کد سجام چیست و چه مزیتی برای سرمایه‌گذاران دارد؟

کدخبر: 2380189

کد سجام چیست و چه مزیتی برای سرمایه‌گذاران دارد؟

بازار سرمایه، به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌های سرمایه‌گذاری، همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده است. برای ورود به این بازار و بهره‌مندی از مزایای آن، اولین قدم، ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد سجام است.

در این مقاله، به بررسی مزایای دریافت کد سجام و اهمیت آن در سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌پردازیم.

سجام چیست؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) راه‌اندازی شده است و با هدف ایجاد یکپارچگی در اطلاعات سرمایه‌گذاران و ارتقای شفافیت در معاملات بازار سرمایه، فعالیت می‌کند.

این سامانه به نهادهای نظارتی بازار سرمایه کمک می‌کند تا بر فعالیت‌ها و معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی نظارت دقیق‌تری داشته باشند که از بروز تخلفات و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

کد سجام چیست؟

کد سجام یا همان کد بورسی یک شناسه یکتا و شامل سه حرف (معمولا سه حرف اول نام خانوادگی فرد) و 5 عدد رندوم است که به هر فرد یا نهاد حقوقی که قصد فعالیت در بازار بورس اوراق بهادار را دارد، اختصاص داده می‌شود. در حال حاضر ضرورت ثبت نام در سجام برای تمام افراد فعال در بازار سرمایه وجود دارد.

نحوه دریافت کد سجام چگونه است؟

برای دریافت کد سجام، باید مراحل زیر را طی کنید:

ثبت‌نام در سامانه سجام: ابتدا باید به وبسایت رسمی سامانه سجام به آدرس www.sejam.ir مراجعه و در بخش ثبت‌نام، اطلاعات اولیه خود را وارد کنید.

احراز هویت: پس از تکمیل اطلاعات، باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده یا به‌صورت آنلاین و از طریق یکی از کارگزاری‌ها مراحل احراز هویت را انجام دهید.

استعلام کد بورسی چگونه است؟

اگر کد بورسی خود را فراموش کرده‌اید، می‌توانید برای بازیابی آن از یکی از روش‌های استعلام کد بورسی زیر استفاده کنید:

  1. مراجعه به سامانه سجام یا درگاه ذینفعان بازار سرمایه

امکان بررسی کد بورسی از طریق ورود به سامانه سجام و درگاه یکپارچه ذینفعان مهیاست.

  1. پیگیری از کارگزاری که در آن ثبت‌نام کرده‌اید

کارگزاری‌های بازار سرمایه، امکان استعلام کد بورسی را از طریق سامانه‌های آنلاین خود فراهم می‌کنند. همچنین می‌توانید با مرکز خدمات مشتریان کارگزاری خود ارتباط بگیرید.

مزایای داشتن کد سجام چیست؟

داشتن کد سجام مزایای متعددی برای سرمایه‌گذاران دارد که در زیر به برخی از مهم‌ترین مزایای سجام اشاره می‌کنیم:

  • پیش‌نیاز معاملات برخط

اهمیت ثبت‌نام در سجام در سال‌های اخیر افزایش یافته و اغلب افراد به دنبال ثبت نام رایگان سامانه سجام هستند. زیرا داشتن کد سجام برای انجام معاملات آنلاین اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران الزامی است.

  • یکپارچگی اطلاعات

مهم‌ترین مزیت ثبت نام در سجام این است که تمامی اطلاعات مشتریان به صورت متمرکز در سامانه سجام ذخیره می‌شود. این موضوع باعث کاهش اشتباهات و ناهماهنگی‌ها در اطلاعات مشتریان می‌شود.

  • دسترسی به خدمات آنلاین

با داشتن کد سجام، سرمایه‌گذاران می‌توانند از خدمات آنلاین مختلفی که توسط شرکت‌های فعال در بازار سرمایه ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند. این خدمات شامل استفاده از سامانه ذینفعان بازار سرمایه، امکان فعالیت در کارگزاری‌های مختلف و… است.

  • کاهش نیاز به حضور فیزیکی

با داشتن کد سجام بسیاری از امور مربوط به ثبت‌نام، تغییر اطلاعات و انجام معاملات به صورت الکترونیکی و از راه دور قابل انجام است.

  • افزایش امنیت

سامانه سجام با احراز هویت دقیق سرمایه‌گذاران، از فعالیت افراد سودجو و فرصت‌طلب در بازار سرمایه جلوگیری می‌کند. این موضوع به افزایش شفافیت و امنیت معاملات در بورس اوراق بهادار منجر می‌شود.

  • دریافت سود سهام

در گذشته سهام‌داران باید برای دریافت سود سهام خود به بانک‌ها مراجعه می‌کردند. اما در حال حاضر شرکت‌های بورسی موظف به پرداخت سود سهام از طریق واریز وجه به حساب بانکی سهام‌داران هستند. به همین دلیل، برای عملی شدن این فرآیند نیاز است که تمامی سهام‌داران اطلاعات بانکی خود را در سامانه سجام ثبت کرده و کد سجام دریافت کرده باشند.

  • یکپارچه‌سازی اطلاعات

سامانه سجام با یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاران، از جمله اطلاعات هویتی، بانکی و معاملاتی، دسترسی به این اطلاعات را برای نهادهای نظارتی بازار سرمایه ساده‌تر می‌کند که باعث نظارت دقیق‌تر بر فعالیت سرمایه‌گذاران و کاهش تخلفات در این بازار می‌شود.

  • پیگیری مجامع شرکت‌ها

سهامداران با استفاده از کد سجام می‌توانند به صورت غیرحضوری در مجامع شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس حضور یافته و از روند تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد شرکت‌ها مطلع شوند.

  • دریافت سود سهام عدالت

افراد دارای سهام عدالت باید برای دریافت سود سهام خود حتما در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و کد سجام داشته باشند.

  • مشاهده پرتفوی و دارایی‌ها

سرمایه‌گذاران با استفاده از کد سجام می‌توانند به صورت آنلاین پرتفوی و دارایی‌های خود در بازار سرمایه را مشاهده و رصد کنند.

  • تسهیل فرآیندهای اداری

کد سجام برای انجام برخی از فرایندهای اداری مرتبط با بازار سرمایه، مانند دریافت گواهی سهام، تغییر کارگزار ناظر و ... نیز مورد نیاز است.

نتیجه‌گیری

برای هر سرمایه‌گذار، داشتن کد سجام نه تنها ضروری بلکه بسیار مفید و کارآمد است. با دریافت کد سجام، سرمایه‌گذاران می‌توانند از مزایای متعددی بهره‌مند شوند. فواید ثبت نام سجام شامل افزایش سرعت و سهولت در معاملات، یکپارچگی و امنیت اطلاعات، دسترسی به خدمات آنلاین و کاهش نیاز به حضور فیزیکی است.

سوالات متداول

1- سامانه سجام چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سامانه سجام، یک سامانه الکترونیکی است که به منظور ثبت اطلاعات و احراز هویت سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه ایران راه‌اندازی شده است. هدف اصلی از ایجاد سامانه سجام، ساماندهی و شفاف‌سازی فعالیت‌ها در این بازار و کاهش تخلفات و سوءاستفاده‌های احتمالی است.

2- چگونه می‌توانم کد سجام دریافت کنم؟

برای دریافت کد سجام، باید در سایت سجام ثبت‌نام کرده و سپس احراز هویت انجام دهید. امکان انجام احراز هویت به‌صورت حضوری از طریق دفاتر پیشخوان دولت و به صورت آنلاین مهیاست.

3- داشتن کد سجام چه مزایایی دارد؟

داشتن کد سجام پیش‌نیاز انجام معاملات برخط در بازار بورس است. این کد مزایای بسیاری برای فعالان بازار سرمایه به همراه دارد. برخی از مزایای سجام این است که به شما امکان می‌دهد به طور آسان‌تر و سریع‌تر به خدمات آنلاین بازار سرمایه دسترسی پیدا کنید، سود سهام خود را بدون نیاز به مراجعه به بانک دریافت کنید و از خدمات درگاه ذینفعان بهره‌مند شوید.

 

 

 

 

 

ارسال نظر: