خاب فرش چیست و چطور میتوان آن را تشخیص داد؟

کدخبر: 2377982

فرش به‌عنوان یکی از عناصر تزئینی و تکمیل‌کننده دکوراسیون داخلی، به افزایش زیبایی، گرم و دلپذیرتر جلوه‌دادن فضا کمک می‌کند. فرش‌ها از ترکیب تار و پود و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. در هنر فرش‌بافی، یک اصطلاح به نام خااب یا راه فرش وجود دارد. خاب فرش به ‌معنی جهت قرار‌گیری الیاف فرش بوده و تاثیر زیادی بر ظاهر و زیبایی فرش می‌گذارد. جنس تار و پود فرش  به‌طرز چشمگیری بر قیمت فرش موثر خواهد بود.  

54

روش‌های مختلف تشخیص خاب فرش

جهت قرارگیری الیاف فرش (خاب‌فرش) تأثیر زیادی بر ظاهر، جلوه طرح و نقش فرش دارد. خاب الیاف فرش، باعث بهتر دیده‌شدن رنگ و طرح اصلی فرش می‌شود. برای تشخیص جهت خاب‌فرش، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • مشاهده الیاف فرش: با دقت به الیاف فرش نگاه کنید تا الگوی قرارگیری الیاف را تشخیص دهید. خاب فرش، به بهتر دیده‌شدن الگو و طرح و نقش فرش کمک می‌کند و باعث بهبود جلوه و جزئیات آن می‌شود. قیمت فرش نیز علاوه‌بر جنس الیاف مورد استفاده برای بافت فرش، به عوامل مختلفی نظیر اندازه، طرح و کیفیت قالی بستگی دارد.
  • مشاهده نقوش و طرح‌ها: برخی از فرش‌ها، طرح و نقوشی دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها جهت الیاف فرش را تشخیص داد.
  • مشاوره با فروشندگان و تولیدکنندگان: اگر شک دارید یا جهت الیاف را تشخیص نمی‌دهید، می‌توانید با فروشندگان فرش یا تولیدکنندگان مربوطه مشورت کنید. آن‌ها توضیحاتی درباره جهت الیاف فرش ارائه می‌دهند.

جهت خاب فرش تاثیر زیادی بر افزایش دوام و طول عمر و زیبایی آن خواهد داشت. بنابراین، تعیین جهت خواب الیاف و توجه به این موضوع در زمان پهن‌کردن یا جارو زدن فرش اهمیت دارد.

 

54

 

از انواع خاب فرش چه می‌دانید؟

خاب فرش یکی از عناصر مهم در کیفیت فرش میباشد و به میزان زیادی بر ظاهر و زیبایی طرح نهایی فرش تأثیر می‌گذارد. خاب فرش، علاوه بر زیبایی و طراحی فرش، قیمت فرش را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، قیمت انواع مختلف فرش‌های تولیدی در کارخانه فرش کاشان از جمله قیمت فرش 9 متری یا قیمت فرش ۱۲ متری به فاکتورهای مختلفی نظیر متریال مورد استفاده برای بافت فرش، کیفیت فرش، طرح، نوع بافت و سایر عوامل بستگی دارد.

خاب فرش نیز به جنس الیاف، نوع خواب و طرح فرش بستگی دارد. جهت خواب فرش به شیوه قرارگیری الیاف در بافت فرش اشاره دارد که می‌تواند به طرح و زیبایی فرش  بیفزاید و آن را تحت تأثیر قرار دهد. فاکتورهایی نظیر طراحی و ماشینی یا دست‌بافت‌بودن فرش نیز بر  قیمت فرش تاثیر می‌گذارد. برخی از انواع رایج خواب فرش عبارتند از:

خواب اصلی

خواب اصل یا معمولی، یکی از رایج‌ترین و مشهورترین انواع خواب فرش است. در این نوع خواب، با بافت قالی از پایین به بالا خواب مرسوم به خواب اصلی در فرش ایجاد می‌شود. این نوع خواب به‌طور گسترده در قالیبافی کاربرد دارد و اغلب در فرش‌های سنتی و قالی‌های دستبافت شاهد این خواب فرش هستیم.

خواب فرش اریب

خواب فرش اریب، با استفاده از گره‌های نامتقارن در بافت قالی، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و متفاوت را در زمان لمس به شما هدیه می‌دهد. در این نوع گره، شکل گره دارای تقارن خاصی نیست. در این بافت، با استفاده از گره‌های نامتقارن الگوی خاصی در قالی ایجاد می‌شود. به‌دلیل استفاده از این نوع خواب در فرش‌های دست‌بافت، قیمت این قالی‌ها در مقایسه با قیمت فرش ماشینی بیشتر است.

54

 

خواب متقارن یا کج

خواب فرش اریب یا خواب کج، با استفاده از گره‌های متقارن در زمان بافت قالی ایجاد می‌شود. در این نوع گره، شکل گره تقارن دارد. در این بافت، با استفاده از گره‌های متقارن الگوی خاصی در قالی ایجاد می‌شود که از چپ به راست متمایل است.

خواب معکوس

معمولا قالی‌های گل برجسته، با استفاده از خواب معکوس بافته می‌شوند. در این نوع خواب، الگوها و طرح‌های قالی را به‌صورت معکوس از پایین به بالا یا از راست به چپ (در صورت استفاده از گره‌های متقارن) و بالعکس (در صورت استفاده از گره‌های نامتقارن) می‌بافند. قیمت فرش 1200 شانه تراکم 3600 گل برجسته، به‌دلیل طرح‌های زیبا و جزئیات دقیق بالاتر است.

تاثیر خواب فرش بر شیوه شستن، پهن کردن و جارو کردن فرش

خواب فرش می‌تواند بر روش شستشو، پهن‌کردن و جاروکردن فرش تاثیر بگذارد. جاروکردن و شستشوی فرش، با روش‌های نوین، قواعدی دارد که با رعایت آن‌ها هم کار آسان‌تر می‌شود و هم طول عمر فرش افزایش می‌یابد. رعایت خواب فرش از موارد مهمی است که در پاکیزگی بیشتر و راحتی جاروکردن موثر است. رعایت راه بافت یا خواب فرش و توجه به برهم نزدن آن، جاروکردن را آسان‌تر می‌کند و در دوام فرش نقش خواهد داشت.

توجه به خواب فرش در زمان پهن‌کردن آن نیز اهمیت دارد. توصیه می‌شود فرش را به گونه‌ای پهن کنید که خواب آن به سمت خروجی اتاق یا سالن باشد. این کار باعث می‌شود مواد زائد و ذرات ریز، راحت‌تر از فرش خارج شده و جاروکردن بهتر و راحت‌تر انجام شود.

احتمال دارد قیمت قالی از جمله قیمت فرش 1500 شانه تراکم 4500، بر اساس عوامل مختلفی مانند جنس، طرح، اندازه و دستی یا ماشینی‌بودن تغییر کند. اما در مجموع، می‌توان خرید فرش با کیفیت و دوام مناسب را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفت.

 

54

 

خرید فرش از فرش کوروش

یکی از پارامترهای موثر بر افزایش جلوه و دوام فرش، توجه به راه یا خواب فرش است. رعایت راه بافت فرش و جلوگیری از برهم زدن آن، باعث افزایش مقاومت فرش در برابر ساییدگی می‌شود. پهن‌کردن فرش به‌گونه‌ای که خواب آن به سمت خروجی اتاق باشد، جمع‌آوری موادزائد و جاروکردن را آسان‌تر می‌کند.

شما می‌توانید با خرید فرش از فروشندگان معتبر مانند فروشگاه فرش کاشان، از خرید یک محصول با کیفیت و به‌روز اطمینان داشته باشید. کلیه محصولات این فروشگاه، با ضمانت کیفیت و قیمت‌های رقابتی و عادلانه ارائه می‌شوند. همکاران ما آمادگی دارند که به سوالات شما درباره فرش و خرید بهترین فرش متناسب با نیازهایتان پاسخ دهند.

جمع‌بندی

فرش، یکی از اجزای اصلی هر خانه‌ای است. از جمله فاکتورهای موثر بر قیمت فرش می‌توان به جنس نخ ، دست‌باف یا ماشینی، کارخانه تولیدکننده و... اشاره کرد. با نگهداری و مراقبت صحیح و اصولی از فرش، علاوه بر افزایش دوام و زیبایی قالی  می‌توانید سال‌ها از فرش خود استفاده کنید. این مقاله هم از دست ندهید راهنمای خرید فرش عروس

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: