انواع ساینا؛ با تیپ های مختلف ساینا آشنا شوید

کدخبر: 2380887

در چند سال اخیر ساینا یکی از خودروهایی است که به‌دلیل قیمت پایین با تقاضای زیادی در بازار روبه‌رو شده است. به همین دلیل سایپا هم با هدف پوشش سلایق متنوع، انواع ساینا را در تیپ‌های مختلفی از این خودرو تولید و روانه بازار کرده است؛ اما کماکان بسیاری از خریداران از ویژگی‌های هر تیپ و تفاوت آن با تیپ‌های دیگر اطلاع چندانی ندارند. اگر شما هم قصد خرید ساینا، به‌عنوان یک سدان اقتصادی را دارید در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع ساینا آشنا شوید.

معرفی و مشخصات فنی ساینا

ساینا که در واقع یک فیس‌لیفت گسترده (ماژور) از تیبا محسوب می‌شود، از سال 1395 معرفی شد و تاکنون مهمان خط تولید سایپا است. ساینا از نظر مشخصات فنی با تیبا یکسان است و از همان پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن‌متر استفاده می‌کند. نیروی پیشرانه هم توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب‌متغیر (CVT) به محور جلوی این سدان اقتصادی منتقل می‌شود.

مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد نسخه‌های دنده‌ای ساینا به‌ترتیب برابر با 7 لیتر در صد کیلومتر و 12.8 ثانیه است. در حالی‌که این اعداد برای نسخه اتوماتیک به 7.6 لیتر در صد کیلومتر و 13 ثانیه افزایش می‌یابند.

نمای عقب ساینا

تیپ های مختلف ساینا (انواع ساینا)

در بازار خودرو فعلی، با انواع ساینا روبرو هستیم. این خودرو دارای تیپ های مختلفی به شرح زیر است:

ساینا معمولی (SX و EX)

ساینا در ابتدای معرفی خود با تیپ‌های SX و EX روانه بازار شد که تیپ SX به‌عنوان نسخه کم ‌آپشن، آپشن‌های یکسانی با تیبا صندوق دار داشت و تنها از موارد پیش پا افتاده‌ای مثل شیشه‌های جلو برقی، تهویه مطبوع دستی، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS+EBD، دو ایربگ و… بهره می‌برد. اما تیپ EX نسخه فول آپشن بود و سنسور پارک عقب، شیشه‌های برقی عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، تهویه مطبوع الکتریکی و رینگ آلومینیومی را بیش‌تر از تیپ SX داشت. همین چند آپشن باعث شد استقبال از تیپ EX به‌مراتب بیش‌تر از تیپ SX باشد و سایپا هم تمرکز خود را روی تولید ساینا EX بگذارد. از این‌رو، عرضه ساینا SX تنها به تعداد اندکی در همان مدل 1395 محدود شد و این روزها در بازار منظور از ساینا معمولی همان تیپ EX است.

اما از سال 1397 به‌دلیل تشدید تحریم‌ها و افزایش هزینه‌های خودروسازان، سایپا هم یک‌سری آپشن‌های ظاهری ساینا را حذف کرد و این خودرو را بدون رینگ آلومینیومی، برچسب مشکی ستون B و رکاب جانبی به خریداران تحویل داد. ضمن این‌که از این سال، نوار پلاستیکی متصل‌کننده چراغ‌های عقب به یکدیگر، از حالت هم‌رنگ بدنه به مشکی‌رنگ تغییر کرد.

ساینا ex

ساینا اتوماتیک

سال 1397 و هم‌زمان با عرضه کوییک اتوماتیک پلاس بود که سایپا تصمیم گرفت نسخه اتوماتیک ساینا را هم تولید و روانه بازار کند. ساینا اتوماتیک که مثل کوییک از گیربکس CVT پانچ بلژیک بهره می‌برد، در ظاهر با دستگیره درب‌های آسان‌بازشو (مشابه دستگیره درب‌های کوییک) از نسخه دنده‌ای متمایز می‌شود. آپشن‌های این نسخه از ساینا هم نسبت به ساینا EX بیش‌تر است و از کی‌لس استارتر، کروز کنترل و فرمان برقی بهره می‌برد.

ساینا اتوماتیک در زمان عرضه، ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک بازار کشور بود و سایپا می‌توانست با بازاریابی قوی‌تر، خریداران نسبتاً پرشماری را به‌سمت این خودرو بکشاند اما این شرکت ترجیح داد تمرکز خود را روی عرضه کوییک اتوماتیک بگذارد و ساینا اتوماتیک تنها در تعدادی محدود و همان سال 1397 عرضه شد.

ساینا آپشنال (ساینا پلاس)

در ادامه بررسی تیپ های مختلف ساینا، بازهم به یک تیپ تولید محدود می‌رسیم که در سال‌های 1399 و 1400 عرضه شده است. ساینا آپشنال یکی از انواع مدل های ساینا است که در بازار با نام ساینا پلاس هم شناخته می‌شود. ساینا پلاس از نظر مشخصات فنی با ساینا EX یکسان است اما آپشن‌های بیش‌تری دارد و روی آن سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی و نویگیشن، روکش چرمی صندلی‌ها، کف‌پوش سه‌بعدی کف کابین و صندوق‌بار، فرمان D-Cut چرمی با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی، دوربین دید عقب و شیشه‌های دودی عقب نصب شده است.

ساینا آپشنال در ظاهر هم با وجود دستگیره‌های درب آسان‌بازشو، رنگ مشکی حاشیه جلوپنجره و قسمت میانی سپر جلو، چراغ‌های جلو با پس‌زمینه تیره (مشابه کوییک) و برچسب Saina Plus روی درب‌های جلو به‌راحتی از دیگر تیپ‌ها متمایز می‌شود. برای خرید اقساطی ساینا می‌توانید از نمایشگاه آنلاین همراه مکانیک بازدید کرده و پس از انتخاب خودرو مورد نظر خود، آن را به صورت اقساطی و بدون ضامن خریداری نمایید.

ساینا S

اما به ساینا S می‌رسیم که به‌عنوان نخستین فیس‌لیفت جدی ساینا از اواخر سال 1399 روانه بازار شد و هم‌اکنون تنها تیپی است که توسط سایپا به‌فروش می‌رسد. در ساینا S طراحی مواردی مثل سپر جلو، جلوپنجره، چراغ‌های عقب، درب صندوق بار و سپر عقب دست‌خوش تغییرات اساسی شده‌اند تا چهره خودرو کمی به‌روزتر به‌نظر برسد. کابین ساینا S نیز با وجود غربیلک فرمان D-Cut، صفحه نشان‌دهنده‌های جدید و چیدمان جدید دکمه‌های سمت چپ فرمان با ساینا EX متفاوت است.

ساینا اس

اندک تغییرات فنی ساینا S نسبت به ساینا EX هم در برقی شدن دریچه گاز و بهره‌مندی پیشرانه از استاندارد یورو 5 خلاصه می‌شود. امکانات رفاهی ساینا S هم تفاوت چندانی با تیپ EX ندارد و تنها دی‌لایت، راهنمای تعویض دنده (GSI) و ریموت کنترل تاشو به آن اضافه شده است. ناگفته نماند که ساینا G هم به‌عنوان نسخه آپشنال ساینا فیس‌لیفت هم‌زمان با ساینا S معرفی شد اما تاکنون خبری از عرضه آن به بازار نیست.

جمع‌بندی

در پایان بررسی تیپ های مختلف ساینا، باید گفت انواع ساینا تفاوت چندان بنیادی‌ای باهم ندارند و همه آن‌ها از مزایایی مثل کابین و صندوق‌بار نسبتاً جادار، استهلاک پایین، آپشن‌های قابل‌قبول و اقتصادی بودن قیمت ساینا بهره می‌برند. بنابراین اگر به دنبال یک سدان ارزان‌قیمت صفرکیلومتر یا یک خودرو کارکرده (دست دوم) برای ترددهای روزمره هستید که دردسر نگهداری چندانی نداشته باشد؛ می‌توانید به خرید ساینا فکر کنید. برای اطلاع از شرایط خرید و فروش خودرو صفر و کارکرده کلیک کنید.

منبع: انواع ساینا؛ با تیپ های مختلف ساینا آشنا شوید

 

ارسال نظر: