پرداختی های لازم برای فروش خودرو

کدخبر: 2380454

هنگام فروش خودرو و قبل از تعویض پلاک، به منظور انتقال مالکیت آن پرداخت برخی از هزینه‌ها و تسویه بدهی های خودرو لازم و ضروری است و بدون انجام این کار، امکان منتقل کردن مالکیت وسیله نقلیه به خریدار وجود ندارد.

ما در این محتوا اطلاعات لازم برای پرداخت هزینه‌های پیش از انتقال مالکیت وسیله نقلیه از جمله عوارض، هزینه تعویض پلاک، مالیات نقل و انتقال و خلافی خودرو را به شما ارائه می‌دهیم و در پایان هم درباره تسویه دیون قانونی خودرو و کل بدهی‌های جاری خودرو با استفاده از سامانه خدمات خودرویی آیتول توضیحاتی خواهیم داد.

هزینه‌های نقل و انتقال خودرو

قبل از تعویض پلاک و منتقل کردن مالکیت خودرو، تسویه برخی از هزینه‌ها اجباری است که در ادامه این بخش به معرفی این موارد خواهیم پرداخت:

مالیات نقل و انتقال خودرو

بر اساس قانون، از دی ماه سال 1400 مالکان انواع خودرو هنگام فروش وسیله نقلیه خود ملزم به پرداخت مالیات نقل و‌ انتقال خودرو شدند. مبلغ مالیات خودرو برای انواع وسایل نقلیه متفاوت است و میزان آن بر اساس وارداتی یا داخلی بودن وسیله نقلیه، نوع و سال تولید آن متفاوت خواهد بود. میزان مالیات برای خودروهای وارداتی 2 درصد و برای وسایل نقلیه داخلی 1 درصد ارزش روز آن در نظر گرفته شده است و برای هر سال که از عمر خودرو می‌گذرد، 10 درصد از مبلغ مالیات آن کم خواهد شد.

خلافی وسیله نقلیه

Picture1

یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از تعویض پلاک خودرو باید به‌طور کامل تسویه شود، خلافی وسیله نقلیه است و بدون پرداخت آن، امکان انتقال مالکیت خودرو به خریدار وجود ندارد. پرداخت خلافی وسیله نقلیه بر عهده شخص فروشنده است؛ بنابراین اگر قصد خرید یا فروش خودرو را دارید، حتما قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، نسبت به تسویه آن اقدام کنید تا وقت شما بیهوده تلف نشود.

عوارض شهرداری

هر وسیله نقلیه به ازاء تردد در مسیرهای شهری باید مبلغی را برای عوارض سالیانه به حساب شهرداری واریز کند که پرداخت آن قبل از تعویض پلاک اجباری است. هزینه عوارض شهرداری باید به‌صورت سالانه پرداخت شود و در صورت عدم پرداخت آن از سوی مالک وسیله نقلیه، خودرو مشمول جریمه خواهد شد. بنابراین حتی اگر قصد فروش خودرو خود را ندارید، حتما عوارض خودرو را به‌صورت سالانه پرداخت کنید.

عوارض آزادراهی

انواع وسایل نقلیه برای استفاده از بستر بزرگراه‌ها باید مبلغی را برای عوارض آزادراهی پرداخت کنند. در گذشته این هزینه به‌صورت نقدی در باجه‌های عوارضی که در طول مسیر قرار داشتند، پرداخت می‌شد؛ ولی امروزه بیشتر آزادراه‌های کشور این هزینه را به‌صورت الکترونیکی دریافت می‌کنند و این هزینه روی پلاک خودرو اعمال می‌شود. پرداخت کل هزینه عوارض آزادراهی خودرو برای تعویض پلاک خودرو الزامی است و بدون تسویه آن امکان تعویض پلاک وسیله نقلیه وجود ندارد.

هزینه طرح ترافیک

انواع خودروها برای تردد در برخی از مسیرهای شلوغ کلان‌شهرهایی مثل تهران باید مبلغی برای هزینه طرح ترافیک بپردازند و در صورت عدم پرداخت این هزینه در مهلت تعیین‌شده، پلاک خودرو مشمول جریمه خواهد شد. هزینه طرح ترافیک خودرو یکی دیگر از مواردی است که قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید پرداخت شود تا امکان انتقال مالکیت خودرو فراهم شود.

تسویه بدهی‌های خودرو با استفاده از سامانه آیتول

Picture1

آیتول یکی از سامانه‌های معتبر خودرویی در ایران است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند برای استعلام و پرداخت همه بدهی‌های وسیله نقلیه اقدام کند.

استفاده از خدمات باکیفیت این سامانه مزایای زیادی برای مالکان انواع وسایل نقلیه دارد که از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمامی سرویس‌های خودرویی جذاب آیتول به‌صورت کاملا آنلاین ارائه می‌شوند که همین موضوع سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه افراد می‌شود.
  • این سامانه دارای اپلیکیشن اختصاصی و سایت با رابط کاربری زیبا و جذاب است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن به راحتی سرویس مورد نظر خود را دریافت کنند.
  • در صورتی که کاربران برای استفاده از خدمات و سرویس‌های کاربردی آیتول، پرسش یا چالشی داشته باشند، می‌توانند از بخش پشتیبانی این سامانه که به‌صورت شبانه‌روزی در دسترس است، کمک بگیرند.
  • آیتول برای ارائه انواع خدمات خودرویی، حداقل هزینه را از کاربران دریافت می‌کند. به‌طور مثال برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو با استفاده از این سامانه باید مبلغ بسیار کم 5200 تومان پرداخت شود که همین کارمزد پایین خدمات، یکی از جذاب‌ترین مزایای آیتول به‌حساب می‌آید.

سخن آخر

برای فروش وسیله نقلیه و انتقال مالکیت آن ابتدا باید برخی از هزینه‌ها به‌طور کامل پرداخت شوند که این هزینه‌ها شامل خلافی، مالیات نقل و انتقال، عوارض سالانه شهرداری، طرح ترافیک و در نهایت عوارض آزادراهی هستند. توصیه ما این است که اگر قصد خرید یا فروش خودرو را دارید، حتما قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک نسبت به پرداخت و تسویه کامل همه این موارد اقدام کنید تا هنگام انتقال مالکیت خودرو با مشکلی مواجه نشوید.

یکی از بهترین روش‌های پرداخت بدهی‌های خودرو و تسویه کامل آن، استفاده از آیتول است. پرداخت بدهی‌های خودرو با بهره بردن از این سامانه، مزایای جذابی دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به داشتن اپلیکیشن اختصاصی جذاب، کارمزد پایین، دریافت آنلاین خدمات در سریع‌ترین زمان ممکن و کمک گرفتن از بخش پشتیبانی در صورت نیاز اشاره کنیم.

 

ارسال نظر: