طرح توجیهی و کاربرد آن

کدخبر: 2380701

طرح توجیهی سندی جامع و مفصل می ‌باشد که یک پروژه را بررسی و تحلیل می ‌نماید. طرح توجیهی برای شروع یک کسب و کار و سرمایه گذاری نیز استفاده می ‌شود. در طرح توجیهی اطلاعات زیادی به دست می ‌آید که شامل بازار هدف ،درآمد ها، هزینه ‌ها، اهداف، تحلیل‌ های مالی و اقتصادی و منابع مورد نیاز است. هدف از طرح توجیهی در ابتدا امکان سنجی پروژه می ‌باشد و با ارزیابی امکان پذیری و سود آوری پروژه و همچنین جذب سرمایه ‌گذار می ‌توان پروژه را اجرا نمود. طرح توجیهی را می ‌توان مانند نقشه ی راهی دانست که به کارآفرینان و سرمایه ‌گذاران کمک می ‌کند تا بتوانند بهترین تصمیم گیری را درباره ایده مورد نظر داشته باشند. با استفاده از طرح توجیهی، ریسک‌ های پروژه به شدت کاهش یافته و شما می ‌توانید به شکل آسان ‌تری کسب و کار یا سرمایه ‌گذاری خود را اجرا نمایید. طرح توجیهی از بخش ‌های مختلفی ساخته شده است. به طور کلی بخش ‌های مالی ،بازار و فنی بخش‌ های اصلی طرح توجیهی می ‌باشند. استفاده از طرح توجیهی دقیق و جامع برای موفقیت در پروژه بسیار کمک کننده است و با توجه به اینکه طرح توجیهی مانند سندی جامع و مفصل می ‌باشد، می ‌توان از آن برای تصمیم گیری برای شروع یک پروژه و یا ادامه آن استفاده نمود. طرح توجیهی به عنوان ابزار کلیدی برای راه ‌اندازی و یا مدیریت کسب و کار ها و سرمایه ‌گذاری‌ ها می ‌باشد. با استفاده از طرح توجیهی می ‌توان پروژه را بهتر درک کرد.

مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) یکی از مجموعه‌ های معتبر در زمینه ی نگارش و تدوین طرح توجیهی می ‌باشد که انواع طرح توجیهی برای کسب و کار ها و سرمایه ‌گذاری ‌های مختلف را ارائه می ‌نماید.

طرح توجیهی

اجزای طرح توجیهی

 طرح توجیهی شامل اجزایی می ‌باشد که از آن می ‌توان در جهت شروع یا مدیریت پروژه استفاده نمود. در ادامه به اجزای طرح توجیهی می ‌پردازیم:

  • خلاصه اجرایی

 از بخش‌ های طرح توجیهی، خلاصه اجرایی می ‌باشد که در این بخش اهداف و چشم انداز پروژه معرفی می‌ شود. اطلاعاتی که در این بخش درباره کسب و کار ها ارائه می‌ شود به عنوان دلایل انتخاب پروژه می ‌باشد. در خلاصه اجرایی، اهداف و چشم انداز های پروژه مشخص می ‌شود.

  • تحلیل بازار

در این بخش از طرح توجیهی، بازار هدف و نیاز مشتریان در نظر گرفته می ‌شود. شناسایی گروه ‌های هدف و نیاز مشتریان همچنین تحلیل رقبا و نقاط قوت و ضعف آنها و از طرفی ترفند های بازار و روند های تغییرات در آینده مشخص می ‌گردد.

طرح توجیهی

  • برنامه عملیاتی

 از دیگر بخش‌ های طرح توجیهی، برنامه عملیاتی است که جزئیات اجرای پروژه را در اختیار سرمایه ‌گذار قرار می ‌دهد. در مراحل اجرایی،  مراحل مختلف پروژه مورد بررسی قرار می ‌گیرد و منابع مورد نیاز که شامل نیروی انسانی، مواد اولیه تجهیزات و غیره است بررسی می ‌گردد همچنین در این بخش از طرح توجیهی جدول زمانی برای مراحل پروژه در نظر گرفته می ‌شود.

  • تحلیل مالی

 از بخش‌ های طرح توجیهی، تحلیل مالی است که جنبه ‌های مالی پروژه را مشخص می‌ کند. در این بخش هزینه‌ ها برآورد می‌ شود و درآمد ها پیش بینی می ‌گردد.

  • مدیریت و سازماندهی

 بخشی از طرح توجیهی را ساختار سازمانی و تیم مدیریتی پروژه تشکیل می ‌دهد که در این بخش از طرح توجیهی اعضای کلیدی تیم مدیریتی و برنامه عملیاتی مشخص می ‌گردد.

  • تحلیل ریسک

 در تحلیل ریسک در طرح توجیهی، ارزیابی و شناسایی ریسک‌ ها صورت می ‌گیرد و راهکار هایی جهت مدیریت آن ارائه می ‌گردد.

اهمیت طرح توجیهی

برخی از افراد استفاده از طرح توجیهی را لازم نمی دانند و با استفاده از تجارب شخصی اقدام به راه اندازی کسب و کار و یا سرمایه گذاری می نمایند. این افراد از مزایای طرح توجیهی آگاه نیستند و کسب و کار خود را با ریسک بالایی شروع می کنند. افراد تنها با استفاده از اطلاعات محدودی که در اختیار دارند نمی توانند در راه اندازی کسب و کار موفقیت خیلی زیادی داشته باشند زیرا با استفاده از طرح توجیهی می توان هزینه ها را کاهش داد و با مشکلات مسیر مقابله نمود. این چنین می توان ریسک ها را کاهش و درصد موفقیت را افزایش داد. استفاده از طرح توجیهی موجب می شود که افراد به صورت آگاهانه و مطمئن از سود ده بودن ایده ی خود ، نسبت به اجرای پروژه اقدام نمایند و تمام مراحل پروژه را بدانند و اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشند. بدین ترتیب ، طرح توجیهی می تواند کمک کننده باشد تا ریسک های پروژه کاهش پیدا کند. بسیار مهم است که حتما از طرح توجیهی کامل استفاده کنید زیرا مراکز ارائه دهنده ی طرح توجیهی ، همگی خدمات خوب را ارائه نمی دهند. به همین دلیل در انتخاب مجموعه ی تدوین طرح توجیهی باید بسیار دقت داشته باشید. مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) یکی از معتبر ترین مراکز ارائه دهنده ی خدمات طرح توجیهی است که خدماتی عالی و کامل را ارائه می دهد در صورتی که نیاز به نگارش طرح توجیهی دارید، از طریق تیم مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) می توانید بهترین طرح توجیهی را دریافت کنید.  

دلیل استفاده از طرح توجیهی

طرح توجیهی طرح جامع از امکان سنجی و روند یک پروژه است که به افراد کمک می ‌کند تا اطلاعاتی را درباره پروژه به دست آورند و بتوانند بسیار آسان‌ تر مراحل کسب و کار را طی کنند. طرح توجیهی تاثیرات قابل توجهی را بر موفقیت یک ایده دارد. برای کسب و کار ها و سرمایه ‌گذاری ‌ها می ‌توان از طرح توجیهی استفاده نمود. با استفاده از طرح توجیهی شما با ریسک‌های پروژه آشنا هستید و در هنگام روبرویی با چالش ‌ها بسیار بهتر مدیریت خواهید کرد. طرح توجیهی اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می ‌دهد و زمانی که از ایده، اطلاعات لازم را داشته باشید ، می ‌توانید به شکل بهتری آن را اجرایی نمایید. افرادی که با تکیه بر تجارب شخصی خود اقدام به راه ‌اندازی کسب و کار یا سرمایه ‌گذاری می‌ نمایند باید دقت کنند که با توجه به اینکه سرمایه و زمان خود را برای هدف خود اختصاص می ‌دهند ممکن است موفق نشوند و زمان و بودجه ‌ای که دارند را به هدر دهند به همین دلیل استفاده از طرح توجیهی موجب می ‌شود که شما بتوانید به صورت دقیق تصمیم ‌گیری کنید.

طرح توجیهی

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، طرح توجیهی می ‌تواند اطلاعات لازم را در اختیار کارآفرینان و سرمایه ‌گذاران قرار دهد. داشتن چنین اطلاعاتی می ‌تواند در جهت موفقیت و پیشرفت پروژه به افراد کمک کند. افراد با استفاده از طرح توجیهی نسبت به سود و زیان ،هزینه ‌ها ،بازار هدف، مواد اولیه ، تجهیزات مورد نیاز ،دانش فنی مورد نیاز، ریسک ‌ها، اطلاعات لازم را دارند و با داشتن این اطلاعات می ‌توانند به صورت حساب شده گام بردارند و در پروژه موفق شوند. استفاده از طرح توجیهی در سال‌ های اخیر بسیار زیاد شده زیرا افراد به اهمیت استفاده از طرح توجیهی پی برده اند و بسیار مهم است که طرح توجیهی را حتما از مراکز معتبر دریافت کنید تا این طرح توجیهی اطلاعات دقیق و کاملی را به شما ارائه کند به همین دلیل پیشنهاد ما به شما گروه مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) می ‌باشد زیرا دارای سال ‌ها اعتبار و سابقه در این حوزه بوده و می ‌تواند بهترین طرح توجیهی را به شما ارائه کند.

 https://matsa.co/

 

 

ارسال نظر: