چطور افسردگی را درمان کنم

کدخبر: 2377741

حالت‌های مختلف افسردگی در دنیای امروزه در اکثر مردم تا حدودی دیده می‌شود. افسردگی، بیماری بسیار پیچیده‌ای است که ممکن است درمان آن با چندین داروی مختلف ممکن شود. مصرف داروهای شیمیایی همواره با عوارض جانبی همراه است که دردسرساز هستند. اگر از کسانی که داروهای شیمیایی مختلف برای درمان افسردگی مصرف می‌کنند بپرسید که تأثیر این داروها تا چه اندازه به درمان افسردگی کمک می‌کند، می‌فهمید که داروهای شیمیایی به‌تنهایی درمانگر افسردگی نیستند و باید از گیاهان دارویی و آرام‌بخش در کنار آن‌ها استفاده کرد.

زعفران یک گیاه دارویی طبیعی و سرشار از خواص مختلف برای درمان بیماری‌های روانی مانند افسردگی است. علاوه بر زعفران گیاهان دیگری نیز به درمان افسردگی کمک می‌کنند. اگر برایتان سؤال است که مصرف زعفران و دیگر گیاه‌های دارویی برای درمان افسردگی تا چه اندازه تأثیرگذار است تا پایان محتوا با ما همراه باشید.

علائم افسردگی به چه شکل‌هایی در بدن نمایان می‌شوند

بسیاری از بیمارها، خودشان هم خبر ندارند که مبتلابه افسردگی هستند. گاهی اوقات علائم افسردگی به حدی کمرنگ است که فرد احساس بیماری نمی‌کند؛ اما بازهم این علائم زندگی او را درگیر می‌کند. افسردگی اشکال مختلفی دارد که گروه‌های بزرگی از جامعه را در برمی‌گیرد. تقریباً همه افراد حتی برای دوره خاصی در زندگی، علائم افسردگی را تجربه کرده‌اند.

در ادامه فهرستی از انواع مختلفی از افسردگی ذکر می‌کنیم. با بررسی فهرست پایین، حدس می‌زنید که شما مبتلا به کدام نوع افسردگی در این دوره از زندگی خود هستید؟ برای خرید داروی گیاهی جهت درمان افسردگی مانند گیاه زعفران، به وب‌سایت دیبا کام مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از دیگر محصولات ما دیدن کنید و با خرید حلوا ارده، زعفران را در قالب این حلوای خوشمزه مصرف کنید.

  • افسردگی اساسی
  • افسردگی مداوم
  •  افسردگی قاعدگی
  •  افسردگی ناشی از مصرف داروهای شیمیایی
  •  افسردگی خلقی

در انواع مختلف افسردگی که نام بردیم، فرد بیمار ممکن است علائمی مانند تحریک‌پذیری شدید، احساس پوچی، خستگی همیشگی، بی‌انگیزگی و... از خود بروز بدهد. گاهی اوقات فرد افسرده، به مدت چند روز نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد و ارتباط خود را با اطرافیان به صفر می‌رساند. علت اصلی عدم ارتباط فرد افسرده با دنیای بیرون، احساس ترس و اضطراب شدید است.

خیلی‌ها برای درمان افسردگی از قرص‌ها و داروهایی که پزشک معالج تجویز می‌کند استفاده می‌کنند. عده‌ای نیز برای تأثیرگذاری بیشتر و دیدن نتیجه واضح‌تر از درمان، از گیاهان دارویی مفید و مؤثر برای افسردگی استفاده می‌کنند. درصورتی‌که افسردگی شدید دارید و دارو مصرف می‌کنید اما نتیجه آن‌چنان مطلوبی نمی‌گیرید، به مصرف داروهای گیاهی روی بیاورید. در ادامه فهرستی از داروهای گیاهی برای درمان و پیشگیری از افسردگی ذکر می‌کنیم.

پیشگیری و درمان افسردگی با گیاهان دارویی

وقتی بحث از مصرف گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌های روانی ازجمله استرس، اضطراب، ناآرامی و... به میان می‌آید، از هر کس توصیه‌ای می‌شنویم. آیا این توصیه‌ها همگی درست هستند؟ در اصل کدام گیاهان دارویی برای درمان افسردگی مؤثر هستند؟

گیاه جنسینگ

جنسینگ گیاهی با ساقه‌ای بلند، برگ‌های بیضی‌شکل و سبزرنگ است که در اصل ریشه این گیاه خواص درمانی بی‌نظیری دارد که علاوه بر درمان افسردگی، تأثیرات بسزایی در کاهش قند خون، اختلالات نعوظ، پیشگیری از علائم آنفولانزا و... دارد. با توجه به آزمایش‌هایی که بر روی ریشه گیاه جنسینگ انجام‌گرفته است، این گیاه تا حدود بسیار زیادی به مهار استرس کمک می‌کند و مشکلاتی مانند عدم تمرکز که ناشی از ابتلا به افسردگی است را درمان می‌کند. همچنین گیاه جنسینگ با انرژی‌زایی فوق‌العاده‌ای که دارد، خستگی همیشگی و ناآرامی‌های ناشی از افسردگی را درمان می‌کند. ناگفته نماند که قیمت زعفران که گیاهی تسکین‌دهنده است، در مقایسه با گیاه جنسینگ، کمتر است و خرید آن ازلحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است.

علف چای

 در رابطه با مصرف علف چای برای درمان افسردگی، نظریه‌های مختلفی وجود دارد که برخی از این نظریه‌ها، این گیاه را برای درمان افسردگی بسیار مفید می‌دانند و برخی دیگر مصرف این گیاه را بی‌نتیجه می‌بینند.

قبل از مصرف گیاه راعی یا گیاه علف چای، بیماری خود را تجزیه‌وتحلیل کنید؛ چراکه مصرف این گیاه برای افسردگی‌های شدید و یا بیماران دوقطبی، توصیه نمی‌شود. با توجه به آزمایش‌هایی که در این زمینه انجام گرفته است، مصرف گیاه راعی برای افسردگی‌هایی از نوع شدید در بلندمدت نتیجه مطلوبی نداده است و تقریباً بی‌تأثیر بوده است؛ اما برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی‌های خفیف، استفاده از گیاه راعی می‌تواند آرام‌بخش باشد. پزشکان در رابطه با مصرف این گیاه معتقدند که نباید فقط به مصرف آن اکتفا کرد و اگر قصد خوردن این گیاه را دارید، بهتر است در کنار داروهای درمان افسردگی که پزشک معالج آن را توصیه کرده است، این گیاه را مصرف کنید.

اسطوخودوس

اسطوخودوس، یک گیاه شگفت‌انگیز است که تأثیر آن برای کاهش علائم افسردگی حتمی است. از روغن استوخودوس برای تسکین و ایجاد آرامش روانی استفاده می‌شود. به همین دلیل است که در شوینده‌های بدن، صورت و روغن‌های پوستی از روغن استوخودوس استفاده می‌کنند. همچنین از شکل‌های دیگر اسطوخودوس مانند کپسول و پمادها برای کاهش استرس و اضطراب استفاده می‌شود. البته نکته‌ای که نباید در مصرف این گیاه فراموش کنید این است که مصرف اسطوخودوس در بلندمدت نتیجه می‌دهد و پس از مصرف چندماهه نباید از تأثیر آن ناامید شوید.

گیاه زعفران

زعفران خواص بی‌شماری دارد که به درمان اکثر بیماری‌ها در زمینه‌های مختلف کمک می‌کند. از تأثیرات مستقیم زعفران برای درمان افسردگی، می‌توان به کاهش استرس، اضطراب و خواب راحت اشاره کرد. زعفران، انواع مختلفی دارد که بهترین و بی‌نظرترین آن‌ها، زعفران نگین است. این نوع از زعفران، ساقه بلندی دارد و رنگ دهی و عطر دهی آن بی‌مانند است. روش مصرف گیاه زعفران آسان است. شما می‌توانید به‌راحتی آن را دم‌کنید؛ البته اگر خوردن زعفران به مقدار زیاد به شکل دم شده برایتان سخت است، می‌توانید در پختن کیک‌ها، حلواها و... از آن استفاده کنید. حلوا ارده از خوراکی‌هایی است که می‌توان با زعفران پخت. حلوا ارده در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی موجود است. تلاش کنید برای خرید این نوع حلوا، فروشگاه‌های معتبری مانند dibakam را انتخاب کنید.

علاوه بر مواردی که تا اینجا ذکر کردیم، گیاهان دیگری مانند آویشن، رزماری و بابونه در درمان افسردگی‌های خفیف و ایجاد آرامش و امنیت روحی در بیماران مبتلابه افسردگی، تأثیرات بسیار زیاد و غیرقابل‌انکاری دارند. اگر قصد درمان افسردگی با استفاده از مصرف داروهای گیاهی را دارید، قیمت زعفران در مقایسه با دیگر گیاهانی که درزمینهٔ درمان افسردگی از آن‌ها استفاده می‌شود بسیار کمتر است و ازلحاظ اقتصادی خرید آن به‌صرفه‌تر به نظر می‌رسد.

نکته مهمی که در مصرف گیاهان دارویی برای درمان افسردگی وجود دارد، مصرف آن‌ها به شکل بلندمدت است. اکثر افراد فکر می‌کنند با مصرف یک الی دو ماه، می‌توانند به نتیجه مطلوب برسند؛ این در حالی است که اثربخشی اکثر داروها برای درمان افسردگی، در بلندمدت اتفاق می‌افتد.

 

ارسال نظر: