درمان قطعی زانو درد؛ از داروهای جدید تا روش‌های مکمل در خانه

کدخبر: 2378531

تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان دچار زانو درد هستند. این درد در اثر علل و بیماری‌های مختلفی ایجاد می‌شود که بنابر شدت و نوع آسیب روش درمان مشخص خواهد شد. اما همیشه این سوال ذهن بیماران را درگیر می‌کند که آیا زانو درد درمان قطعی دارد؟ آیا آرتروز درمان می‌شود؟ در جواب به این سوالات باید بگوییم زمانی آسیب در زانو درمان می‌شود که شدت صدمات کم باشد. پس در این حالت آرتروز زانوی شدید درمان شدنی نیست. اما راهکارهایی برای تسکین درد، بهبود علائم و حتی جلوگیری از پیشرفت آرتروز وجود دارد.

در این مطلب از مجله فست طب با ما همراه باشید تا چندین روش مختلف برای درمان قطعی زانو درد را معرفی کنیم.

آرتروز زانو درمان قطعی دارد؟

آرتروز به صورت مرحله به مرحله پیشرفت می‌کند و بیماری پیشرونده‌ای است. به همین دلیل کنترل علائم و کند کردن روند پیشرفت بیماری از درمان آن مهمتر است. اگر بخواهیم مراحل آرتروز را معرفی کنیم به صورت زیر است:

  • مرحله 1 یا مینور: مقداری ساییدگی و پارگی در مفصل زانو دیده می‌شود. اما ممکن است بیمار دردی حس نکند.
  • مرحله 2 یا خفیف: شروع احساس درد و سفتی در زانو، اما غضروف کافی برای جلوگیری از ساییدگی استخوان‌ها روی هم وجود دارد.
  • مرحله 3 یا متوسط: درد زانو هنگام راه رفتن، چمباتمه زدن، دویدن و ایستادن طولانی‌مدت افزایش می‌یابد. در این حالت غضروف باریک شده و خارهای استخوانی تشکیل شده‌اند.
  • مرحله 4 یا شدید: غضروف تقریبا از بین رفته و زانو دچار سفتی، درد زیاد و عدم توانایی حرکتی شده است.

با توجه به این مراحل می‌توانیم بگوییم که در کدام وضعیت‌ها درمان قطعی زانو درد وجود دارد. به عنوان مثال اگر بیمار در مرحله 1 و 2 متوجه بیمار خود شود، درمان قطعی صورت می‌گیرد. در مرحله سوم امکان کند کردن روند بیماری و کنترل علائم وجود دارد. اما در مرحله چهارم تنها راه‌حل جراحی زانو است.

معرفی روش‌های درمانی مختلف برای درد زانو

برای تسکین درد و بهبود علائم زانو درد درمان‌های مختلفی انجام می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با چندین نمونه از روش‌های درمان قطعی زانو درد آشنا شویم.

1.مهار و درمان قطعی آرتروز زانو با زانوبند زاپیامکس

در مواردی که تحرک بیش از حد، فشار زیاد و حرکات نامناسب باعث تشدید آسیب و افزایش درد زانو می‌شوند، پزشک استفاده از بریس و زانوبند را پیشنهاد می‌کند. اما مشکلی که بریس‌های حرکتی دارند این است که باعث تحلیل عضلات و خشک شدن مفصل می‌شوند. برای جلوگیری از معایب زانوبندهای ساده، شرکت آلمانی زایسترونیک اقدام به تولید محصولی فوق‌العاده کرده است. این محصول زانوبند زاپیامکس نام دارد که به 3 تکنولوژی روز فیزیوتراپی مجهز است. این سه تکنولوژی شامل اولتراسوند، اینفرارد و کلاک پالس هستند.

استفاده منظم از زانو بند زاپیا مکس مزایایی همچون موارد زیر را به دنبال دارد:

  • کاهش درد
  • بهبود دامنه حرکتی
  • رفع اسپاسم عضلانی
  • تقویت عضلات به ترمیم خود
  • بهبود گردش خون و اکسیژن‌رسانی و تغذیه بافت‌ها با مواد مغذی
  • کمک به روند درمان و افزایش تاثیر داروهای مصرفی

و چندین مزایای دیگر که باعث بهبود وضعیت بیمار خواهند شد.

2.جراحی درمان قطعی درد زانو در موارد شدید و غیرقابل ترمیم

521

زمانی جراحی زانو پیشنهاد می‌شود که امکان ترمیم و بازسازی مفصل و استخوان‌ها وجود نداشته باشد. در این شرایط سطح وسیعی از مفصل زانو از بین رفته و استخوان‌ها روی هم ساییده می‌شوند. البته باید اشاره کنیم که با توجه به شدت آسیب مفصل و استخوان‌ها، نوع جراحی نیز متفاوت خواهید بود. به عنوان مثال اگر تنها یک قسمت مفصل آسیب‌دیده باشد، از جراحی استئوتومی استفاده می‌کنند. اما اگر مفصل به صورت کامل دچار آسیب شود از تعویض مفصل استفاده خواهد شد.

3.تزریق PRP و سلول‌های بنیادی به مفصل به عنوان چاره قطعی درد آرتروز زانو

تزریق prp یا پلاسمای غنی از پلاکت به مفصل زانو باعث تحریک سلول‌ها به ترمیم خود خواهد شد. زیرا در پلاکت خون فاکتورهای تحریک کننده و بازسازی کننده سلول‌ها وجود دارد. اگر در زمان PRP، از سلول‌های بنیادی هم استفاده شود، تاثیر این روش درمانی بیشتر خواهد شد.

طبق تحقیقات درمان زانو درد با PRP و سلول‌های بنیادی تاثیر بالایی در تسکین درد و بهبود علائم داشته است. البته این روش درمانی در موارد زیادی باعث کند کردن روند بیماری و حتی درمان آن خواهد شد.

4.تزریق دارو به زانو برای تسکین درد

در اغلب موارد برای بیماران تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی زانو از درمان کامل آسیب مهمتر است. در این شرایط پزشکان از تزریق کورتیزون و سایر تزریقات، مانند تزریق اسید هیالورونیک استفاده می‌کنند. تزریق کورتیزون عملکرد داخلی زانو را روان کرده و به تسکین درد آرتریت کمک می‌کند.

باید اشاره کنیم که تزریق کورتون به مفصل یک روش درمانی موقتی است و تنها چند ماه دوام دارد. این روش درمانی برای افرادی که می‌خواهند جراحی را به تعویق بیندازند مناسب است.

5.بازسازی غضروف با کمک سلول‌های خود بیمار

521

 

پزشکان برای بیمارانی که زانوهای آن‌ها آرتریت محدود و تزار استخوانی خوبی دارد، بازسازی غضروف را پیشنهاد می‌کنند. چندین تکنیک بازسازی غضروف وجود دارد که پزشکان با توجه به شرایط بیمار دست به انتخاب می‌زنند.

برای مثال، کاشت سلول غضروفی اتولوگ یا  Autologous chondrocyte implantation (ACI)شامل نمونه‌برداری از سلول‌های غضروفی، رشد آن‌ها در آزمایشگاه و سپس کاشت مجدد با جراحی در زانو است. این روش درمانی برای همه مناسب نیست. اما جوانان و ورزشکارانی که تحت تاثیر از دست دادن غضروف قرار گرفته‌اند ممکن است کاندیدای خوبی برای بازسازی غضروف شوند.

1.ابلیشن با فرکانس رادیویی (RFA) برای درد شدید زانو

در صورتی که بیمار تمایل به جراحی نداشته باشد و درد زیادی را تحمل کند، روش ابلیشن با فرکانس رادیویی (Radiofrequency Ablation) پیشنهاد می‌شود. فرسایش با فرکانس رادیویی با از بین بردن اعصاب حسی که سیگنال درد را از زانو به مغز منتقل می‌کنند، درد زانو را کنترل می‌کند.

اما توجه داشته باشید که فرسایش با فرکانس رادیویی روشی موقت است و بین 6 ماه تا 2 سال دوام دارد. بعد از این مدت اعصاب حسی دوباره رشد کرده و درد عود می‌کند.

2.تغییر سبک زندگی برای بهبود وضعیت زانو در طولانی‌مدت

یکی از مهمترین اقداماتی که افراد مبتلا به زانو درد باید انجام دهند، تغییر سبک زندگی است. منظور از تغییر سبک زندگی رو آوردن به زندگی فعال و تغذیه سالم است. در همین راستا پیشنهاد می‌شود موارد زیر را رعایت کنید:

  • کاهش وزن برای تناسب اندام و کاهش فشار به زانوها
  • انجام روزانه و منظم ورزش
  • مصرف غذاهای مفید و غنی برای کمک به بدن
  • عدم مصرف غذاهای التهابی و پرکالری
  • راه رفتن، نشستن، ایستادن و حتی خوابیدن درست

با انجام اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی هوای زانوهای خود را بیشتر داشته باشید.

آیا ممکن است روزی درمان قطعی زانو درد کشف شود؟

پیشرفت در علم و صنعت پزشکی هر روز در حال انجام است. با توجه به تعداد زیاد مبتلایان به زانو درد، شرکت‌های تولید کننده دارو یا تجهیزات پزشکی سعی در تولید درمان قطعی زانو درد دارند. پس امکان اینکه روزی از شر زانو درد و کمر درد خلاص شویم وجود دارد. اما این زمان اصلا مشخص نیست. پس باید به فکر پیشگیری و درمان مشکلات فعلی خود باشید.

 

 

 

 

 

ارسال نظر: