برای کنکور بیشتر بخوانیم یا امتحانات نهایی؟

کدخبر: 2380926

در چند سال گذشته معیارهای قبولی در دانشگاه سراسری تغییر کرده است. حالا دیگر کنکور، تمام امتیاز قبولی دانشگاه نیست و بخشی از روند قبولی به امتحانات نهایی اختصاص دارد. برای همین اغلب دانش آموزان نمی دانند که بیشتر برای کنکور درس بخوانند یا برای امتحانات نهایی سرمایه گذاری کنند.

نگران نباشید، این سوالی است که بسیاری از افراد از خودشان خواهند پرسید. ما هم امروز تصمیم گرفتیم که این سوال را به طور کامل پاسخ بدهیم.

کنکور مهم تر است یا نهایی؟

اگر این سوال که کنکور مهمتر است یا امتحانات نهایی را چند سال پیش، از یک دانش آموز می پرسیدند، با قاطعیت جواب می داد. بله، این کنکور است که خیلی اهمیت دارد و امتحانات نهایی اولویت چندانی ندارد. اما با تغییر قوانین ابتدا معدل نهایی دوازدهم و بعد از آن دهم و یازدهم هم ملاک قبولی در دانشگاه قرار گرفت.

01

همین موضوع باعث شده که حالا دیگر برای قبولی باید به همه این موارد رسیدگی کنید. حالا دیگر هم نمرات امتحانات نهایی مهم است و هم رتبه در کنکور سراسری. خلاصه که جواب این سوال بسیار ساده است، باید هم به کنکور اهمیت بدهید و هم برای امتحانات نهایی تلاش کنید. اما به یاد داشته باشید که برای امتحانات نهایی هم باید از مدت ها قبل تلاش کنید تا قبول شوید.

تاثیر نهایی و کنکور چقدر است؟

شاید بهتر است که ابتدا در مورد تاثیر این دو آزمون را به طور کامل بدانید. در چند سال گذشته، سازمان سنجش تاثیر آزمون نهایی را به حدود ۳۰ درصد افزایش داد. اما از سال ۱۴۰۲، برای دانش آموزان دهم و یازدهم جدید، این تاثیر برای مجموع آزمون هایی نهایی سه سال متوسطه دوم، به چیزی حدود ۵۰ درصد رسید.

این یعنی اینکه حالا دیگر خبری از یکه تازی کنکور سراسری نیست و شما باید در تمام این آزمون ها موفق شوید. بنابراین نباید هیچ کدام از پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم را دست کم بگیرید. از همان ابتدای کار، بهتر است که با ورود به پایه دهم، درس های خود را جدی بگیرید تا برای سال های بعدی آمادگی پیدا کنید.

مشاوره کنکوری

برای اینکه بتوانید از پس کنکور سراسری بر بیایید، باید مسیر خود را پیدا کنید. پیدا کردن مسیر درست درس خواندن برای کنکور سراسری، کار ساده ای نیست. اینکه کدام درس ها را بخوانید و یا کدام مباحث را بیشتر و با چه روشی مطالعه کنید. تمامی این نکات توسط مشاوره کنکور انجام می شود‌.

تنها کاری که شما باید انجام بدهید، این است که یک مشاور خوب پیدا کنید تا تمام نکاتی که برای درس خواندن لازم است را بدانید. انتخاب کتاب ها، میزان سرمایه گذاری برای درس ها، انتخاب کلاس های کمک درسی، برنامه ریزی و غیره. با رعایت این موارد، می توانید به یک مسیری دست پیدا کنید تا بهترین تاثیر خود را برای آزمون سراسری داشته باشید.

برنامه ریزی کنکور

برای قبولی در کنکور سراسری علاوه بر گرفتن مشاوره، به یک برنامه ریزی دقیق و جامع هم نیاز دارید. برای همین بهتر است که قبل از شروع مطالعات خود، یک برنامه ریزی دقیق روزانه و هفتگی بسازید. با این کار می توانید برای هر روز و هفته خود با برنامه ریزی پیش بروید. پس سعی کنید که حتما این مورد را جدی بگیرید و ساده از کنار آن عبور نکنید.

مشاوره برای امتحانات نهایی

همان طور که گفته شد، حالا دیگر همه چیز وابسته به رتبه کنکور نیست و امتحانات نهایی هم بسیار مهم است. تقریبا نیمی از معیار قبولی شما را امتحانات دهم، یازدهم و دوازدهم تشکیل می دهد. به همین دلیل، باید برای کسب معدل بالا در این امتحانات یک برنامه هدفمند طراحی کنید.

برای ۳ سال دبیرستان، شما به یک مشاور تحصیلی نیاز دارید تا شما را به هدفی که دارید برساند. کسی که با تجربه بالا خود می تواند شما را در مسیری قرار دهد تا نمرات بالایی از امتحانات نهایی بگیرید. البته امروزه مشاوره تحصیلی و کنکور توسط یک شخص انجام می شود‌ و شما دیگر نیازی به مراجعه به دو مکان مختلف ندارید.

چطور برای نهایی برنامه ریزی کنیم؟

برنامه ریزی کردن برای امتحانات نهایی، درست مانند کنکور سراسری، دارای قواعد خاص خودش است. در مرحله اول، بهتر است با توجه به شناختی که از خود دارید، یک برنامه هفتگی بسازید که سازگاری بالایی با آن پیدا کنید. برنامه ای که در آن، مطالعه کتاب های درسی و کمک درسی، حل نمونه سوالات، آزمون های دوره ای و غیره وجود داشته باشد.

در مرحله دوم، کاری که باید انجام بدهید، تعیین جزییات دقیق برای درس خواندن است. طوری که با توجه به توان مطالعاتی خود، یک روال مطالعاتی مشخص را پیاده سازی کنید. این کاری است که باید از چندین ماه قبل از امتحانات نهایی انجام دهید.

چگونه همزمان برای نهایی و کنکور بخوانیم؟

یکی از سوالاتی که اغلب دانش آموزان دارند، این است که نمی دانند چطور همزمان برای هر دو آزمون مطالعه کنند. یعنی بدون ایجاد تداخل، بتوانیم هم برای آزمون های نهایی و هم آزمون سراسری درس بخوانیم. در گذشته این چالش وجود نداشت که همزمان برای هر دو مورد باید تلاش کرد.

02

اما حالا بهتر است که زمان روزانه خود را به دو بخش کنکوری و نهایی تقسیم کنید. زیرا ماهیت سوالات این آزمون ها متفاوت بوده و یکی تستی و دیگری تشریحی است. به همین دلیل بهتر است که از مشاور خود کمک بگیرید تا این دو برنامه ریزی را برای شما هماهنگ کند.

کدام مشاوره را انتخاب کنیم؟

برای قبولی در آزمون سراسری و پاس کردن نمرات نهایی با بالاترین نمرات، شما نیاز به یک مشاور عالی دارید. اینکه این مشاوره در چه سبک و حالتی انجام می شود، یک بحث کاملا تخصصی است. اما در هر صورت شما به دو نوع مشاوره نیاز دارید تا بتوانید هم برای امتحانات نهایی و هم آزمون سراسری آماده شوید.

این یعنی اینکه شما به هر دو مشاور نیاز دارید، اما با این تفاوت که هر دو مشاوره توسط یک شخص باید انجام شود. زیرا با این کار، هم شناخت مشاور بر روی شما بیشتر می شود و هم دچار دوگانگی در اجرای برنامه ریزی ها نمی شوید. در واقع تمام مسسر شما توسط یک شخص انجام می شود.

راز موفقیت دانش آموزان برتر

احتمالا حالا دیگر می دانید که برای کسب نمرات عالی در مدرسه و یا قبولی در دانشگاه، چه چیزهایی لازم دارید. داشتن یک مشاور خوب برای آزمون سراسری و امتحانات نهایی، برنامه ریزی دقیق و پشتکار، سه شرط اساسی است. شروطی که برای هر دانش آموزی با هر میزان سطح درسی لازم است. این دقیقا راز موفقیت یک دانش آموز برتر و موفق به حساب می آید. شما هم اگر قصد سرمایه گذاری برای آینده درسی خود دارید، تمامی نکاتی که گفتیم را اجرا کنید. رعایت این موارد، تضمین کننده موفقیت یک دانش آموز در آینده درسی می باشد.

 

ارسال نظر: