راهنمای خرید توپ فوتبال

کدخبر: 2377382

برای یک فوتبالیست کیفیت و استاندارد های یک توپ خیلی اهمیت داره. درنتیجه نحوه تشخیص توپ خوب هم بسیار حائز اهمیت میشه. در این مطلب مواردی که برای تشخیص این نکته لازم هست رو یادآور میشیم تا امکان یک انتخاب بهتر رو برای شما فراهم کرده باشیم.

حقیقت این است که چک کردن تمام موارد کیفیت، نشدنی و غیر ممکن است اما مهمترین مطالبی که امکان چک شدن داره و باید قبل از خرید یک توپ فوتبال بررسی بشه به شرح زیر هست.

  • کروی بودن توپ
  • سایز توپ
  • وزن توپ
  • جنس رویه توپ
  • کیفیت اتصالات توپ
  • سلامت نازل ورود و خروج هوا

یکی از نکات اصلی که از همه مهمتر هست بحث کروی بودن توپ هست. یعنی توپ باید بصورت کامل حالت کروی داشته باشه. برای تست این مطلب یا توپ را حین چرخش به سمت بالا بندازید و مشاهده کنید که آیا با یک ریتم خاص به سمت پایین میچرخه و حرکت میکنه و یا حرکت اضافه ای داره. راه دیگه در صورت وجود فضای کافی، پرتاپ توپ روی زمین به سمت جلو هست. باز هم در این حالت باید نگاه کنیم که آیا حرکت توپ یک نواخت هست یا حرکت اضافه ای میکند. در صورتی که توپ بخوبی کروی نباشد هنگام دریپل یا حرکت با توپ ممکن است توپ با پای شما بخوبی همراهی نکند. البته داشتن بهترین لباس فوتبال که جنس خوبی داشته باشه هم در این مطلب موثر هست.

52

 

توپ ها بر اساس زمین بازی یا رده سنی دارای چند سایز هستند. برای سایز بزرگسال سایز 5 به عنوان استاندارد معرفی شده. حالا اگر هنگام خرید توپ فوتبال به اسم سایز 5 به شما توپی کوچکتر از اندازه های استاندارد بفروشن، قطعا هنگام دریپل کردن توپ زیر پای شما گیر میکنه چون ابعاد توپ مطابق انتظار شما نیست. بهتره که زمان خرید یک متر پارچه ای همراه داشته باشید تا بتونید محیط توپ رو اندازه گیری کنید. سایز نرمال برای توپ سایز پنج، 69 سانت هست که اگر اختلاف بیشتر از 1 سانت کم یا زیاد باشه دیگه یک توپ استاندارد نیست.

وزن توپ سایز پنج بصورت باد شده باید بین 420 تا 450 گرم باشه که اگر در فروشگاه ترازو هست بهتره وزن توپ رو هم کنترل کنید و حتما در همین بازه باشه در غیر اینصورت برای شوت کردن و پاس دادن دچار مشکل میشید.

جنس رویه توپ های فوتبال از مواد PU (پلی اورتان) ساخته شده که مقاومت در برابر ضربه و رطوبت خوبی داره. برای توپ های مخصوص مسابقات رسمی فوتبال که نرمی توپ و مواردی همچون مقاومت در برابر رطوبت چمن مهم هست از پلی اورتان استفاده میشه. هرچی جنس این موارد بهتر باشه دیرتر از روی توپ جدا میشه و به عمر توپ بیشتر کمک میکنه. قبل از خرید حتما سلامت کامل رویه توپ رو با دقت کامل بخصوص در قسمت اتصالات چک کنید. اگر ترک های ریز یا کوچک و یا بازشدگی زیادی در اثر دوخت های توپ میبینید اینا قطعا نشانه هایی از مشکل رویه توپ هست. قطعا برای تست رویه باید سعی در خراش دادن اون کنیم که این امکان و این نوع تست کردن امکان پذیر نیست. پس به همین مقدار کنترل بسنده میکنیم.

52

اتصال لایه رویه به دو صورت دوخت یا پرسی هست که در هر صورت باید این اتصالات بخوبی چک بشه. برای تست اتصالات بهتره یک بار توپ رو در حالتی که باد داره و یک بار بدون باد چک کنید. گاهی وقتی توپ پرسی بدون باد هست متوجه میشید قسمتی از لایه رویه اتصالاتش از هم جدا شده. در توپ هایی که بصورت دوخت هستند حتما تک تک دوخت ها رو چک کنید و اگر پوسیدگی در نخ دوخت میبینید از خرید اون منصرف بشید.

سلامت نازل ورود و خروج هوا خیلی مطلب مهمی هست چون در صورت مشکل در این قسمت یا قبل از هر بازی باید باد بشه و یا در صورتی که مشکل جدی تر باشه حین بازی هم باید این کار انجام بشه. البته تست اولیه هم حتما انجام بدید که در لحظه باد خالی نکنه چون در این صورت کلا توپ غیر قابل استفاده میشه. آب کف زدن به نازل از جمله روش های مرسوم هست. به یاد داشته باشید گاهی هوادهی نازل در حدی کم هست که بعد از چند روز باد خالی میکنه پس بهتره که بعد از خرید تا چند روز با توپ بازی نکنید تا اگر باد خالی کرد بتونید اون رو مرجوع کنید.

مطلب آخر اینه که بعد از خرید نگهداری و روش های صحیح باد کردن هم قطعا در افزایش طول عمر توپ تاثیر گذار هست که با رعایت اونا میتونید مدت زمان بیشتری رو از توپ استفاده کنید.

 

 

 

ارسال نظر: