هرآنچه باید درباره تفاوت ورق استیل و گالوانیزه بدانید

کدخبر: 2380614

ورق‌های استیل و گالوانیزه جزو با داوم‌ترین فراورده‌های فولادی هستند که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. به زبان ساده، مهم‌ترین وجه اشتراک این دو محصول طول عمر بالای آن‌ها است. اما سوال اینجاست که تفاوت ورق استیل و گالوانیزه چیست؟ ما در این مطلب به این پرسش پاسخ داده‌ایم و مهم‌ترین تفاوت‌های این دو فرآورده فولادی را به طور کامل بررسی کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با فرق استیل و گالوانیزه همراه ما باشید.

 

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه یکی از پرکاربردترین فرآورده‌های فولادی است که برای تولید آن به ورق سیاه نیاز است. سطح ورق سیاه را در فرایند گالوانیزاسیون با فلزی روی (ZN) می‌پوشانند تا در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم شود. فلزی روی کمک می‌کند تا ورق در تماس با آب یا رطوبت به راحتی زنگ نزد. البته به دلیل طولانی بودن فرایند تولید و روی اندود شدن، قیمت ورق گالوانیزه از ورق سیاه کمی بیشتر است.

کاربرد ورق‌های گالوانیزه: ساخت بدنه خودروها، تولید انواع سقف شیروانی‌ها، ساخت برخی از تجهیزات آشپزخانه، تولید لوله‌ و پروفیل‌های گالوانیزه و ساخت انواع تابلوهای شهری

 

ورق استیل چیست؟

 استیل هم مانند گالوانیزه، نوعی فرآورده فولادی است که در دسته‌ی فولادهای پر آلیاژی قرار می‌گیرد. استنلس استیل و ورق زنگ نزن از دیگر نام‌های این محصول هستند. برای تولید استیل به ترکیب عنصرهای مختلفی نیاز است که از جمله می‌توان به کروم و آهن اشاره کرد. این محصول هم دقیقا مانند ورق‌ گالوانیزه در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد.  

کاربرد ورق استیل: ساخت لوازم آشپزخانه‌ مانند کارد و چنگال و قاشق، تولید برخی از تجهیزات پزشکی، ساخت مخزن‌های نگهداری و تولید انواع وسایل نقلیه

Picture3

5 تفاوت ورق استیل و گالوانیزه

این دو فرآورده فولادی در برخی از پارامترها با یکدیگر فرق می‌کنند که در این بخش قصد داریم به 5 مورد از تفاوت استیل و گالوانیزه بپردازیم.

 

1. نوع تولید

برای تولید ورق گالوانیزه، بسیاری از کارخانه‌ها ورق سیاه را پس از گذشت چند مرحله در روی داغ غوطه ور می‌کنند. فلز روی که به ورق می‌چسبد، عاملی است که باعث افزایش مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی می‌شود. اما ورق‌ استیل با استفاده از فولاد ضد زنگ و به روش ریخته‌گری مداوم تولید می‌شود؛ یعنی همه عنصرها تشکیل دهنده این محصول، در کوره ترکیب شده و آلیاژهای مختلفی از آن تولید می‌شود.

2. عنصرهای تشکیل دهنده

این دو محصول از نظر عنصرهای تشکیل دهنده هم با یکدیگر فرق دارند. در تولید ورق گالوانیزه از عنصرهای کربن، گوگرد و سیلیسیم استفاده می‌شود و پوشش آن هم از جنس روی است. این در حالی است که برای تولید استنلس استیل به فولاد زنگ نزن نیاز است که از ترکیبات متفاوتی بهره می‌برد. مهم‌ترین عناصر در تولید این ورق آهن، نیکل، کربن و کروم است. عنصر نیکل بیشتر روی خاصیت مغناطیسی و سختی ورق تاثیر می‌گذارد و با تغییر مقدار آن، آلیاژهایی از استیل بگیر و نیگر تولید می‌شود. اصلی‌ترین تفاوت استیل بگیر و نگیر در خاصیت مغناطیسی و جذب آهنربا است.

3. استحکام

متفاوت بودن عنصرهای تشکیل دهنده باعث شده تا ورق‌های استیل و گالوانیزه از نظر استحکام و مقاومت در برابر خوردگی نیز با یکدیگر فرق داشته باشند. ورق‌های استیل بدون اینکه پوششی داشته باشند، از استحکام بالایی بهره می‌برند و در مقابل زنگ زدگی مقاوم هستند. این در حالی است که ورق‌های گالوانیزه به دلیل داشتن پوشش روی، در برابر خوردگی مقاوم هستند و هرچه این لایه ضخیم‌تر باشد، مقاومت ورق نیز افزایش می‌یابد.

Picture1

4. کاربرد

دیگر تفاوت استیل و گالوانیزه مربوط به کاربرد است. ورق‌های استیل بیشتر در صنایع دارویی، مواد غذایی و تولید لوازم آشپزخانه‌ به کار می‌رود. از ورق‌های گالوانیزه هم بیشتر در تولید بدنه خودروها، ساخت سقف شیروانی خانه‌ها، تولید لوله‌های گالوانیزه مانند لوله بخاری و تابلوها شهری استفاده می‌شود.

5. قیمت

استنلس استیل و گالوانیزه از نظر قیمت نیز با یکدیگر فرق می‌کنند. قیمت ورق استیل به دلیل مقاومت بالاتر در برابر زنگ زدگی و خوردگی، از قیمت ورق گالوانیزه بیشتر است. همچنین ورق استیل در ایران تولید نمی‌شود و محصولات از کشورهای مانند چین و ترکیه وارد می‌شوند که این موضوع نیز در اختلاف قیمت استیل و گالوانیزه بی تاثیر نیست.

 

جمع‌بندی: چگونه ورق استیل و گالوانیزه را تشخیص دهیم؟

 ما در این مقاله به بررس به دو فرآورده فولادی با مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی پرداختیم و به 5 مورد از فرق استیل و گالوانیزه اشاره کردیم. اکنون این سوال پیش می‌آید که چگونه ورق استیل و گالوانیزه را تشخیص دهیم؟ ساده‌ترین راه تشخیص این است که شکل ظاهری آن‌ها را بررسی کنید. اگرچه ورق‌های گالوانیزه سطح صیقلی و براقی دارند اما روی سطح آن‌ها عیوب ظاهری مانند پولک‌ها وجود دارد. این در حالی است که ورق‌استیل، سطح صاف وصیقلی دارد که در بازار به صورت براق، خشدار، رنگی و مات عرضه می‌شود.

 

ارسال نظر: