مشخصات انواع پیشبند آشپزی که هر کد بانویی باید بداند

کدخبر: 2380212

هر کدبانویی میداند که بنا به دلایل بسیاری، در هنگام اشپزی، به پوششی مجزا، تحت عنوان پیشبند نیاز دارد.

دلیل اصلی پوشیدن پیشبند آشپزی:

  • حفظ ایمنی آشپز از شعله و حرارت زیاد در حین انجام فعالیت
  • جلوگیری از لک شدن و بو گرفتن لباس
  • تضمین تمیزی و بهداشت بیشتر هنگام آشپزی در محوطه آشپزخانه
  • گاهی اوقات آشپزها پیشبند‌هایی میپوشند که دارای جیب‌ هستند تا بتوانند تجهیزات ضروری مورد نیاز برای پخت غذا را به همراه خود داشته باشند.

در ادامه به بیان مشخصات انواع پیش آشپزی که هر کد بانویی باید بداند، خواهیم پرداخت. پس برای بالا بردن آگاهی خود تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

انواع پیشبند آشپزی در یک نگاه

از جمله مشخصات انواع پیشبند آشپزی که هر کد بانویی باید بداند، تنوع مدل، کاربرد و همچنین نکات مختلف پیرامون آنها خواهد بود. در ادامه چندین مورد که بیشتر معروف هستند را معرفی میکنیم:

  • پیش‌بند کمری، سرور و نیم پیشبند

(Server Apron & Waist Apron))

این نوع پیش‌بند با توجه به طول کوتاهی که دارند برای استفاده طولانی مدت در زمان آشپزی چندان کاربرد ندارند. چرا که با این طولی که دارند، قادر نیستند تمام قسمت جلوی بدن را پوشش دهند. اما در برخی موارد که، قرار نیست زمان زیادی را در فضای آشپزخانه سپری کنید، پیشبند کمری هم میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

  • پیش‌بند ۴طرفه

(4Way Apron) پیشبندهایی که با عنوان پیش‌بندهای ۴طرفه معرفی میشوند در واقع همانند نام خود، دارای ۴ لایه می‌باشند. با این نوع پیشبند میتوان در لحظه‌ای که یک لایه دچار آلودگی میشود، جای آن را بض نمود‌. شاید بیش از آشپزی کدبانوهای منزل، این نوع پیشبند مناسب آشپزها و سراشپزهای رستورانها و دیگر آشپزخانه‌های تولید غذا باشد.

  • پیش‌بند بیسترو

(Bistro Apron)

از نظر عدم پوشش‌دهی قسمت جلویی بدن، این نوع پیشبند نیز همانند پیشبند کمری خواهد بود، با این تفاوت که پیش‌بند بیسترو طول بلندتری دارد. در واقع تماما قسمت کمر به پایین را میتوان با این نوع پیشبند پوشش داد. علآاوه بر زمان شپزی و و استفاده‌ در بخش آشپزخانه‌، می‌توان از آن در هنگام تمیزکاری نیز بهره برد.  

  • پیش‌بند بیب

(Bib Apron)

شاید این نوع پیشبند در میان کدبانوها شناخته‌ترین باشد. این نوع پیشبند از قدمت بیشتری برخوردار می‌باشد. از مشخصه‌های ظاهری ان، حلقه‌ی گردن آزاد و بسته شدن بند در پشت کمر است. این نوع پیش‌بند‌ معمولاً دارای چند جیب می‌باشند تا قادر باشید لوازم کوچک آشپزخانه را با خود حمل کنید. پیش‌بند بیب یا پیش‌بند سرآشپز، از بهترین و راحت‌ترین پیش‌بندهای موجود برای استفاده ادرآشپزخانه است. مزیت اصلی پیشبند بیب،  پوشش تقریبا کاملی است که ارائه میدهد و در برابر ریختن و پاشیده شدن مواد غذایی روی آنها محافظت می‌کند.

  • پیش‌بند تاکسیدو

(Tuxedo Apron)

 

‌این نوع پیشبند بهتر است به جای استفاده در آشپز خانه برای ارائه سرویس ‌دهنده و خدمت‌رسانی مورد استفاده قرار بگیرند.

هر چند که آشپزی با آنها نیز ایجاد مشکل نخواهد کرد اما به دلیل حالت مجللی که دارند، ، میتوانند ظاهری شیک و تمیز به شما ببخشد.

  • پیش‌بند کابلر یا اسماک

(Cobbler Apron) یا (Smock Apron)

شاید لازم باشد علاوه بر قسمت جلوی بدن، قسمت پشت آن را نیز پوشش دهید که پیشبند کابل گزینه مناسبی خواهد بود. گره‌های کناری پیش‌بند قابل‌ تنظیم بوده و میتوان آن را متناسب با فرم بدن یا نوع فعالیت، شل‌تر یا سفت‌تر کرد.

  • پیش‌بند ظرفشویی

 (Dishwasher Apron)

این نوع پیشبند به گونه‌ای تولید شده‌اند که در هنگام شست و شوی ظروف همچنان خشک بمانند. دلیل این امر آنست که پیشبند‌های ظرفشویی، پیش‌بند‌های ضدآب هستند. در بازار میتوان طرح‌های مختلفی از آن را مشاهده نمود.

علاوه بر اب، این نوع پیشبند در برابر حرارت، جذب آلاینده‌ها نیز دوام خوبی داشته و حتی از لباس‌ و پوست افراد در برابر آسیب‌های احتمالی مانند کثیفی تجهیزات، روغن‌ها و حتی مواد شیمیایی محافظت می‌کنند.

پیش‌بند یکبار مصرف یا پلاستیکی

(Disposable Apron)

از آنجایی که پیشبندهای یکبار مصرف خاصیت غیر متخلخل دارند و غالبا از پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن ساخته میشوند. به همین جهت در برابر اب و رطوبت مقاوم هستند. شما می‌توانید این پیش‌بندهای پلاستیکی را میتوان پس از یک‌بار مصرف دور انداخت. این نوع پیشبند نسبت به سایر موارد ذکر شده مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

images_1719743142_668132a6b3b48.png

فارغ از انواع ظاهری پیش بند آشپزی، عوامل دیگری نیز می‌توانند سبب ایجاد تنوع در پیشبندهای آشپزخانه شوند

  • پیش بند مستطیلی و مربع به عنوان رایج ترین و پرکاربردترین شکلها و نوع دایره و مثلث به عنوان اشکال فانتزی
  • رنگ و طرح پیش‌بند

بهترین پارچه‌ی پیشبند در آشپزی

جنسی که اصولاً برای تهیه پیشبند در آشپزی مورد استفاده قرار میگیرد از پنبه یا مخلوطی از پلی‌مرها است. انتخاب بهترین پارچه‌ی پیشبند در آشپزی میتواند به فعالیتی که انجام می‌دهید بستگی داشته باشد. در ادامه بسیاری از انواع رایج آن را بررسی می‌کنیم:

جنس پلی‌استر: از مزایای چنین نوع پارچه این است که در برابر چروک مقاوم هستند و ضمن دارا بودن ظاهری حرفه‌ای، از بادوام بالایی نیز برخوردار است.

جنس چرمی: در کنار ظاهر شیک و جذاب این نوع جنس پیشبند، میتواند شست و شوی راحتی داشته باشد.

جنس جین:  اگر چه از نظر راحتی بتوان آن را به  پنبه شبیه کرد اما بسیار قوی‌تر از پنبه خواهد بود. علاوه بر این، در برابر چروک شدن نیز بسیار مقاوم است.

جنس کانواس ساده و مومی شده: از خصوصیات آن میتوان به دوام بالا، راحتی، ظاهر حرفه‌ای، و ضد آب بودن اشاره کرد.

جنس نخی: فراوان‌ترین جنس پیش بند آشپزی نوع نخی آن است که مقرون به صرفه‌تر بوده، ولی در عین حال از دوام بالا و قدرت شست و شوی بیشتری نیز برخوردار است.

جنس پلی‌پنبه: مقاوم در برابر چروک شدن، سبکی و نرمی از ویژگیهای این نوع پیشبند است.

جنس لینن یا کتان: این جنس به دلیل نوع بافت، قابل تنفس، نرم و با شست و شوی آسان است.

سخن پایانی

پیشبند آشپزی، از ابزارهای ضروری در دنیای آشپزی و محیط آشپزخانه میباشند که مازاد بر کاربرد عملی که دارند، می‌توانند سبب برانگیختن زیبایی و ذوق در شما گردند. در دنیای آشپزخانه خانگی یا غیرخانگی، با تنوع فراوانی از پیشبند مواجه هستیم که هر کدام شکل و کاربرد متفاوتی دارند. در این مطلب سعی نمودیم تا مشخصات انواع پیشبند آشپزی که هر کد بانویی باید بداند را خدمت شما ارائه کنیم. امیدواریم مورد رضایت شما واقع شده باشد.

منبع: تکدوز

 

ارسال نظر: