

کدخبر: 2380973

ویروس جدید کودکان جزو شایع ترین و رایج ترین نوع بیماری ها در بین کودکان است. برای مثال ویروس های عفونتی مانند سرما خوردگی، برونشیت، آنفولانزا و آبله مرغان در بین کودکان بسیار رایج است. ضعیف بودن سیستم ایمنی در کودکان امروزی و نداشتن تغذیه و رژیم غذایی مقوی و درست باعث پدید آمدن بیماری‌های ویروسی جدید در کودکان می شود. امروز در این مقاله قصد داریم باهم به بررسی بیماری‌های ویروسی کودکان بپردازیم پس با ما همراه باشید

ویروس جدید کودکان را نشانه گرفته

در بهار امسال یک بیماری ویروسی شایع بسیاری از کودکان را مبتلا کرد. علائم این ویروس شبیه به کرونا و آنفولانزا بود که موجب سردرگمی بسیاری از پزشکان شده بود. بسیاری از متخصصان اطفال معتقد بودند که ویروس جدیدی موجب یک موج همه گیری در بین کودکان شده است. ولی طبق گفته های صدیقه طباطبایی استاد بیماری های عفونی کودکان دانشگاه شهید بهشتی، همه این حدس و گمان ها اشتباه بود و به عقیده ایشان ویروس های قدیمی دوباره بازگشته اند.

این متخصص حوزه اطفال، باور دارد که در زمان همه گیری کرونا به دلیل ارتقای سطح بهداشت جامعه و حساسیت های بهداشتی در بین مردم، بسیاری از ویروس های تیره مربوط به آنفولانزا فرصت ابراز وجود پیدا نکردند. ولی با فروکش کردن پاندمی کرونا، و در نتیجه آن کاهش دوباره حساسیت های بهداشتی در جامعه، سر و کله ویروس های قدیمی دوباره پیدا شده. دو ویروس مختلف به احتمال زیاد مسئول این همه گیری بوده اند. روتاویروس و RSV ویروس هایی هستند که عمدتا کودکان را هدف قرار می دهند.

09

شناخت ویروس های تهدید کننده کودکان ضروری است

روتا ویروس به آنفولانزای معده نیز شناخته می شود. این ویروس سیستم گوارش از جمله معده و روده را هدف قرار داده و موجب اسهال و استفراغ شدید در کودکان می شود. این ویروس در صورتی که به موقع به آن رسیدگی نشود می تواند برای کودکان حتی مرگبار باشد. استفراغ شدید در ابتلا به این ویروس موجب کم آبی شدید می شود و اگر کودک به جایی برسد که ادرارش کم شود و با گریه کردن، اشک از چشم هایش نیاید یعنی وضعیت خطرناک است. بسیاری از کودکانی که در بهار کارشان به بستری در بیمارستان رسید، علائم ابتلا به این ویروس را داشتند. سیستم ایمنی بزرگسالان عموما قادر به دفع به موقع این ویروس است و کمتر بزرگسالی به این ویروس دچار می شود و شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا بیماری صرع در کودکان که جزو بیماری های شایع می باشد این روزها شایع شده است.

ویروس RSV نیز در بین کودکان شیوع بالایی داشته است. این ویروس بیشتر سیستم تنفسی را مورد هدف قرار می دهد. این ویروس نیز بیشتر کودکان را مبتلا می کند و برای آنها خطرساز است. RSV در بزرگسالان عمدتا مانند سرماخوردگی معمولی ظاهر می شود. ولی در کودکان و نوزادان احتمال بستری در بیمارستان زیاد است. با این وجود جای نگرانی نیست چرا که این ویروس کودکان بعد از نهایتا دو هفته به طور کامل درمان می شود.

علائم ویروس جدید در کودکان

ویروس جدید در کودکان عمدتا علائمی واضح و شفاف دارد. علائمی مانند اسهال، استفراغ و همچنین این ویروس جدید باعث بروز تب در کودکان نیز می‌شود. درجه حرارتی بدنی که توسط این ویروس جدید در کودکان ایجاد می‌شود بالای 38 درجه سانتیگراد است. در ادامه دیگر موارد و علائم این ویروس جدید در کودکان را باهم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

·   تب بالای 38 درجه

·   استفراغ

·   اسهال

·   دل درد و دل پیچه

·   بثورات پوستی

·   کوفتگی بدن

·   خستگی زیاد

چنانچه که این علائم ویروس جدید را در کودکان مشاهده نمودید می بایستی که اقدامات لازم برای شروع درمان را انجام دهید. ویروس‌های جدید در کودکان به سرعت درحال افزایش و گسترش هستند و شما باید حواستان جمع به حالات بدنی و جسمی کودکتان باشد تا بتوانید بهترین تصمیم را برای بهبود عملکرد بدن آن ها بگیرید.

بیماری‌های ویروسی جدید در کودکان عمدتا یک نشانه و علامت یکسان در میان یکدیگر دارند و آن هم ایجاد حالتی مانند حساسیت فصلی می باشد که باعث بروز عطسه و آبریزش بینی در کودک و یا در برخی از موارد بزرگسالان نیز می شود.

09

ویروس جدید در کودکان چگونه منتشر می‌شود؟

انتشار و یا پخش شدن ویروس ها بسیار راحت و سریع است. اگر فردی که دچار بیماری ویروسی باشد در یک محدوده عطسه و یا سرفه کند، بیماری ویروسی در هوا پخش می‌شود و ویروس توسط تنفس دیگران به بدن آنها منتقل می‌شود و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف داشته باشند درگیر با این ویروس می‌شوند. این ویروس جدید از راه مدفوع و یا ادرار، سرفه و عطسه به بیرون از بدن فرد بیمار انتشار پیدا می‌کند و ممکن است دیگران را نیز درگیر کند.

ویروس های کودکان که خطرناک هستند

واکسن تقریبا تمام ویروس های کشنده کودکان در عصر امروزی، کشف شده اند و آمار مرگ میر کودکان و نوزادان بخاطر ابتلا به این ویروس ها تقریبا به صفر رسیده است. اما در مناطق کم درآمد تر جهان که برنامه واکسیناسیون درستی وجود ندارد، همچنان ویروس های کودکان قربانی می گیرند. سرخک، آبله و سیتومگالوویروس از معروف ترین ویروس های کشنده کودکان بودند. آبله ویروسی است که طبق گفته سازمان بهداشت جهانی به طور کامل ریشه کن شده و بیش از چهار دهه از ریشه کن شدن این ویروس از جهان می گذرد. سرخک مانند آبله به طور کامل ریشه کن نشده و همچنان احتمال ابتلا به ویروس عامل سرخک در بسیاری از نقاط فقیر تر زمین وجود دارد.

سیتومگالوویروس برای بزرگسالان تقریبا هیچ خطری ندارد. به طوری که بسیاری از بزرگسالان حالت خفته آن را تا آخر عمر با خودذ دارند و شاید از آن حتی بی اطلاع باشند. این ویروس بیش از هرکس نوزادان را تهدید می کند. سیتومگالوویروس یا به اختصار ویروس CMV خصلتی ضعیف کش دارد و می تواند برای نوازادان تازه متولد شده کشنده باشد. اما بیشترین خطر این ویروس برای جنین در شکم مادر است. اگر خانمی که تا به حال این ویروس را نگرفته است، در دوران بارداری به این ویروس مبتلا شود، احتمال بالایی برای سقط شدن جنین وی وجود دارد حتی اگر در هفته های آخر بارداری باشد. در مواردی که نوزاد سقط نشود، بعد از تولد با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد بود. مشکلاتی مثل کوچک بودن سر و ناتوانی ذهنی، کبد و طهال بزرگ و کم بازده، زردی، تشنج و ذات الریه از مشکلات این کودکان خواهد بود.

09

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

تب شدید و کم آبی شدید و سرفه شدید، می توانند برای کودک بسیار خطرناک باشند. اکثر ویروس هایی که کودکان را مبتلا می کنند این سه مورد را به همراه دارند. در صورتی که این علایم شدید شدند باید برای اقدامات درمانی به پزشک مراجعه کنید. شایان ذکر است که اسهال و استفراغ شدید اصلی ترین عواملی هستند که کم آبی در کودک را به همراه دارند.

هنگامی که درجه حرارت بدن کودک و یا تب کودک بسیار بالا میباشد شما باید او را سریعا به بیمارستان و یا درمانگاه منتقل کنید تا دکتر متخصص بررسی کند و بهترین تصمیم برای درمان کودک را اتخاذ کند. هنگامی که مشاهده کردید کودک شما بسیار سرفه می‌کند نیز باید او را به بیمارستان منتقل کنید تا فرآیند درمان او شروع شود.

ارسال نظر: