علت مرگ و میر جوجه یک روزه چیست؟

کدخبر: 2380251

دلایل ژنتیکی می‌تواند عامل بسیاری از مرگ و میر جوجه‌ها باشد. چسبندگی نطفه‌ها در چهار روز آخر جوجه‌کشی باعث می‌شود که حدود نیمی از آن‌ها دو تا سه روز قبل از تولد از بین بروند. مشکلات مادرزادی نیز باعث مرگ 90% جوجه‌ها در ماه اول زندگی می‌شود. اگر جوجه‌ها در بستر پرورش داده می‌شوند، ضخامت بستر باید مناسب باشد. زیاد بودن خاک اره و پوشاننده‌های نرم باعث فرو رفتن و خفگی جوجه‌ها می‌شود. همچنین، پرورش جوجه‌ها بر روی محیط صاف و بدون اصطکاک نیز موجب خستگی و مرگ آن‌ها خواهد شد. برخی دیگر از علت مرگ و میر جوجه یک روزه شامل موارد زیر هستند:

images_1720517859_668d04e3d051d.jpg

مسمومیت

مرع تخمگذار بومی گلپایگانی یکی از عوامل موثر در مرگ و میر جوجه‌ها، مسمومیت است. غذای آلوده به قارچ و سموم موجود در جیره غذایی می‌تواند باعث مرگ و میر جوجه یک روزه شود. همچنین، مصرف نمک بیش از حد در خوراک و آب طیور نیز می‌تواند منجر به مرگ و میر آن‌ها شود.

 

شرایط محیطی

درجه حرارت بالای سالن، تغییرات رطوبت و افزایش پی اچ بستر می‌تواند باعث تشدید تولید آمونیاک در سالن شود. این موضوع باعث تحریک غشاء مخاطی، چشم‌ها، کاهش مصرف غذا، کاهش رشد، تحریک مژه‌های داخل نای و خونریزی می‌شود. غلظت بالای آمونیاک در سالن می‌تواند به مرگ و میر جوجه یک روزه منجر شود.

 

اقدامات نادرست در مراقبت

در فرآیندهایی مانند حذف تاج، نوک چینی و واکسیناسیون باید دقت شود که جوجه‌ها دچار جراحت نشوند. جراحت‌ها می‌توانند عامل مرگ و میر جوجه‌ها شوند.

 

آلودگی محیط

رطوبت بالای بستر می‌تواند رشد میکرو ارگانیسم‌ها را تسهیل کند و در نهایت منجر به عفونت و مرگ و میر جوجه یک روزه شود. همچنین، ورود حیوانات شکارچی مثل موش، گربه و سگ به سالن مرغداری می‌تواند آلودگی و مرگ و میر جوجه‌ها را به همراه داشته باشد.

 

تغذیه

استفاده از دان مخصوص نژاد مرغ، تازگی غذا و قرار دادن ظرف دانخوری نزدیک منبع گرما از عوامل مهم در جلوگیری از مرگ و میر جوجه یک روزه است. غذای جوجه باید عاری از گرد و خاک باشد، زیرا گرد و خاک می‌تواند راه حنجره و حلق را مسدود کرده و باعث مرگ جوجه شود.

 

 

خرید نیمچه مرغ 60 روزه بومی

 

نیمچه مرغ بومی 60 روزه یکی از بهترین نژاد های مرغ تخم گذاز و همچنین بهترین سنین برای کسانی است که قصد دارند با سرمایه کمتر وارد صنعت پرورش تخم مرغ محلی شوند. زیرا در این سن هم نیمچه مرغ ها بخشی از واکسن های پرورشی خود را دریافت نموده اند و هم اینکه نیمچه مرغ بومی 60 روزه نسبت به سایر سنین نیمچه مرغ محلی گلپایگانی تخمگذار دارای قیمت مناسب تری هستند.

خرید مرغ محلی 50 روزه

 

نیمچه مرغ محلی 50 روزه یکی از بهترین نژاد های مرغ تخمگذاز و همچنین بهترین سنین برای کسانی است که قصد دارند با سرمایه کمتر وارد صنعت پرورش تخم مرغ محلی شوند. زیرا در این سن هم نیمچه مرغ ها بخشی از واکسن های پرورشی خود را دریافت نموده اند و هم اینکه نیمچه مرغ محلی 50 روزه نسبت به سایر سنین نیمچه مرغ محلی گلپایگانی تخمگذار دارای قیمت مناسب تری هستند.

برای خرید جوجه مرغ محلی 50روزه جهت پرورش و همچنین استعلام قیمت روز و بازار با کارشناسان ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید.

 

 

برای پرورش مرغ تخم گذار از کجا شروع کنم؟

برای ایجاد هر کسب و کار در ابتدا نیازمند جایگاه مناسب و ادوات و تجهیزات مناسب می باشیم. اصولا پرورش مرغ تخمگذار همانند پرورش سایر طیور نیازمند جایگاه مناسبی می باشد که این جایگاه می بایست محیطی 4 دیواری و مسقف همانند یک سوله یا سالن یا اتاقی باشد که به ازای هر متر مربع 10 قطعه مرغ تخمگذار قابلیت پرورش است.

پرورش مرغ تخمگذار به دو صورت انجام می پذیرد:

  1. 1) پرورش مرغ تخمگذار کف بستر

  2. 2) پرورش مرغ تخمگذار داخل قفس

هر دو روش پرورش بالا روش های مناسبی به جهت پرورش مرغ تخمگذار می باشد که البته می توان گفت که پرورش مرغ تخمگذار داخل قفس ایده آل تر می باشد چرا که در این روش رسیدگی به مرغ ها ساده تر و در عین حال تخم مرغ ها سالم تر و تمیزتر و بیماری و عارضه در مرغ ها کمتر خواهد بود .

 

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش مرغ تخمگذار

 

برای پرورش مرغ تخمگذار پس از تهیه سالن بنا به متراژ و فضای داخل سالن به تجهیزاتی از قبیل موارد زیر دارید:

  • 1-  هواکش

     

فروش جوجه نعمه تورنگ طلایی به جهت تهویه هوای داخل سالن برای خروج گاز آمونیاک و گرد و خاک و خرده پر معلق حاصل از مرغ های تخمگذار داخل سالن های پرورشی الزامی است که تعداد و نوع آن بستگی به تعداد و متراژ سالن متغیر می باشد.

  • 2- سیستم گرمایشی یا سرمایشی

     

مرغ تخمگذار در رنج دمایی 20 الی 30 درجه سانتی گراد تخمگذاری میکنند. به منظور تنظیم دمای سالن های پرورش مرغ تخمگذار سیستم گرمایشی یا سرمایشی بنا به متراژ سالن و نوع آب و هوای منطقه متفاوت است.

  • 3- آشیانه یا تله تخمگذار

     

چنانچه پرورش مرغ تخمگذار در سالن کف بستر صورت گیرد به جهت اینکه مرغ ها روی زمین و در نقاط مختلف سالن تخمگذاری نکنند، نیازمند آشیانه یا تله تخمگذار هستند. این آشیانه ها هم به صورت دستی قابل تهیه است و به وسیله ی سبد یا موزائیک قابل ساختن می باشد که به ازای هر 6  عدد مرغ تخمگذار داخل سالن یک تله تخمگذار الزامی است.

  • 4- بستر کف سالن پرورش مرغ تخم گذار

     

برای پرورش مرغ تخمگذار کف بستر وجود پوشال به ازای هرمتر مربع 4 کیلوگرم الزامی اس. این پوشال هم عایق حرارتی از کف سالن به جهت عدم انتقال سرما یا گرما به بدن مرغ های تخمگذار می باشد. همین که جاذب آب حاصل از ادرار و مدفوع پرنده ها و آب سر رفته از داخل ظروف آبخوری می باشد.

  • 5- ظروف آبخوری و دان خوری مرع تخمگذار

     

برای پرورش مرغ تخم گذار که از روش بستر استفاده می کنند ظروف آبخوری و دان خوری به جهت نظافت بیشتر و هدر نرفتن دان به کف بستر الزامی می باشد. باید خاطر نشان کرد که به ازای هر 50 عدد مرغ تخمگذار یک عدد ظرف آبخوری و یک عدد ظرف دان خوری لازم است.

  • 6- قفس مرغ تخمگذارimages_1720517760_668d04801ba98.jpg

     

در بسیاری از سالن های مرغ تخمگذار به جهت رسیدگی بالاتر و سالم ماندن تخم مرغ ها و کمتر شدن عارضه و بیماری از قفس های مرغ تخمگذار به صورت طبقاتی 3 الی 4 طبقه استفاده می شود. این قفس ها جنس آهن و گالبانیزه دارند و رعایت نظافت داخل قفس ها بیشتر است.

 images_1720517742_668d046eebd75.jpg

انواع مرغ تخمگذار

  •  مرغ تخمگذار صنعتی

  •  مرغ تخمگذار محلی و بومی

     

قیمت انواع جوجه یکروزه همانطور که در بالا ذکر شد دو نوع مرغ تخمگذار به جهت پرورش و تولید وجود دارد که عبارت است از مرغ تخمگذار بومی یا محلی و مرغ تخمگذار صنعتی که هریک از انواع این مرغ ها خود دارای انواع متفاومت می باشد.

تفاوت عمده بین مرغ تخم گذار محلی و مرغ تخمگذار صنعتی در نوع تخم مرغ و میزان و راندمان تولید و همچنین تعداد و نوع دان مصرفی و حتی قیمت تخم مرغ های آن می باشد.

 

 

ارسال نظر: