فایروال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کدخبر: 2380627

فایروال مانند یک دیوار محافظ برای شبکه کامپیوتری شما عمل می‌کند. این دیوار جلوی ورود و خروج غیرمجاز اطلاعات به داخل یا خارج از شبکه را می‌گیرد. مثلا اگر شما یک فایروال داشته باشید، کسانی که اجازه ندارند، نمی‌توانند به شبکه خصوصی شما که به اینترنت متصل است، دسترسی پیدا کنند. بنظر می‌رسد فایروال برای هر دستگاه و شبکه‌ای جز اولین ضروریات است چون حفظ امنیت یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای سازماندهی یک شبکه است. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که دقیقا فایروال چیست؟ چه انواعی دارد و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فایروال چیست؟

فایروال یک دستگاه امنیت شبکه است که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را نظارت و فیلتر می‌کند، و از سیاست‌های امنیتی تعریف شده توسط سازمان پیروی می‌کند. در واقع فایروال بین کامپیوتر شما یا شبکه‌تان و شبکه‌های دیگر مثل اینترنت قرار می‌گیرد.

همان‌طور که حصارکشی اطراف خانه شما، خانه را محافظت کرده و از ورود مزاحمان جلوگیری می‌کند، فایروال‌ها نیز برای ایمن‌سازی یک شبکه کامپیوتری استفاده می‌شوند. این دیوار محافظ، ترافیک داده‌ها را که به سمت کامپیوتر یا شبکه شما می‌آید و از آن خارج می‌شود، کنترل می‌کند. بدون فایروال، هر اطلاعاتی می‌تواند از کامپیوتر یا شبکه شما خارج شود و هر کسی یا هر برنامه‌ای می‌تواند به آن وارد شود.

وظیفه فایروال چیست؟

فایروال‌ها کامپیوتر یا شبکه شما را از ترافیک ناخواسته‌ای که وارد یا خارج می‌شود، محافظت می‌کنند. فایروال‌ها می‌توانند همه بسته‌های داده در ترافیک شبکه را قبل از اینکه به محیطی امن‌تر منتقل شوند، بررسی و تایید اعتبار کنند.

یک دستگاه چه سخت‌افزاری باشد و چه برنامه نرم‌افزاری که از شبکه شرکت یا کامپیوتر شخصی محافظت می‌کند، فایروال برای حفظ امنیت شبکه آن دستگاه ضروری است. برای مثال، بسته به محل نصب فایروال، ممکن است از تهدیدات داخلی در یک بخش از شبکه محافظت کند یا به عنوان مانعی در برابر تهدیدات خارجی در مرز شبکه عمل کند.

درواقع فایروال به عنوان اولین خط دفاعی سازمان شما، تمامی ترافیک شبکه از جمله ترافیک خروجی، ترافیک لایه کاربرد، تراکنش‌های آنلاین، ارتباطات و اتصالات را نظارت و فیلتر می‌کند.

انواع فایروال‌

فایروال‌ها می‌توانند نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشند. فایروال‌های نرم‌افزاری برنامه‌هایی هستند که روی هر کامپیوتر نصب می‌شوند و ترافیک شبکه را از طریق برنامه‌ها و شماره پورت‌ها کنترل می‌کنند. در مقابل، فایروال‌های سخت‌افزاری تجهیزاتی هستند که بین دروازه (گیت‌وی) و شبکه شما نصب می‌شوند. همچنین، فایروالی که از طریق راهکارهای ابری ارائه می‌شود، به عنوان فایروال ابری شناخته می‌شود.

فایروال‌ها بر اساس روش‌های فیلتر کردن ترافیک، ساختار و عملکردشان به چند نوع تقسیم می‌شوند، عبارتند از:

۱. فایروال Packet Filtering

فایروال Packet Filtering مانند یک دروازه‌بان عمل می‌کند که تصمیم می‌گیرد کدام داده‌ها اجازه ورود یا خروج از شبکه را داشته باشند. این تصمیم‌ها بر اساس اطلاعاتی مثل آدرس فرستنده، آدرس گیرنده، و نوع پروتکل استفاده شده برای انتقال داده‌ها گرفته می‌شوند.

۲. فایروال Proxy Service

فایروال سرویس پروکسی مانند یک واسطه عمل می‌کند که پیام‌ها را در سطح برنامه‌ها فیلتر می‌کند. به عبارت دیگر، برای یک برنامه خاص، این فایروال مثل یک پل ارتباطی بین دو شبکه است و جلوی ورود پیام‌های ناخواسته را می‌گیرد.

Picture1

۳. فایروال Stateful Inspection

فایروال Stateful Inspection مانند یک نگهبان عمل می‌کند که تصمیم می‌گیرد چه ترافیکی وارد یا خارج شود. این تصمیم‌ها بر اساس وضعیت فعلی ارتباط، شماره پورت‌ها و نوع پروتکل استفاده شده و همچنین قوانین تعیین شده توسط مدیر شبکه گرفته می‌شوند. فایروال سیسکو سری ASA نمونه ای از این نسل می‌باشد.

۴. فایروال Next-Generation

فایروال نسل بعدی مثل یک نگهبان پیشرفته است که به دقت همه بسته‌های داده را بررسی می‌کند. این فایروال نه تنها پورت‌ها و پروتکل‌ها را بررسی و مسدود می‌کند، بلکه به بررسی فعالیت‌های برنامه‌ها، جلوگیری از حملات و استفاده از اطلاعات خارجی نیز می‌پردازد تا امنیت بیشتری فراهم کند.

۵. فایروال مدیریت یکپارچه تهدیدات (UTM)

فایروال Unified Threat Management (UTM) مثل یک جعبه ابزار همه‌کاره برای امنیت شبکه شما عمل می‌کند. این دستگاه، قابلیت‌هایی مثل بررسی دقیق ترافیک شبکه، جلوگیری از حملات و محافظت در برابر ویروس‌ها را با هم ترکیب می‌کند. علاوه بر این، ممکن است خدمات اضافی و مدیریت از طریق ابر را هم ارائه دهد. دستگاه‌های UTM به گونه‌ای ساخته شده‌اند که استفاده از آن‌ها ساده و راحت باشد.

۶. فایروال نسل بعدی Threat-Focused NGFW

فایروال‌های نسل بعدی متمرکز بر تهدید (Threat-Focused)، تکنولوژی‌های قدیمی فایروال را با ویژگی‌های جدیدتر ترکیب می‌کنند. این ویژگی‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا با تهدیدات جدیدتر مثل حملات به برنامه‌ها و بدافزارهای پیچیده مقابله کنند.

فایروال‌های نسل بعدی مثل نگهبانانی هوشمند هستند که تهدیدات پیچیده را شناسایی و خنثی می‌کنند. این فایروال‌ها با بررسی و تحلیل رویدادهای شبکه و دستگاه‌های متصل، می‌توانند رفتارهای مشکوک یا مخفی را شناسایی کنند.

فایروال‌های سیسکو Firepower و فورتی گیت FortiGate هر دو به عنوان راه‌حل‌های پیشرو در دسته فایروال‌های نسل بعدی (NGFW) شناخته می‌شوند.

کمپانی تتیس نت با ارائه فایروال‌های سیسکو Firepower و فورتی گیت FortiGate به سازمان‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا امنیت شبکه‌های خود را بهبود بخشند و از داده‌های حساس خود محافظت کنند.

فایروال Cisco Firepower

این فایروال دارای ویژگی‌هایی مانند پیشگیری از نفوذ (IPS)، بازرسی عمیق بسته‌ها (DPI)، حفاظت در برابر بدافزارها، و توانایی‌های پیشرفته برای تشخیص و پاسخ به تهدیدات است.

فایروال FortiGate

فایروال‌های FortiGate نیز ویژگی‌هایی مشابه دارند، از جمله پیشگیری از نفوذ، فیلتر کردن وب، آنتی‌ویروس، و همچنین سیستم‌های پیشرفته برای مدیریت و تشخیص تهدیدات.

مهم‌ترین کاربردهای فایروال‌

استفاده اصلی از فایروال در شبکه، امنیت بخشیدن به شبکه در برابر حملات سایبری است. به عنوان مثال محافظت از انتقالات تجاری، داده‌های عملیاتی و محرمانه شما در برابر حملات باج‌افزاری و نشت اطلاعات، یکی از کاربردهای حیاتی فایروال است. برخی از مهم‌ترین کاربردهای فایروال عبارتند از: Picture1

۱. کاربرد فایروال در موسسات آموزشی

فایروال‌های شبکه در موسسات آموزشی، می‌توانند برای محدود کردن دسترسی به وب‌سایت‌ها و محتوای خاصی که برای کاربران نامناسب یا ناامن سازمان محسوب می‌شوند، استفاده شوند.

۲. کاربرد فایروال در کسب‌وکارها

یک فایروال در کسب‌وکارها، می‌تواند کاربران را از حواس‌پرتی توسط تبلیغات آنلاین، بازی‌ها، وب‌سایت‌های تقلبی که میزبان بدافزار هستند یا برخی پلتفرم‌های رسانه اجتماعی هنگام استفاده از شبکه شرکت، دور نگه دارد.

۳. حفاظت از عملیات یکپارچه سازمان‌های توزیع‌شده

حفاظت از عملیات بی‌وقفه سازمان‌های توزیع‌شده، یکی از کاربردهای مهم فایروال‌ها در شبکه است. با وجود نیروی کار از راه دور و جهانی که به شبکه‌های شرکتی، برنامه‌ها و داده‌ها در مراکز داده مختلف در سراسر جهان دسترسی دارند، فایروال‌ها ضروری هستند تا امنیت همه سیستم‌ها را تضمین کنند.

۴. حفاظت از شبکه‌های زنجیره تأمین

فایروال‌ها همچنین از شبکه‌های زنجیره تأمین محافظت می‌کنند تا محرمانگی و هماهنگی کالاها، خدمات، قیمت‌گذاری و تولید را تضمین کنند و ارزش را برای تولیدکننده، توزیع‌کننده، فروشنده و مصرف‌کننده تامین کنند. چه فایروال به صورت سخت‌افزار، نرم‌افزار یا یک برنامه وب در ابر باشد، استفاده از فایروال برای امنیت شبکه ضروری است.

فایروال‌ها به شما کمک می‌کنند تا شبکه‌تان را در برابر دسترسی‌های غیرمجاز و حملات سایبری محافظت کنید. آن‌ها ترافیک شبکه را فیلتر می‌کنند تا محتوای مخرب وارد نشود.

جمع‌بندی

فایروال‌ها برای محافظت از شبکه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های امنیتی پیشرفته طراحی شده‌اند. در ابتدای ایجاد اینترنت، شبکه‌ها به تکنیک‌های امنیتی جدیدی نیاز داشتند، به ویژه در مدل کلاینت-سرور که امروزه یکی از معماری‌های اصلی است. اینجاست که فایروال‌ها نقش خود را در ایجاد امنیت برای شبکه‌های مختلف آغاز کردند.

 

ارسال نظر: