معرفی جامع مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی

کدخبر: 2380450

اگر شما نیز مشغول یک پروژه ساختمان‌سازی هستید و یا به این حوزه علاقه دارید، بهتر است قبل از هر کاری برای خرید مصالح مورد نیاز ساختمان سازی برنامه‌ریزی کنید. نوع اسکلت سازه، منطقه ساخت‌وساز، طبقات و متراژ ساختمان از جمله عوامل مؤثر بر تعیین مقدار برای خرید مصالح جهت ساخت آن به شمار می‌روند.

در هر ساختمان با توجه به نوع اسکلت آن، قیمت برخی مصالح اصلی و پراستفاده مانند قیمت تیرآهن، قیمت میلگرد و قیمت سیمان و ... به برآورد هزینه کلی سازه کمک می‌کنند. در این مطب هدفمان این است که به معرفی انواع مصالح ساختمانی و آشنایی با کاربرد آن‌ها بپردازیم. همچنین جهت اطلاع از قیمت انواع پروفیل فولادی مانند میلگرد و ورق سیاه، می توانید با شماره 02188885720 تماس بگیرید.

انواع مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی

مصالح ساختمانی با توجه به ویژگی‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند، که اولی بر اساس نوع آنهاست و شامل ساده و مرکب پیچیده می‌باشد. مصالح ساده، مواردی هستند که جنس مواد به کار رفته در آن شبیه هم است. مثل ماسه، بتن، کاشی، تیرهای فولادی و ... مواد مرکب، مصالحی هستند که به صورت فرآوری شده تهیه می‌شوند و مواد و تجهیزات مورد استفاده در آن متنوع است. مانند سیمان، ایزوگام، ایرانیت و آهک. در ادامه لیست انواع مصالح ساختمانی را بطور مفصل شرح می‌دهیم.

  • سیمان
  • آجر
  • بلوک سیمانی
  • فلز
  • گچ
  • چوب
  • سنگ
  • خاک
  • سرامیک
  • ملات
  • ماسه
  • و ...

Picture1

سیمان

سیمان پودری است که از سنگ آهک و خاک رس مخلوط با سایر مصالح سنگی عمدتا ماسه، شن و سنگ ساخته می‌شود و برای ساختن انواع ملات و بتن کاربرد دارد. ماده اولیه و قسمت اصلی سیمان مصرفی نوعی سیمان پرتلند است که به آن سیمان پرتلند معمولی می‌گویند و عمدتاً در کارهای عملکردی در لایه زیرین استفاده می‌شود و جزو مهمترین مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی به شمار می‌آید.

مهمترین کاربرد سیمان در ساخت بتن می‌باشد، وظیفه آن فقط چسباندن ذرات به هم است و به خودی خود تاثیری بر مقاومت سازه ندارد. بنابراین بتن خوب، بتنی است که در آن دانه‌های سنگ به نصف می‌شکند و خود سیمان در هنگام شکستن نمونه فرو نمی‌ریزد.

آجر

آجر یکی از مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی از نوع ساده و قدیمی است که به دو صورت رس و آهک تهیه می‌شود. سنگدانه سیلیس برای آهک و سیلیکات آلومینیوم برای خاک رس استفاده می‌شود. البته اساس ساخت آجر، خاک رس است. در گذشته عمدتاً از آجر برای ساخت دیوارها استفاده می‌شد. اما امروزه از آن به عنوان یک ابزار تزئینی نیز استفاده می‌گردد. این نوع آجر تزئینی را آجر نسوز می‌نامند که نسبت به انواع معمولی مقاومت بیشتری دارد. در زیر انواع آجر آورده شده است.

  • آجر استاندارد (آجر فشرده، قزاقی و آجر سفید)
  • آجر یا بلوک سفالی
  • آجر نسوز
  • آجرهای سنگفرش
  • آجر جوش

Picture1

فلز و فولاد

فلزی که عمدتاً در ساخت و ساز استفاده می‌شود، به صورت فولاد است. جوش پذیری، انعطاف‌پذیری و سختی بالا از ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده به شمار می‌آید. فلزات فولادی از جمله انواع میلگرد بیشترین موارد استفاده را در ساخت و ساز دارند. میلگرد ابرکوه یزد که استقبال زیادی از آن می‌شود یکی از بهترین نمونه­های میلگرد تولید شده در کشور است. قیمت میلگرد ابرکوه نیز با درنظر گرفتن کیفیتی که دارد بسیار مقرون به صرفه است. بیشترین کاربرد میلگرد برای تقویت فونداسیون است، زیرا این قسمت اغلب در سازه‌های فلزی و بتنی یافت می‌شود. علاوه بر این، مصالح فولادی بیشتر در ساختمان­های اسکلت فلزی کاربرد دارند. بزرگترین تفاوت بین اسکلت فلزی و بتنی نیز در بکارگیری همین مقاطع فولادی است.

Picture1

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی نیز نوع خاصی از مصالح ساختمانی پیش ساخته است.یکی از پرکاربردترین مصالح دیوارپوش در ساخت و ساز، بلوک سیمانی می‌باشد. این محصولات در ابعاد و اندازه‌های گوناگون در بازار وجود دارند. و مهندس ناظر پروژه بسته به نوع ساخت و ساز بلوک و مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی را خریداری می‌کند. 

گچ

 این پودر، ماده­ ای  سفید رنگ است که مانند سیمان با مخلوط شدن با آب به صورت خمیری در می‌آید و پس از مدتی کاملا سفت می‌شود. سفیدکاری، کاشی­کاری، صاف کردن سطوح، صنعت سرامیک، تولید سقف کاذب و ... از جمله اصلی‌ترین کاربردهای این محصول محسوب می‌شود.

چوب

چوب در درجه اول یک مصالح ساختمانی است که برای نمای بیرونی و همچنین مبلمان، کفپوش و دکوراسیون استفاده می‌شود. مهمترین کاربرد چوب در ساخت کابینت و کفپوش چوبی است. چوب مورد استفاده برای این منظور دارای خواصی مانند ضد پوسیدگی، ضد ترک، ضد باکتری و به ویژه مقاومت در برابر موریانه می‌باشد.

سنگ

از دیگر مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی که کاربرد وسیع و مهمی نیز دارد، سنگ‌های به کار رفته در نمای داخلی و همچنین نمای بیرونی ساختمان می‌باشد. مقاومت در برابر تغییرات دما و خوردگی و زیبایی از عوامل مهم استفاده از این محصول در ساخت و ساز ساختمان هستند.

این نوع مصالح به چند دسته تقسیم می‌شوند، که شامل سنگ آهک‌های سست با چسبندگی ضعیف، سنگ آهک‌های سخت و نیمه سخت با چسبندگی خوب، سنگ آهک‌های مخلوط، گرانیت، کوارتزیت و شیشه می‌باشد.

خاک

در تعریف خاک مورد استفاده در ساخت و ساز، باید گفت که خاک رس کمتر از 0.002 میلی متر قطر دارد و در گروه خاک‌های ریز قرار می‌گیرد. همچنین خاک رس تا حدودی چسبنده است و اگر چسبنده نباشد به آن ماسه می‌گویند. دلیل استفاده از خاک رس به عنوان یکی از مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی، غیر قابل نفوذ بودن آن در برابر آب است. بنابراین در مکان‌هایی مانند پشت بام ها جهت جلوگیری از ورود آب استفاده می‌شود. فراوانی این محصول و جمع آوری آب، از ویژگی‌های منحصر به فرد خاک رس به شمار می‌آید.

کاشی و سرامیک

یکی دیگر از مصالحی که در ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرامیک است. که امروزه مانند سنگ اغلب جنبه تزئینی در فضای داخلی و به ویژه در کف ساختمان‌ها دارد. سرامیک‌ها از نظر مصالح در دسته مواد معدنی و غیرفلزی هستند که از خاک رس، ماسه و پوشش سرامیکی تشکیل شده‌اند. صنعت سرامیک به دلیل افزایش قابل توجه استفاده از آن در ساختمان‌های مدرن نسبت به سایر صنایع در حال رشد است.

Picture1

ملات

انواع ملات را چسب‌های ساختمانی می‌نامند و به همین دلیل جز مهمترین مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی هستند که هر ساختمانی باید از آن استفاده کند. در واقع، تمام مواد ارائه شده در بالا بدون ملات بی فایده هستند. از این محصول برای تثبیت آجر، سنگ و بلوک استفاده می‌شود. انواع مختلفی از ملات بسته به موقعیت در پروژه‌ها استفاده می‌شود که معمولاً شامل سیمان، آهک، گل، خاک رس و ماسه می‌باشد. بیل، استانبولی و ماله سه ابزار اساسی هستند که برای ساخت ملات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آهک

آهک یکی از مصالح ساختمانی طبیعی است، که به صورت سنگ آهک از معدن استخراج می­شود و پس از فرآوری‌های لازم به پودر آهک تبدیل شده و برای افزایش مقاومت به مواد و مصالح دیگر اضافه می‌گردد.

ماسه

یکی دیگر از مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی، ماسه است که در ترکیب با آهک، ماده‌ای محکم در ساختمان‌های آجری ایجاد می‌کند. ماسه کوهی، ماسه رودخانه­ای، ماسه بادی سه نوع ماسه­ای هستند که در طبیعت وجود دارند. ماسه کوهی کیفیت بهتری نسبت به سایرین برای استفاده در ساختمان دارد. البته دو ماسه دیگر هم کاربرد دارند؛ اما باید تغییراتی در آنها ایجاد شود.

 

 

ارسال نظر: