غذاهای هندی: سفر به دنیای طعم‌ها و ادویه‌ها

کدخبر: 2380539

لازمه خوردن غذا هر کشور با طعم اصیل و مزه واقعی آن، سفر به همان کشور است. مثلا برای خوردن «تیکا» گوشت مرغ مزه‌دارشده در ماست و ادویه هندی، «مرغ ماخانی» ترکیب مرغ تنوری در آب گوجه فرنگی، کره و آب مرینیت یا «آمریتسری کولچا»، نان تخت که با سیب‌زمینی، پیاز، پنیر و ادویه پر شده است، دریافت ویزای هند و سفر به آن لازم است.

 

 

 

ادویه‌های هندی

ادویه‌ها روح و جسم غذاهای هندی هستند. بدون ادویه ایجاد رنگ، عطر و طعم غذای اصیل غیر ممکن است. در ابتدا از ادویه‌ها برای حفظ تازگی غذای پخته‌شده و بعد از آن به‌عنوان نگه‌دارنده و افزودن طعم به غذاها استفاده می‌کردند. هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان ادویه‌جات در سراسر دنیا است. این سرزمین به‌خاطر عطر، رنگ، مزه و ارزش دارویی ادویه‌هایش در سراسر جهان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه قصد داریم تا شما را با برخی از دلایل مصرف ادویه توسط مردم آشنا کنیم.

منبع درمان بیماری‌ها

قطعا شما از تاثیر ادویه‌ها بر طعم، رنگ و عطر غذا آگاه هستید. اما دانستن این موضوع که ادویه‌های آسیاب‌شده در سلامتی بدن نقش موثری دارند، خارج از لطف نیست. به‌طور مثال زنجبیل و زردچوبه دارای اکسیدان قوی و خاصیت ضد التهابی هستند. همین امر موجب می‌شود که به انسان برای مبارزه با انواع سرطان و بیماری‌های قلبی کمک کنند. دارچین و هل برای کاهش سطح کلسترول خون مفید هستند. میخک نیز برای کاهش پوسیدگی و درد دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این نکته را نباید فراموش کنید که استفاده از هر کدام از ادویه‌ها باید به ‌‌اندازه و زیر نظر پزشک باشد.

نجات‌دهنده غذا

اگرچه مردم از ادویه‌ها برای طعم و رنگ‌دادن به غذا استفاده می‌کنند؛ اما کاربردهای دیگری هم برای آن‌ها وجود دارد، مانند نگه‌داری غذاها برای مدتی طولانی. از مواد نگه‌دارنده در غذا برای افزایش طول عمر، جلوگیری از فاسد‌شدن، کاهش کیفیت و ارزش غذایی استفاده می‌شود. در گذشته که یخچال وجود نداشت، مردم برای نگه‌داری انواع گوشت، سبزیجات و میوه‌ها از نمک استفاده می‌کردند.

اضافه‌کننده طعم و مزه به غذا

ادویه‌ها این قدرت را دارند که با افزودن هر یک از آن‌ها به غذا طیف وسیعی از مزه‌ها ساخته شود، از مزه شیرینی گرفته تا یک مزه تند. در کنار مزه، عطری که با خود به‌همراه می‌آورند، می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده برای خوردن یا نخوردن غذا به‌حساب بیاید.

دریایی از رنگ و عطر و مزه

همان‌طور که پیش‌از این اشاره شد هند به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ادویه در دنیا شناخته می‌شود، به‌طوری که 75% از ادویه‌جات دنیا را تولید می‌کند. هند همچنین 40% از تجارت جهانی ادویه را نیز به خود اختصاص داده است. بیش‌از 50 نوع مختلف ادویه از جمله زردچوبه، گشنیز، فلفل چیلی، زنجبیل و فلفل در هند تولید می‌شوند. در ادامه با برخی از این ادویه‌ها آشنا خواهید شد.

زردچوبه

از زردچوبه می‌توان به‌عنوان رایج‌ترین ادویه هندی نام برد. زردچوبه با رنگ زرد منحصربه‌فرد خود قبل از استفاده در آشپزی، هزاران سال به‌عنوان دارو و رنگ مورد استفاده قرار می‌گرفته است. زردچوبه طعم و عطر گرمی دارد و از خانواده زنجبیل به‌شمار می‌آید.

زیره

دانه زیره به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ادویه‌های هندی و یکی از ادویه‌های پودر کاری است و از عطر و طعم قوی برخوردار است. دانه زیره را معمولا در ابتدای پخت غذا اضافه و کمی تفت می‌دهند تا مواد مغذی درون آن خارج شود.

هل

در میان ادویه‌های هندی هل که آن را ملکه‌ ادویه‌ها می‌نامند، یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌های دنیا به‌شمار می‌آید. برداشت هل که به‌صورت دستی انجام می‌شود علت قیمت بالای آن است. هل سرشار از خواص دارویی است و علاوه‌بر غذا در تهیه انواع دسر و چای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گشنیز

گشنیز را یکی از قدیمی‌ترین ادویه‌های جهان می‌دانند. گشنیز گیاهی است که از دانه و برگ آن به عنوان چاشنی در غذا استفاده می‌شود. دانه گشنیز عطری شبیه به مرکبات دارد که با برخی نت‌های چوبی و برگی ترکیب شده است. از دانه آسیاب‌شده گشنیز در انواع سس‌ها و از برگ آن در سوپ‌ها و غذاهای گوشتی استفاده می‌کنند.

ماسالا

ماسالا در زبان هندی به معنای ترکیب است. به ‌همین ترتیب گارام ماسالا که محبوب‌ترین چاشنی هندی است از ترکیب چند ادویه ساخته می‌شود. گارام ماسالا ترکیب آسیاب‌شده از دانه‌های فلفل سیاه و سفید، میخک، دارچین، هل سیاه و سبز، برگ بو، زیره و گشنیز است. البته این ترکیب در نقاط مختلف هند متفاوت است. در بعضی مناطق به آن خردل و مقداری رازیانه نیز اضافه می‌کنند. گارام ماسالا معروف‌ترین نوع ماسالا است که بیشتر در غذای مناطق شمالی هند مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طعمی گرم و معطر برخوردار است.

 

 

 

 

غذاهای هندی

اولین تصویری که با شنیدن نام غذای هندی در ذهن انسان ترسیم می‌شود، تصویری از غذاهای رنگارنگ است که در کاسه‌های کوچک و بزرگ در کنار هم روی میز چیده شده‌اند. هند کشور وسیعی است و تنوع غذایی در آن دست کمی از وسعت جغرافیایی‌ خود ندارد. در ادامه این مقاله ضمن دریافت ویزا به برخی ایالت‌های این کشور سفر خواهیم کرد و با محبوب‌ترین غذای آن آشنا خواهیم شد.

خامان دوکلا خوراکی محبوب گجرات

کیک اسفنجی درست‌شده با آرد نخود که همراه با شهدی از انواع ادویه خورده می‌شود. کیک این خوراکی ترکیبی از آرد نخود، نمک، شکر، زردچوبه و آب است. شهد آن نیز که بعد از پخته‌شدن کیک روی آن ریخته می‌شود ترکیبی از دانه خردل، فلفل چیلی سبز و برگ کاری است که در روغن تفت داده می‌شوند. سپس به این ترکیبات مقداری آب، نمک، شکر، برگ گشنیز و آب لیموی تازه اضافه می‌شود و در نهایت پس‌از خنک‌شدن روی کیک ریخته می‌شوند.

بریانی حیدرآبادی، از جنوب به سراسر هند

این غذا که در اصل متعلق به جنوب هند است توسط مسلمانان در سراسر این کشور رایج شده است. نکته متمایزکننده این بریانی از سایر بریانی‌های جهان ادویه‌ای است که در پخت آن استفاده می‌شود. بریانی ترکیب برنج معطر، گوشت یا ماهی و گاهی سبزیجات است که به‌طور جداگانه با ادویه‌های مختلف پخته می‌شوند. در مرحله آخر هم تمام مواد به صورت لایه‌لایه روی هم ریخته‌شده و مجددا پخته می‌شوند. این غذا در منطقه‌ها و فصل‌های مختلف معمولا با دورچینی از مغزی‌جات، میوه، سس چاتنی، ریتا، ترشی یا سالاد خورده می‌شود.

 

 

 

سفر به ایالت‌های طعم و رنگ و دریافت ویزای هند با فلای تودی

لذت چشیدن طعم‌های متفاوت غذا، تجربه هیجان‌انگیزی است که از سفر به هند به‌دست می‌آید. مهم نیست کدام ایالت را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنید. ماهاراشترا، پنجاب، کرالا یا بنگال؛ در هر کدام ترکیب شگفت‌انگیزی از عطر و طعم در انتظار شما خواهد بود. اگر اهل خوردن یک کرپ ترد با مغز سیب‌زمینی، نان کره‌ای با کاری سبزیجات، توپ‌های پنیر شیرین یا کیک برنجی پخارپز هستید، فرصت سفر به هند را از دست ندهید. برای ساختن یک تجربه تکرارنشدنی از سفر به هند می‌توانید روی فلای تودی حساب کنید. کافی است از طریق تماس با شرکت فلای تودی یا مراجعه به وب‌سایت آن و دریافت ویزای هند، رزرو هتل و خرید بلیط تجربه یک سفر رنگارنگ را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

 

ارسال نظر: