تفاوت گالوانیزه گرم و سرد چیست؟

کدخبر: 2377496

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد چیست؟ گالوانیزه گرم و سرد چطور تهیه می شوند و هر کدام چه کاربردهایی دارند؟

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه یکی از مهمترین انواع ورق های فلزی است که در دو نوع ورق گالوانیزه سرد و گرم تولید می شود. این ورق ها با توجه به خواصی که دارند کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. سیم مفتول گالوانیزه نیز دارای خواصی مانند ورق گالوانیزه می باشد. اما تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم چیست؟ ورق های گالوانیزه در واقع با قرار دادن یک لایه روی روی سطح سایر سطوح فلزی ایجاد می شوند. ورق های اصلی برای تولید ورق های گالوانیزه، ورق های روغنی یا ورق های تولید شده توسط فرآیند نورد سرد می باشند. بنابراین ورق گالوانیزه علاوه بر خواص جدیدی که به دلیل پوشش روی سطح به دست می‌آورد، دارای خواص ورق روغنی از جمله استحکام بالا نیز می‌باشد.

یکی از مهم ترین ویژگی های ورق های گالوانیزه سرد و گرم مقاومت آن ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. پوشش روی قرار گرفته بر روی این ورق، از تماس بدنه اصلی ورق فلزی با اکسیژن جلوگیری می کند. در نتیجه فرآیند اکسیداسیون انجام نمی شود و این ورق از آسیب محافظت می شود. اگرچه ورق های سرد و گرم دارای ویژگی های مشترک بسیاری هستند، اما در برخی زمینه ها متفاوت هستند.

با توجه به خواص مختلف ورق های گالوانیزه سرد و گرم که نام بردیم، ورق ها از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. برای یافتن مناسب‌ترین ورق‌ها برای نیاز خود، باید خواص متفاوت آن‌ها را بشناسید و تفاوت گالوانیزه سرد و گرم را بدانید. مهمترین جنبه های تفاوت بین ورق های گالوانیزه سرد و گرم می تواند شامل روش ساخت، ظاهر، خواص شیمیایی، دوام و کاربرد باشد. در زیر تفاوت هر یک از این موارد را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد

 

تفاوت در روش های ساخت و ساز

این مورد در واقع مهم ترین تفاوت کاغذ سرد و گرم است و باعث تفاوت های فراوان دیگری شده است. ورق های گالوانیزه گرم از غوطه ور کردن ورق های فولادی در حوضچه های مذاب روی تشکیل می شوند. در صورتی که تولید ورق گالوانیزه سرد با پاشیدن محلول روی بر روی سطح ورق فولادی و فرآیند الکتروگالوانیزه در دمای پایین انجام شود. در نتیجه این تفاوت ها منجر به تفاوت در خواص و کاربرد این مقالات می شود. در این مقاله با مراحل تولید ورق گالوانیزه آشنا شوید.

ورق فلزی گالوانیزه گرم

ورق های فلزی گرم با قرار دادن ورق های فلزی در حمام فلز روی ساخته می شوند. به طور کلی دمای این حمام های روی بین 400 تا 500 درجه سانتیگراد است. دلیل نامگذاری ورق گرم به این دلیل است که در دمای بالا تولید می شوند. عموماً ورق های فلزی گرم به دلیل دمای بالا رنگ خاکستری و تقریباً مات دارند. بنابراین، بسیاری از این کاغذها در مکان هایی که ظاهر مهم نیست استفاده می شود.

روش تهیه گالوانیزه گرم

روی در مقایسه با آهن و فولاد خاصیت آندی دارد. در نتیجه وقتی سطح را به صورت یک لایه نازک می پوشاند، در مقایسه با لایه های نیکل و سایر پوشش های کاتدی (با همان ضخامت) محافظت کاملی از خود نشان می دهد. به دلیل ارزان بودن، روی به طور گسترده در لوازم الکترونیکی استفاده می شود و اغلب برای پوشش قطعات آهنی استفاده می شود (مخصوصاً زمانی که محافظت در برابر خوردگی بر فلزات دیگر ترجیح داده می شود).

اگر روی در آبکاری معمولی بدون عملیات خاصی استفاده شود، پس از مدتی تغییر رنگ داده و خاکستری می شود. روکش براق با روکش کرومات سفید برای نمایان شدن قطعات مهم استفاده می شود. این افزودنی تزئینی نسبت به فویل نیکل-کروم سنگین دوام کمتری دارد، اما محافظت بهتری نسبت به فیلم نیکل-کروم دارد. با یک تفاوت، بسیار ارزان تر است.

روش گالوانیزه گرم برای ورق هایی با اندازه ها، ابعاد و ضخامت های مختلف استفاده می شود. ابتدا رول ها و ورق ها جوش داده شده و در یک خط پیوسته به صورت نوارهایی در می آیند. در قسمت شستشو، سطح ورق با مواد قلیایی تماس داده می شود و با آب گرم تمیز می شود. سپس صفحه و ورق ها با هوای گرم خشک می شود. سپس کلاف وارد یک کوره گرم شده یا روغنی می شود و قبل از ورود به حوضچه مایع، دمای آن بررسی می شود. مرحله لیچینگ در سه مرحله با اسید، باز و آب انجام می شود. در این مرحله دمای ورق به 730-780 درجه می رسد.

پس از آن، ورق وارد حمام مذاب می شود. این حوضچه دارای سرب در پایین و روی مذاب در بالا است. سرب آخرین ورق را پیش گرم می کند و چشمه های ورق را باز می کند و سطح را برای جذب روی آماده می کند. بلافاصله پس از خروج ورق، هوا به آن برخورد کرده و ضخامت روکش و کیفیت پولک ها را تغییر می دهد. اندازه نهایی تکه ها نیز توسط چرخه خنک کننده تعیین می شود. سپس با دمیدن هوا دمای ورق کاهش یافته و آماده اندازه گیری ضخامت درپوش می باشد. این ضخامت را می توان با ابزار خاصی به نام ضخامت سنج اندازه گیری کرد.

توری گالوانیزه

کاربردهای ورق گالوانیزه گرم :

ورق و مفتول گالوانیزه گرم به دلیل خواص محافظتی و مقاومت در برابر خوردگی که به آن‌ها اضافه می‌شود، در صنایع مختلف کاربردهای گسترده‌ای دارند. این کاربردها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ساخت و ساز: ورق گالوانیزه گرم به عنوان ورق‌های فولادی با پوشش روی به منظور محافظت از سقف و دیوارهای ساختمان‌ها در برابر عوامل آب و هوایی، زنگ‌زدگی و خوردگی و همچنین انواع توری مانند فنس توری استفاده می‌شود.

  2. خودروسازی: ورق‌ها و مفتول‌های گالوانیزه گرم در صنعت خودروسازی به عنوان قطعات مختلف خودروها استفاده می‌شوند که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی دارند، مانند قسمت‌های بدنه و قطعات حمل‌ونقلی.

  3. صنعت خانگی: در تولید انواع لوازم خانگی مانند برج‌های پشتیبانی، کوره‌ها، تابلوها و اجزاء یخچال‌ها بکار می‌روند.

  4. صنعت صنعتی: مفتول‌های گالوانیزه گرم در تولید و تجهیزات مختلف مانند سیم‌ها، میخ‌ها، مفتول ، قطعات اتصالات و پوسته‌های ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

ورق گالوانیزه سرد

نوع دیگر ورق گالوانیزه، ورق گالوانیزه سرد است. این ورق با قرار دادن یک لایه روی بر روی سطح ورق فولادی نورد سرد ساخته می شود. اما تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم در روش تولید است.

مفتول گالوانیزه

تولید ورق گالوانیزه سرد

دو روش مختلف برای ساخت ورق گالوانیزه سرد وجود دارد. یکی از این روش ها پاشیدن محلول روی،بر روی ورق فولادی است. روش دیگری که برای تولید ورق گالوانیزه سرد استفاده می شود آبکاری یا گالوانیزه الکتریکی است.

در روش آبکاری روی پوشش اسپری نمک روی، آب و یا محلول اسید الکترولیتی و نمک اعمال می شود.

تفاوت فرآیند این دو روش باعث کاهش مصرف مواد در روش سرد نسبت به روش گرم شده و دیگر نیازی به دستگاه های پیچیده نیست. به این ترتیب ضایعات مواد اولیه نیز کاهش می یابد.

ورق گالوانیزه سرد نیز همچون ورق گالوانیزه گرم، به دلیل خواص محافظتی و مقاومت در برابر خوردگی که به آن‌ها اضافه می‌شود و همچنین خواص مثبتی که به آن اضافه می‌کند، در انواع صنایع و بخش‌های مختلف تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، برخی از این ورق‌ها برای تزئین و طراحی محصولات نهایی نیز استفاده می‌شوند.

شما می توانید جهت مشاوره و خرید انواع مفتول گالوانیزه با صنایع مفتولی فولکا با شماره 09380388300 تماس حاصل فرمایید.

 

 

ارسال نظر: