نمونه گیری آزمایش تیروئید در منزل

کدخبر: 2378233

تیروئید غده‌ای پروانه‌ای‌شکل است که در قسمت جلویی گردن قرار دارد. وظیفه این غده تولید هورمون‌های تیروئیدی برای تنظیم متابولیسم بدن از جمله دما، وزن و انرژی است؛ چنانچه اختلالی در نحوه عملکرد این غده رخ دهد، متابولیسم بدن دچار مشکل خواهد شد. پزشک با بررسی علائم فرد و به منظور شناخت و درمان اختلال‌ها، نمونه گیری آزمایش تیروئید را تجویز خواهد کرد. در ادامه در رابطه با این بیماری، نکات و شرایط نمونه گیری آزمایش در محل، اطلاعات بیشتری ارائه خواهیم کرد. تا انتها با ما همراه باشید.

در چه صورتی آزمایش تیروئید تجویز می‌شود؟

آزمایش تیروئید یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آزمایش‌های تشخیصی است که به منظور بررسی عملکرد غدد تیروئید انجام می‌شود. تیروئید که یکی از غدد درون‌ریز بدن است، وظیفه‌ کمک به تنظیم بسیاری از فرایندهای مهم بدن مانند متابولیسم، دمای بدن، گوارش، عملکرد و رشد مغز، عملکرد قلب، تولید انرژی، خلق‌و‌خوی و اخلاق را بر عهده دارد. جالب است که بدانید این غده، دو هورمون اصلی به نام تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) تولید می‌کند که اختلال در هر کدام بیماری‌های مختلفی را به‌ وجود می‌آورد.

در زمانی که بیمار علائمی ناشی از اختلال عملکرد این غده که شامل کاهش یا افزایش وزن، ریزش مو، تپش قلب، لرزش دست‌ها، فشار خون غیرطبیعی، خستگی، ضعف، درد عضلانی و … را تجربه می‌کند، پزشک حتما آزمایش خون را تجویز خواهد کرد. هدف از نمونه‌ گیری آزمایش تیروئید بررسی عملکرد این غده و تشخیص بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با آن است. کم کاری تیروئید، پر کاری تیروئید، گواتر، تیروئیدیت، تومور و سرطان تیروئید از جمله بیماری‌های شایع این غده هستند که با انجام آزمایش‌های تجویزی، به راحتی تشخیص داده می‌شوند؛ در صورتی که اقدامات درمانی به موقع صورت بگیرد، هیچ مشکلی زندگی فرد را تهدید نخواهد کرد. اگر برخی از علائم این بیماری را دارید، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و آزمایش‌های تجویزی را انجام دهید.

چه فاکتورهایی در نمونه‌ گیری آزمایش تیروئید بررسی می‌شوند؟

T4, T3 و TSH از جمله فاکتورهای مهم خونی هستند که در نمونه گیری آزمایش تیروئید مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. برای انجام این آزمایش تکنسین از رگ بازوی شما کمی خون می‌گیرد و به آزمایشگاه می‌فرستد. نتایج آزمایش چند روز بعد حاضر می‌شود و پزشک با بررسی آن‌ها عملکرد غده تیروئید را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

آزمایش TSH بهترین راه برای بررسی اولیه عملکرد تیروئید است و کم کاری یا پر کاری تیروئید را بررسی می‌کند. آزمایش T4 که به تست تیروکسین معروف است، میزان پر کاری تیروئید را بررسی می‌کند. سطح بالای T4 خبر از پر کاری این غده می‌دهد. تست T3 نیز برای بررسی سطوح هورمون تری یدوتیرونین تجویز می‌شود. سطوح بالای غیر طبیعی T3 معمولا نشان‌دهنده وضعیتی به نام بیماری گریوز (نوعی اختلال خود ایمنی مرتبط با پر کاری تیروئید) است.

 

نکات و شرایط نمونه‌ گیری

اگر پزشک درخواست نمونه گیری آزمایش تیروئید را تجویز کرده، بهتر است که در ساعات اولیه روز این آزمایش را انجام دهید؛ البته انجام آن در ساعات مختلف روز بلامانع است. نکته مهمی که در خصوص انجام این آزمایش باید به آن توجه داشته باشید، این است که خود آزمایش تیروئید به تنهایی به ناشتایی نیاز ندارد؛ اما اگر همراه با آزمایش‌های دیگر تجویز شده است، باید ناشتا باشید.

چنانچه که از قبل دارو یا مکمل خاصی را مصرف می‌کنید، حتما آن را به پزشک یا تکنسین اطلاع دهید؛ زیرا لازم است که مصرف برخی از داروها از چند روز قبل قطع شود. فراموش نکنید که مصرف برخی از داروها مانند داروها مانند استروژن، قرص‌های پیشگیری از بارداری، مورفین، آسپرین و حتی بارداری، ممکن است بر نتایج آزمایش تیروئید تاثیر بگذارند؛ بنابراین همه این موارد را به تکنسین آزمایشگاه گزارش کنید.

توصیه می‌شود قبل از نمونه‌گیری آزمایش، از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید. غذای چرب می‌تواند بر نتیجه‌ آزمایش تأثیر بگذارد. فراموش نکنید که حداقل ۲ هفته قبل از انجام آزمایش تیروئید، نباید اسکن رادیوایزوتوپ انجام داده‌ باشید.

راهنمای نمونه گیری آزمایش در منزل

تست تیروئید یکی از رایج‌ترین تست‌های پزشکی است که شاید شما هم آن را تجربه کرده باشید. از آنجایی که حضور در محل آزمایشگاه و ایستادن در صف طولانی نمونه گیری کمی حوصله سر بر است و ممکن است که وقت زیادی را از شما تلف کند، می‌توانید برای نمونه گیری در منزل درخواست دهید.

همچنین این امکان برای شما وجود دارد که زمان انجام آزمایش را خود تعیین کنید و از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشید. تکنسین آزمایشگاه در زمان مقرر در منزل شما حضور پیدا می‌کنند و در عرض کم‌تر از چند دقیقه، کار نمونه گیری تمام می‌شود. به‌ علاوه می‌توانید در فضای خصوصی منزل، تمام سؤالات و ابهامات خود را مطرح کنید و به نتیجه‌گیری خوبی برسید. بعد از انجام آزمایش نیز می‌توانید در منزل استراحت کنید و نگران مشکلات ناشی از افت فشار خون لحظه‌ای نباشید.

یکی دیگر از مزایای تست آزمایش خون در منزل این است که حتی برای دریافت جواب آزمایش نیز نیازی نیست که به آزمایشگاه مراجعه کنید. جواب تست به صورت آنلاین و از طریق سامانه برای شما ارسال خواهد شد و می‌توانید به راحتی و در هر لحظه به آن دسترسی داشته باشید.

 

تفسیر آزمایش تیروئید

تشخیص و تفسیر نمونه گیری آزمایش تیروئید کاملا به نظر پزشک بستگی دارد. بهتر است که تشخیص هرگونه اختلال را به پزشک متخصص واگذار کنید و برای خود نسخه نپیچید. گاهی کم یا زیاد بودن تست‌ها الزاما به معنی وجود اختلال تیروئید نیست و ممکن است که پزشک از هیچ روش درمان دارویی برای کنترل آن استفاده نکند؛ از طرفی گاهی میزان اختلالات هورمونی به نحوی است که فرد حتما باید دارو بگیرد. بهتر است که بعد از دریافت نتیجه آزمایش، حتما به یک دکتر داخلی یا متخصص غدد مراجعه کنید. آیا تا به حال تست تیروئید داده‌اید؟ از خدمات نمونه گیری در منزل استفاده کرده‌اید یا در آزمایشگاه تست داده‌اید؟ به نظر شما کدام یکی بهتر است؟

 

ارسال نظر: