مرور فعالیت های انتشارات کتابستان + معرفی رویای نیمه شب

کدخبر: 2378417

مرور فعالیت های انتشارات کتابستان

انتشارات کتابستان معرفت که امروز با عنوان کتابستان، نامی شناخته شده برای اهالی فرهنگ و هنر است، کارش را در سال 1391 با چاپ کتاب در حوزه عمومی آغاز کرد و به صورت تخصصی در زمینه داستان و رمان فعالیت می کند؛ نشر کتابستان با اقبال خوبی در بین اهالی کتاب روبروست به طوری که با گذشت فقط چند سال از فعالیت خود توانست به عنوان ناشر برگزیده در سال 1395 انتخاب شود .

انتشارات کتابستان معرفت از جمله ناشرانی است که همواره به سراغ ایده‌های نو می‌رود و یکی از اهداف این انتشارات حمایت از نویسندگان تازه‌کار است و با سرمایه‌گذاری روی آثار اولیه‌ نویسندگان و افراد نوقلم، از ایده تا انتشار اثر، آنها را حمایت می‌کند.

این ناشر جزو ناشران پیش قدم در استفاده از کاغذ ایرانی بوده و همین مسئله باعث شده که قیمت گذاری های این نشر بر کتاب های تولیدی از قیمت منصافانه تری برخوردار باشد که در کنار محتوی پر باری که تولید می کنند یکی از عوامل تاثیر گذار بر روند صعودی تعداد مخاطبان این نشر است.

فعالیت این ناشر در حوزه ادبیات داستانی به صورت تألیفی و ترجمه است و در موضوعات فانتزی و علمی تخیلی و همچنین رمان تاریخی دینی، اجتماعی و عاشقانه برای سنین نوجوان تا بزرگسال محتوا تولید کرده است، کتابستان معرفت، ناشر تخصصی رمان با مضامین مرتبط با انقلاب اسلامی است و توانسته در سال های اخیر موفقیت چشمگیری در این عرصه رقم بزند.

کتابستان معرفت بخش کودک ندارد و تاکنون صرفا برای مخاطب بزرگسال و نوجوان ۱۱ سال به بالا اثر تولید و منتشر کرده است هرچند ذکر این نکته در نگاه اولیه به نظر نقصی برای این انتشارات حساب می شود اما اگر بخواهیم دقیق به این موضوع بپردازیم این مسئله از تمرکز کتابستان در چاپ کتاب به صورت تخصصی نشأت گرفته است و شاید یکی از رموز موفقیت کتابستان نیز به شمار رود.

کتاب‌ «رویای نیمه شب» جزو اولین آثار کتابستان بود که با تجدید چاپ‌ های بسیار توانست این انتشارات را روز به روز پر رونق تر و معروف تر کنند و آخرین تجدید چاپ آن نیز مربوط به چاپ صد و پانزدهم می باشد؛ در ادامه قصد داریم این کتاب را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

معرفی کتاب رویای نیمه شب

کتاب رویای نیمه شب اثری عاشقانه با زمینه‎ی مذهبی به نویسندگی حجت الاسلام مظفر سالاری است که توسط انتشارات کتابستان معرفت در 278 صفحه چاپ و منتشر شده است که داستان دلدادگی جوانی از اهل سنت به دختری شیعه مذهب را روایت می‌کند.

این کتاب روایتی حاشیه ای از ماجرای یک تشرف است موضوعی که این رمان را از دیگر عاشقانه‌های موجود متمایز کرده و خواننده را در موقعیتی متفاوت از رمان‌های عاشقانه قرار داده است در واقع این رمان از دل روایت یک تشرف یک خطی خلق شده است و راویت تشرف ابوراجح حمامی به محضر امام عصر (عج) است که نویسنده تلاش کرده با دراماتیزه کردن این روایت آن را در دسترس عموم قرار دهد.

شخصیت محوری داستان پسری به نام هاشم است که پدربزرگ او کفالتش را بر عهده دارد. ابونعیم زرگر، تاجر بزرگ جواهرات است. ابوراجح حمامی دوست پدربزرگ هاشم است که دختری به نام ریحانه دارد. هاشم عاشق ریحانه می‌شود و داستان ادامه می‌یابد.

او می‌داند به خاطر شکافی که مذهب بین او و معشوقه‌اش به وجود آورده است، هرگز امکان رسیدن به ریحانه برایش وجود ندارد و از دو طرف با مخالفت مواجه می‌شود، به همین خاطر جرأت ابراز عشق خود را ندارد، در نتیجه هاشم برای دیدار مجدد ریحانه به ابوراجح پدر او نزدیک می شود و ابوراجح نیز که هاشم را جوانی معقول با روحی لطیف می یابد او را به سمت مباحثی عقیدتی متمایل می کند. اما این همه ماجرا نیست.

دختر حاکم حله، ضلع دیگر این قصه است که عشق خودش را به هاشم برای فرار از ازدواج با پسر وزیر بهانه کرده است؛ باز این همه ماجرا محسوب نمی شود و داستان شفای ابوراجح به دست با امام زمان که بوسیله حاکم متعصب و سنی مذهب حله شکنجه شده است، جاذبه این ماجرا را چند برابر می کند و مخاطب را مجبور می سازد تا مشتاقانه کتاب را دنبال کند.

برشی از متن کتاب:

پدربزرگ از پشت قفسه ها بیرون آمد و به گوشواره ای زیبا و گران بها که من طراحی کرده بودم و ساخته بودم، اشاره کرد. خوشحال شدم که آن را برای ریحانه انتخاب کرده بود؛ هرچند بعید می دیدم که مادرش زیر بار قیمت آن برود. گوشواره را بیرون آوردم و به پدربزرگ دادم. طراحی و ساخت این گوشواره کار هاشم است. حرف ندارد! مادر ریحانه گوشواره ها را گرفت و ورانداز کرد: قشنگ اند، ولی ما چیزی ارزان می خواهیم.

مادر ریحانه گوشواره ها را روی مخمل گذاشت. با نگاهش گوشواره های قبلی را جستجو کرد. پدربزرگ گوشواره های گران بها را توی جعبه کوچکی گذاشت. جعبه را به طرف مادر ریحانه چرخاند؛ ازقضا قیمت این گوشواره ها دو دینار است. در دلم به پدربزرگ آفرین گفتم. از خدا می خواستم که ریحانه صاحب آن گوشواره ها شود. قیمت واقعی اش ده دینار بود. یک هفته روی آن زحمت کشیده بودم.... .

شخصیت واقعی و تاریخی ابوراجح حمامی، در کنار قصه پردازی زیبای نویسنده توانسته است اثری ماندگار را به خواننده هدیه دهد، ما به همه علاقه مندان به رمان های تاریخی، مذهبی و عاشقانه پیشنهاد می دهیم که این کتاب فوق العاده را مطالعه کنند و از داستان شیرین و جذاب آن لذت ببرند.

برای خرید کتاب های نشر کتابستان اینجا را کلیک کنید.

 

ارسال نظر: