نگاهی به کامیون‌های کشنده جدید در کشور

کدخبر: 2377115

بعد از تصویب واردات کامیون کارکرده در سال 1397، این امید در دل هواداران خودروهای سنگین بوجود آمد تا بار دیگر شاهد تردد غول‌های اروپایی و آسیایی در جاده‌های کشورمان باشد. اما واردات کامیون دست دوم خارجی، با ده‌ها مشکل قانونی، حقوقی، ارزی، مالیاتی، گمرکی و ... همراه شده و نهایتا نه تنها گره کور کامیون‌های فرسوده در ایران را باز نکرد، بلکه امید علاقمندان به خرید ماشین سنگین را هم از بین برد. در چنین شرایطی که راه واردات کامیون صفر کیلومتر به ایران، بسته شده بود و واردات کامیون‌های دست‌ دوم نیز قطره‌چکانی انجام می‌شد، شرکت‌های خودروساز ایرانی، اعم از دولتی و خصوصی، دست به کار شدند و به سراغ مونتاژ کامیون‌های چینی، کره‌ای و روسی رفتند تا بتوانند چرخه عرضه کامیون‌های جدید به بازار ایران را ادامه دهند. در میان انبوهی از کامیون‌های مونتاژی در بازار ایران، مدل‌های کشنده، نقش مهم‌تر و پررنگ‌تری نسبت به سایر مدل‌ها دارند. در این مقاله، نگاهی کوتاه به برخی از کشنده‌های جدید بازار ایران خواهیم داشت.

کشنده امپاور 500 از شرکت بهمن دیزل

امپاور BD500 شاید بهترین کشنده مونتاژی در ایران نباشد، اما قطعا یکی از بهترین کشنده‌های چینی حاضر در بازار کشورمان است. ترکیب قابل قبولی از پیشرانه قدرتمند، گیربکس اتوماتیک با ریتاردر پرقدرت، سیستم تعلیق پنوماتیک و سیستم‌های ایمنی به روز، در این خودرو دیده می‌شود. این کشنده در واقع فوتون EST-A است که برای اولین بار در سال 2016 در چین رونمایی شد و به سرعت روی خط تولید این شرکت قرار گرفت. نکته جالب توجه این است که تنها چند هفته قبل از گروه بهمن، شرکت ایران‌ خودرودیزل که عرضه کننده کشنده‌های فوتون در کشورمان است، اقدام به رونمایی از این محصول با پیشرانه 460 اسب بخاری کرده بود و گروه بهمن نیز، این کامیون کشنده را با کمی تغییرات در نمای ظاهر مثل استفاده از چراغ‌های بادامی شکل DAF XF و جلوپنجره ای متفاوت با نمونه اصلی، به نمایش گذاشت.

کشنده امپاور بهمن دیزل، از پیشرانه 11.8 لیتری از ساخته‌های کامنز بهره می‌برد، که به کمک توربوشارژر و اینترکولر، بالاترین قدرت آن بیش از 490 اسب‌بخار در دور موتور 1900 دور در دقیقه بوده که در بازار به اسم 500 اسب‌بخاری شناخته می‌شود و بیشترین گشتاورش نیز 2300 نیوتن‌متر در دور موتور 1100 دور در دقیقه است. این پیشرانه در کشنده دیما که محصول گروه مایان است نیز دیده می‌شود و دلیل آن هم، استفاده شرکت‌های چینی از موتورهای کامنیز به شکل گسترده است که باعث می‌شود تا چندین خودرو از شرکت‌های مختلف، پیشرانه‌ای مشابه هم داشته باشند.

این پیشرانه به یک گیربکس اتوماتیک 12+2 دنده از ساخته‌های ZF متصل می‌شود، که دارای دو دنده کرال نیز هست. یکی دیگر از برگ‌های برنده این خودرو در سیستم تعلیق چهار بالنی آن است که امروزه بسیاری از کشنده‌ها برای کاهش قیمت تریلر، از دو بالن در سیستم تعلیق عقب خود استفاده می‌کنند. همچنین وجود ریتاردر پنج سرعته در این خودرو و بهره‌مندی از ترمزهای دیسکی در هر دو محور، توانایی‌های توقفی این خودرو را افزایش می‌دهد. این کشنده مثل بسیاری از خودروهای تجاری، دارای قفل دیفرانسیل برای مواقع ضروری هست.

کشنده دیما 490 از شرکت خودروسازی مایان

احتمالا آن‌دسته از مشتریانی که به دنبال خرید ماشین سنگین با ظاهری جذاب و متفاوت هستند، نمی‌توانند از کشنده دیما چشم‌ بپوشند! چراکه یکی از زیباترین و به روزترین کشنده‌های چینی حال حاضر بازار کشورمان، جک K7 است که در ایران به نام دیما و توسط گروه مایان عرضه می‌شود. گروه خودروسازی مایان که عرضه کننده کامیونت‌های فوسو در کشورمان است، اولین محصول سنگین وزن خود را با نام دیما به بازار عرضه کرده است که این تغییر نام، بیشتر برای دور ماندن از مشکلات تحریم‌ها از سوی شرکت‌های خودروساز انجام می‌شود. قبلا نام کشنده‌های جک در کشورمان را با گالوپ K6 شنیده بودیم، که توسط ماد خودرو دیزل عرضه می‌شد. کشنده‌ای که نتوانست سهمی از این بازار کسب کند و حالا عضو دیگر این خانواده با نام K7، شانس زیادی برای موفقیت دارد.

نمونه‌های عرضه شده در کشورمان از موتور کامنز ISGe5 بهره می‌برند که قبلا نیز در محصولات چینی عرضه شده در کشورمان، دیده‌ایم. این موتور روی کامیون‌های فوتون سری H4 و H5 ایران‌خودرودیزل، کامیون امپاور 490 اسبی گروه بهمن و محصولات جدید شاکمان از ویرا دیزل نیز دیده می‌شود. البته که از برخی کشنده‌های گفته شده، ترمز موتوری به روزتر و پیشرفته‌تری دارد.

پیشرانه دیما با توجه به حجم 11.8 لیتری خود و قدرت تولیدی 490 اسب‌بخار به همراه گشتاور 2300 نیوتن‌متری، بازده خوبی ارائه می‌کند که نشان از تکنولوژی بالای آن دارد. استاندارد آلایندگی آن برابر با یورو 5+eev است که برای کنترل آلایندگی خود از تکنولوژی SCR که با استفاده از پاشش مایع ادبلو بوده، استفاده می‌کند. گیربکس اتوماتیک این کشنده از سری تراکسون ZF است، که 12+2 دنده دارد و اینتاردر آن نیز از نوع هیدرولیکی 5 حالته است. تعلیق اتاق از نوع بادی با 4 بالن باد بوده و محور جلو نیز دارای سیستم تعلیق فنر شمش پارابولیک به همراه میل موجگیر و کمک‌فنر است. محور عقب دارای تعلیق بادی با دو بالن باد با قابلیت تنظیم ارتفاع و حافظه است، که البته در محور عقب با وجود بادی بودن سیستم تعلیق، میل موجگیر دیده نمی‌شود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر: