معروفترین طرح های تابلو فرش دستباف را بشناسید

کدخبر: 2377991

تابلو فرش دستباف ایرانی، یکی از جلوه‌های هنر اصیل فرش‌بافی در ایران است که قدمت آن به قرن‌ها قبل برمی‌گردد. این نوع فرش‌ اغلب به ‌عنوان تابلوهای دیواری استفاده می‌شود و بافتن آن نیاز به تکنیک‌های خاصی دارد که توسط صنعتگران و هنرمندان ماهر ایرانی اجرا می‌شود. نخ‌هایی که برای بافت تابلوها استفاده می‌شوند، با رنگ‌های طبیعی و گیاهی رنگ‌آمیزی می‌شوند تا ظاهر زیبا و ماندگاری بالایی داشته باشند.

طرح‌ها و نقوش استفاده ‌شده در این تابلوها اغلب از طبیعت، شاهکارهای هنری و ادبی الهام گرفته شده است. بافتن تابلو فرش‌های دستباف ایرانی نیاز به صبر، دقت و هنر بالا دارد و نتیجه آن خالق آثاری باارزش و زیبا است. یکی از نکات مهم به ‌ویژه برای هماهنگی تابلو فرش با نوع دکوراسیون و چیدمان داخلی توجه به طرح آن است. در ادامه به معرفی انواع نقوش و طرح‌های مورد استفاده در این هنر ایرانی بیشتر می‌پردازیم.

10 طرح معروف در تابلو فرش‌های دستباف ایرانی

تابلو فرش دستباف ایرانی علاوه بر اینکه نمادی از فرهنگ و هنر ایران است، توانسته جایگاهی دست‌نیافتنی در دنیا کسب کند. یکی از مهم‌ترین مزایای خرید تابلو فرش دستباف تنوع بالای آن و هماهنگی با انواع دکوراسیون از سنتی گرفته تا مدرن است. همچنین می‌توان از آن برای هر نوع فضایی از جمله فضای خانگی، اداری و ... استفاده کرد. در این میان سلیقه و نوع چیدمان شما بهترین راهنما برای انتخاب تابلو فرشی با طرح مناسب است. از میان طرح‌های مشهور تابلو فرش دستباف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.طرح‌های گل و گلدان

 این طرح‌ها معمولاً از گل‌ها و گیاهان زیبا الهام گرفته می‌شوند؛ به‌ عنوان ‌مثال گل‌های رز به ‌عنوان یکی از طرح‌های محبوب در تابلو فرش دستباف ایرانی است. همچنین از طرح دیگر مانند گل لاله، بابونه، میخک، کوزه و گل، گل و گلدان و ... نیز استفاده می‌شوند. این طرح‌ها به طبیعت زیبای گل‌ها اشاره دارند و جزئیات دقیقی از پرچم و برگ گیاهان را به ‌صورت دقیق و منحصربه‌فردی نمایش می‌دهند.

2.طرح‌های مینیاتوری

نقاشی ظریف و زیبای مینیاتور تنها روی کاغذ نقش نمی‌بندد؛ بلکه طراحان و بافندگان هنرمند ایرانی آن‌ها را روی تابلو فرش‌ها نیز به زیبایی تمام منتقل کرده‌اند. این طرح‌ها الهام گرفته از آثار هنری هنرمندان مینیاتوریست مشهور ایرانی و شامل تصاویری از شخصیت‌های تاریخی، صحنه‌های مذهبی و داستان‌های اسطوره‌ای هستند.

3.طرح‌های هندسی

 این طرح‌ها شامل الگوهای هندسی مختلف مانند چهارچوب‌ها، روزنه‌ها و نقوش هندسی هستند. از شکل‌های ساده مثل خطوط و دایره‌ها تا الگوهای پیچیده‌تری مانند طرح‌های هندسی در بافت این نوع تابلو فرش‌ها استفاده می‌شود. این طرح‌ها نمایشی زیبا از الگوهای هندسی بوده و نتیجه‌ آن خلق اثری با تعادل بین جزئیات هنری و هندسی در تابلو فرش است.

4.طرح‌های وام گرفته از ادبیات

این طرح‌ها معمولاً از قصه‌های ادبی و داستان‌های اسطوره‌ای ایران چون شاهنامه فردوسی الهام گرفته شده است. تصاویری از قهرمانان و حیوانات افسانه‌ای مانند سیمرغ و صحنه‌های تاریخی و اسطوره‌ای در این نوع طرح‌های تابلو فرش را می‌توان به ‌وضوح دید؛ گویی داستان با جزئیات تمام اکنون در حال اتفاق افتادن پیش چشم شما است.

5.طرح‌های اسلامی و دینی

 این دسته از طرح‌های تابلو فرش از المان‌های دینی و اسلامی مانند آیات قرآنی، اسماءالحسنی، مقامات و شخصیت‌های دینی و نقوش معماری مساجد الهام می‌گیرند. این تابلو فرش‌ها در واقع شامل تصاویر معنوی و دینی هستند و از جزئیات هندسی و خطی برای ایجاد الگوها و نقوش در آن‌ها استفاده شده است.

213

1.طرح‌های حیوانات

 این دسته از طرح‌های تابلو فرش اغلب شامل تصاویر و نقش‌های مربوط به حیوانات است. به‌ عنوان ‌مثال شامل تصویر پرنده‌ها مانند عقاب، شاهین و مرغابی، حیوانات خانگی مانند گربه و سگ، حیوانات وحشی مانند شیر، پلنگ و گرگ و حتی حیوانات افسانه‌ای مانند سیمرغ هستند. این طرح‌ها تصاویر زیبا و واقع‌گرایانه از حیوانات را در تابلو فرش‌ها نمایش می‌دهند و جزئیات دقیقی از نقش و ساختار بدن حیوانات را بیان می‌کنند.

2.طرح‌های مناظر طبیعی

 این طرح‌ها شامل تصاویری از صحنه‌های طبیعی مانند کوهستان‌، دریا و ساحل، باغ‌ها، برکه‌ها، آبشارها و غروب آفتاب می‌شوند. این طرح‌ها با استفاده از رنگ‌های طبیعی و ایجاد عمق در تصاویر، به تابلو فرش‌ها زیبایی و واقعیت باور نکردنی می‌بخشند. همچنین، توجه به جزئیات مثل نور و سایه، نقشه‌های درختان و گیاهان و جزئیات جانوران موجود در مناظر طبیعی در تابلو فرش‌ها نظر هر مخاطب را به خود جلب می‌کند.

3.طرح‌های سنتی و متداول فرش‌های ایرانی

 در برخی از تابلو فرش‌های دستباف ایرانی، از طرح‌های قالیچه‌ها و فرش‌های محلی نیز استفاده می‌شود. این طرح‌ها شامل الگوها و نقوش رنگارنگ و هندسی از قالیچه‌های اقوام مختلف ایرانی مانند قالیچه بختیاری، قالیچه قشقایی، قالیچه ترکمن و ... هستند.

4.طرح‌های چهره

بافت طرح چهره شخصیت‌های مهم و حتی چهره‌های عادی در تابلو فرش هم متداول است. این طرح‌ها گاهی از نقاشی‌های واقعی الهام گرفته می‌شود. در برخی موارد هم ممکن است شخص خریدار چهره خود یا کسی را برای بافت روی تابلو فرش سفارش دهد.

5.طرح‌های معماری

 این طرح‌ها از آثار معماری مشهور و تاریخی ایران الهام گرفته شده و گاهی شامل تصاویری از آرامگاه‌ها، قصرها، مساجد، کاخ‌ها و ساختمان‌های تاریخی مانند تخت جمشید، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، تالار آیینه و ... می‌شود. این طرح‌ها جزئیاتی مثل آرک‌ها، نقش‌ها و الگوهای هندسی از معماری سنتی ایران را با جزئیات بسیار دقیق و هنرمندانه به نمایش می‌گذارند. همچنین از زیبایی و جذابیت خاص برای علاقه‌مندان به چنین نقوشی برخوردار هستند.

 

213

 

 

 

خرید تابلو فرش دستباف از مرجعی مطمئن

تابلو فرش‌های دستباف نیز چون دیگر هنرهایی که کار دست انسان است از ارزش مادی و معنوی بالایی برخوردار هستند. برای همین انتخاب یک مرجع معتبر که محصولی دارای شناسنامه و اصیل به شما تحول دهد، اهمیت بسیار زیادی دارد. فروشگاه آنلاین فرش دستباف و تابلو فرش دستباف آریاس همان مرجع مطمئنی است که به دنبال خرید از آن هستید. تنوع بالای تابلو فرش‌ها با طرح‌های مختلف در این مجموعه، امکان خرید محصولی که با سلیقه شما هماهنگی بیشتری داشته باشد را فراهم کرده است. همچنین تنوع قیمت به شما امکان می‌دهد تا با هر بودجه‌ای یک تابلو فرش دستباف زیبا را به خانه ببرید.

جمع ‌بندی

در پایان باید گفت توضیحات داده ‌شده و طرح‌هایی که در این مطلب از آن‌ها نام بردیم، تنها نمونه کوچکی از دنیای طرح‌ها و نقوش متداول تابلو فرش دستباف ایرانی است که شما می‌توانید در فروشگاه آریاس مشاهده کرده و برای خرید آن اقدام کنید. فراموش نکنید طراحان و بافندگان هنرمند ایرانی همواره در طول تاریخ به ابتکار و خلاقیت خود برای ایجاد طرح‌های جدید و منحصربه‌فرد در این هنر غنی و اصیل، شناخته شده هستند.

 

 

 

 

ارسال نظر: