برای میزبانی سایت‌های فروشگاه سرور اختصاصی بهتر است یا مجازی؟

کدخبر: 2378465

بسیاری از صاحبان فروشگاه‌های آنلاین می‌خواهند درباره‌ی بهترین نوع هاستینگ وب بدانند تا بتوانند سایت خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند. با اینکه اکثر وب‎سایت‌ها را می‌توانید با سرورهای مختلف راه‎اندازی کنید، اما درباره‌ی فروشگاه‌های آنلاین و تجارت الکترونیک شرایط کمی فرق می‌کند.

انتخاب نوع هاستینگ وب می‌تواند تاثیر قابل‎توجهی بر روی کسب‎و‎کار شما داشته باشد و باید بدانید که کدام نوع را برای فروشگاه خود انتخاب کنید.

 

وب‎سایت فروشگاهی چیست؟

یک وب‎سایت فروشگاهی، وب‎سایتی است که شما می‌توانید از طریق آن، محصولات یا خدمات‎تان را بفروشید. این وب‎سایت می‌تواند به اندازه‌ی یک غرفه‌ی کوچک و یا در حد یک مرکز خرید بزرگ باشد.

محصولاتی که در فروشگاه اینترنتی به فروش می‌رسند، می‌توانند کالاهای فیزیکی یا دیجیتالی باشند. تنها فرق بین این دو نوع محصول این است که برای تحویل محصولات فیزیکی، باید از سیستم حمل‎و‎نقل شهری و بین‎شهری استفاده شود. البته، برخی از فروشگاه‌ها هستند که به عنوان فروشگاه واسط عمل می‌کنند و با وصل‎کردن مشتری و تامین‎کننده، درصدی از فروش را دریافت می‌کنند.

توصیه می‌شود برای راه‎اندازی فروشگاه اینترنتی، یک سرور مجازی کشور خارجی مانند سرور مجازی آلمان را انتخاب کنید تا بتوانید با خیال راحت از خدمات اینترنت آزاد استفاده کنید.

 

انواع فروشگاه‌های اینترنتی

انواع مختلفی از فروشگاه‌های آنلاین وجود دارد. قبل از اینکه به سراغ انتخاب بهترین vps ایران یا سایر کشور‌ها بروید، باید مشخص کنید که فروشگاه شما از کدام نوع است و در حال حاضر تا چه اندازه وسعت دارد؟

برخی از رایج‌ترین انواع فروشگاه‌های آنلاین عبارتند از:

  • فروشگاه برند: این فروشگاه‌ها به عنوان ویترینی برای نمونه‌های برند یا شرکت خاص عمل می‌کنند. قیمت در این فروشگاه‌ها معمولا توسط سازنده‎ی محصول مشخص می‌شود و به همین دلیل، ترافیک سایت و خریدی که از آن‌ها انجام می‌شود نسبتا زیاد است. فروشگاه‌های برند از خدمات سرور اختصاصی مبین هاست استفاده می‌کنند.
  • فروشگاه تک‎فروشنده: امروزه، بسیاری از فروشنده‌های مستقل، خودشان بدون هیچ ارتباط و وابستگی با برند‌های مختلف، به فروش محصولات خودشان یا دیگران می‌پردازند. کالا‌ها و خدماتی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود نیز بسته به ترجیح و سلیقه‌ی صاحب فروشگاه می‌تواند متفاوت باشد. بازدید این فروشگاه‌ها نسبت به فروشگاه‌های برند، کمتر است.
  • خرده‎فروشان آنلاین: این فروشگاه‌ها با دریافت نمایندگی از چندین برند مختلف، سبد محصولاتشان را گسترش می‌دهند تا بتوانند مشتریان زیادی را به سمت خودشان جذب کنند. به همین دلیل، معمولا بازدید بالایی دارند.
  • بازار‌های دیجیتال: یکی دیگر از انواع رایج فروشگاه‌های آنلاین که روز به روز به تعدادشان اضافه می‌شود، بازار دیجیتال است. این فروشگاه‌ها مانند همان بازار‌های خرید در دنیای واقعی هستند که با قرار‎دادن قرفه‌های مختلف محصولات در کنار هم، اقدام به جذب مشتریان می‌کنند.

چطور می‌توانم برای میزبانی وبسایت فروشگاهی‌ام یک میزبانی مناسب انتخاب کنم؟

 

b91cbc16-da2f-4742-9e73-b029e0ea6733

با اینکه هر فروشگاه آنلاین نیاز‌های منحصر‎به‎فرد خودش را دارد، اما می‌توانید در زمان انتخاب نوع میزبانی، با مشخص‎کردن برخی از فاکتور‌ها، تصمیم‌تان را راحت‌تر بگیرید. چندین عامل حیاتی که باید در زمان انتخاب میزبانی وب در نظر بگیرید عبارتند از:

  • سرعت و قابلیت اطمینان: از آنجایی که مشتریان جدید معمولا بیشتر از یک دقیقه برای بارگذاری وب‎سایت فروشگاهی منتظر نمی‌مانند، بهتر‎است با انتخاب میزبانی‌ای که سرعت بالاتری دارد، شانس تبدیل آن‌ها به مشتریان بالقوه را بیشتر کنید.
  • امنیت: امنیت بالای ‎سرور به شما کمک می‌کند تا از آسیب‌های احتمالی به وب‎سایتتان جلوگیری کنید و همچنین، اعتماد مشتریان را جلب کرده و آن‌ها را متقاعد کنید که با خیال راحت‎تری از فروشگاه شما خرید کنند.
  • امکانات: ممکن‎است نیاز باشد که برای وب‎سایتتان از یک دیتابیس یا محیط برنامه خاصی استفاده کنید. در نتیجه، راه‎حل میزبانی وب‎سایت شما باید در عین حال که هزینه‌ی مقرون‎به‎صرفه‌ای دارد، دارای ویژگی‌ها و امکانات کافی برای وب‎سایت شما باشد.
  • منابع: یکی از موارد مهمی که در زمان ارتقای فروشگاهتان به آن برمی خورید، محدود‎شدن منابع است. به عنوان مثال، اگر حجم ترافیک فروشگاهتان بالا برود، ممکن‎است به حافظه، CPU، فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند بیشتری نیاز داشته باشید. در‎نتیجه، میزبانی وب‎سایتی که انتخاب می‌کنید باید ارائه‌ی این منابع به شما را با کمترین مشکلی انجام دهد.
  • پشتیبانی مشتریان: از آنجایی که فروشگاه‌های آنلاین معمولا پویا هستند و ممکن‎است در فواصل زمانی کوتاه نیاز به دریافت پاسخ یا کمک از طرف یک متخصص را داشته باشید، بهتر‎است ارائه‎دهنده‎ی هاست شما دارای تیم پشتیبانی حرفه‌ای و کاملی باشد.

سرور اختصاصی و سرور مجازی برای میزبانی وب‎سایت فروشگاهی

در این مقاله، می‌خواهیم دو نوع رایج سرور به نام‌های سرور اختصاصی و سرور مجازی را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم کدام یک برای وب‎سایت‌های تجارت الکترونیک بهتر هستند؟

سرور مجازی

سرور مجازی که معمولا با نام VPS شناخته می‌شود، سیستم‎عامل منحصر‎به‎فرد خود را اجرا می‌کند و کاربر پس از دریافت این نوع سرور، می‌تواند برنامه‌های مورد‎نظرش را بر روی سیستم‎عامل نصب کند. اغلب صاحبان فروشگاه‌های کوچک ترجیح می‌دهند از VPS استفاده کنند؛ زیرا نسبت به سرور اشتراکی دارای مزایای بیشتری است و همچنین قیمت آن نسبت به سرور Dedicated کمتر است.

زمانی که شما یک VPS می‌خرید، امکاناتی را با سایر مشترکین آن VPS استفاده می‌کنید. اما نکته‌ی مهم این است که VPS به شما حس استفاده از یک سرور شخصی را می‌دهد؛ زیرا به هر کاربر، محفظه‌ی جداگانه‌ای اختصاص داده می‌شود که فضای سیستم‎عامل و پهنای باند مخصوص به خود را دارد. هر کاربر، در استفاده از فضای شخصی‌اش اختیار کامل دارد و می‌تواند منابع را با توجه به نیاز‌های وب‎سایتش، سفارشی‌سازی کند.

برخی از مزایای استفاده از VPS عبارتند از:

  • امنیت بالا و عملکرد بهتر نسبت به سرور اشتراکی؛
  • قابلیت سفارشی‌سازی؛ 
  • امکان ارتقا و انعطاف‌پذیری بالا.

معایب VPS نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • در برخی مواقع، به دلیل عدم وجود دسترسی به منابع، برخی از بروزرسانی‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

سرور اختصاصی

همانطور که از نامش پیداست، این سرور فقط به یک کاربر اختصاص داده می‌شود. درنتیجه، شما با خرید سرور Dedicated، تمامی منابع موجود سرور را تحویل می‌گیرید. این باعث می‌شود که سرور Dedicated گران تمام شود.

این نوع سرور برای وب‎سایت‌های بزرگی که ترافیک بالایی دارند بسیار مناسب است و می‌تواند باعث رشد بیشتر این وب‎سایت‌ها شود.

برخی از مزایای سرور Dedicated عبارتند از:

  • خودمختاری کامل در استفاده از منابع؛
  • سفارشی‌سازی شخصی؛
  • امنیت بسیار بالا؛
  • منابع بهینه؛
  • تظبیق‌پذیری بسیار بالا.

برخی از نقاط ضعف سرور Dedicated عبارتند از:

  • هزینه‌ی خرید بالا؛
  • تعمیر و نگهداری‌اش نسبت به VPS مشکل‌تر است.

 

سخن پایانی

برای راه‎اندازی و مدیریت یک فروشگاه آنلاین، باید انتخاب نوع سرور را با دقت زیادی انجام دهید. با اینکه می‌توانید از هر نوع هاستی استفاده کنید، اما برخی از آن‌ها برای وب‎سایت فروشگاهی شما مناسب نیستند و برخی دیگر باعث بهبود وضعیت کسب‎و‎کارتان می‌شوند.

از بین انواع سرور‌ها، سرور Dedicated و سرور VPS به دلیل مزایا و کاربرد‌های خاص‎شان، بین صاحبان فروشگاه‌های آنلاین محبوب‌تر هستند. اگر بین این دو گزینه شک دارید، باید انتخاب‌تان را بر اساس ترکیبی از عوامل و نه فقط به دلیل قیمت آن‌ها انجام دهید.

به طور کلی، توصیه می‌شود که مشاغل و کسب‎و‎کار‌های کوچک از خدمات VPS استفاده کنند و مشاغل بزرگتری که نیاز به منابع بیشتری دارند، سرور Dedicated را انتخاب کنند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر: