پرایمر زینک ریچ اپوکسی؛ 3 نمونه فوق العاده پرکاربرد

کدخبر: 2376822

پرایمر زینک ریچ اپوکسی جزو قویترین پوشش های ضد زنگ برای سازه های فولادی محسوب می‌شود. بسیاری از تجهیزات استیل که در محیط های با شدت رطوبت بالا قرار دارند با این پوشش رنگی محافظت می‌شوند. این ترکیبات همان طور که از نام آنها مشخص است به عنوان لایه آغازین روی سطوح فولادی اجرا می‌شوند.

در نتیجه برای تکمیل حفاظت فیزیکی باید یک لایه میانی و رویه نیز اجرا شود. البته رنگهای دیگری همچون پرایمر زینک کرومات اپوکسی و زینک اتیل سیلیکات نیز ویژگی های ضد خوردگی خوبی دارند.

پرایمرهای زینک ریچ از لحاظ طبقه بندی به سه نمونه پرکاربرد تقسیم می‌شوند. پرایمر زینک ریچ اپوکسی تک جزئی، دو جزئی پلی آمید و سه جزئی پلی آمید به عنوان پرکاربردترین مواد پرایمر تلقی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با المان های فنی این محصولات صحبت کنیم تا اگر در پروژه خود به این پرایمرها احتیاج دارید با آگاهی کامل اقدام به خرید کنید.

پرایمر زینک ریچ اپوکسی تک جزئی

این محصول قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد و می‌تواند در برابر فرآیندهای شیمیایی نظیر اکسیداسیون و خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان دهد. بنابراین در برابر سیالات و مواد شیمیایی در محیط های صنعتی نیز مقاوم است. فام ظاهری این پرایمر به صورت grey یا خاکستری است و این رنگ بندی برای دیگر پرایمرهای زینک ریچ دو جزئی و سه جزئی نیز ثابت است. مشخصات فنی پرایمر زینک ریچ اپوکسی تک جزئی به شرح ذیل می‌باشد:

  • مقدار جامد حجمی این پرایمر 56 درصد است. این متغیر نشان می‌دهد که ضخامت فیلم خشک چه نسبتی با ضخامت فیلم مرطوب رنگ دارد.

  • ضخامت استانداردی که این پرایمرها روی سطوح فلزی دارند بین 50 تا 70 میکرومتر است. در همین ضخامت اندک می‌توانند حفاظت فیزیکی ایده آلی برای جلوگیری از زنگ زدگی فلز ایجاد کنند.

  • جرم حجمی این رنگها برابر 1.65 گرم بر سانتی متر مکعب است. این متغیر غالبا به عنوان دانسیته و چگالی نیز شناخته می‌شود.

  • پرایمر زینک ریچ اپوکسی تک جزئی قابلیت را دارد که با ضخامت 60 میکرومتر و حجم یک لیتر مساحت حدود 9.5 متر مربع را رنگ آمیزی کند.

  • زمان خشکی کوتاهی دارند و برای رسیدن به مرحله خشکی نسبی به 3 ساعت زمان احتیاج دارند.

  • قابل اجرا با انواع دستگاه اسپری هستند و به دلیل تک جزئی بودن در سریعترین زمان آماده سازی می‌شوند.

پرایمر زینک ریچ اپوکسی؛ 3 نمونه فوق العاده پرکاربرد

پرایمر زینک ریچ اپوکسی دو جزئی

پرایمر زینک ریچ اپوکسی دو جزئی نیاز به اختلاط صحیح دارد. در واقع شما باید با یک نسبت معینی هر دو جزء رنگ را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک ماده همگن و یکدستی حاصل شود. در نتیجه نمی توان هر مقدار دلخواه را به ماده رزینی اصلی اضافه کرد. نکته بسیار مهمی که بعد از آماده سازی این پرایمر باید مد نظر قرار دهیم عمر مفید آن است.

این پرایمر پس از اختلاط کامل در دمای 25 درجه سانتیگراد محیط تا 8 ساعت قابل اجرا خواهد بود. لذا اگر از این مدت زمان بگذرد دیگر نمی توان کیفیت پوشش دهی استاندارد و مطلوبی را شاهد بود. بنابراین پس از آماده سازی سریعاً مراحل رنگ آمیزی را با اسپری های رنگی آغاز کنید. مشخصات فنی و ویژگی های پرایمر زینک ریچ اپوکسی دو جزئی شامل موارد ذیل است :

  • این پرایمر نیز همانند نمونه تک جزئی در ضخامت 50 تا 70 میکرومتر اجرا می‌شود.

  • در حالت میکس شده، جرم حجمی این پرایمر برابر دو گرم در واحد سانتی متر مکعب است.

  • قدرت پوشش دهی پرایمر زینک ریچ دو جزئی در ضخامت 50 میکرومتر حدود 12 متر مربع است که در نوع خود یک مساحت قابل توجهی می‌باشد.

  • مدت زمان رسیدن به خشکی نسبی یا متوسط در این پرایمر قدری طولانی تر از نمونه تک جزئی است. لذا این پرایمرها پس از اجرای اولیه به حدود 6 تا 8 ساعت زمان نیاز دارند.

  • زمان خشکی کامل این پرایمر هفت روز است. حال آنکه برای پرایمرهای تک جزئی چهار روز در نظر گرفته می‌شود.

پرایمر زینک ریچ اپوکسی سه جزئی

این پرایمر به صورت سه جزئی فرموله و تولید می‌شود. در قیاس با پرایمرهای دو جزئی و تک جزئی مراحل آماده‌سازی آن قدری طولانی تر و سخت تر است. بدان معنا که هر جزء ماده رنگی باید بر اساس معیارهای خاصی به رنگ اصلی اضافه شوند. اختلاط صحیح اجزای رنگ تعیین کننده کیفیت نهایی است.

معمولاً زمانی که فرآیند آماده سازی برای اجزای مختلف رنگ انجام می‌شود از یکسری دستگاه های مکانیکی یا میکسر استفاده می‌شود. با این کار می‌توان در یک مدت زمان طولانی تری فرایند میکس را ادامه داد. ممکن است آماده سازی پرایمر زینک ریچ اپوکسی سه جزئی حدود 5 دقیقه یا بیشتر طول بکشد. اما در مجموع باید دقت زیادی را در این مرحله داشته باشیم.

  • مقدار جامد حجمی این پرایمر حدود 65 درصد است.

  • جرم در واحد حجم یا چگالی پرایمر زینک ریچ اپوکسی سه جزئی برابر 2.85 گرم بر سانتی متر مکعب است.

  • مقدار مساحت پوشش دهی این پرایمر حدوداً برابر 10.5 متر مربع است. البته این مقدار در ضخامت 50 میکرومتر و حجم یک لیتر صدق می‌کند.

  • پرایمر زینک ریچ سه جزئی حدود 6 ساعت زمان نیاز دارد تا به یک مرحله خشکی نسبی یا متوسط برسد.

  • در صورت نیاز به اجرای لایه مجدد رعایت فواصل زمانی بسیار حائز اهمیت است. این دمای محیط است که تعیین می‌کند چه مدت زمان پس از لایه اول می‌توان به اجرای لایه بعدی پرداخت.

پرایمر زینک ریچ اپوکسی؛ 3 نمونه فوق العاده پرکاربرد

کاربری های پرایمر غنی از مواد زینک

پرایمر زینک ریچ اپوکسی کاربردهای بسیار متنوع و گوناگونی دارد. معمولاً در پروژه های صنعتی برای رنگ آمیزی مخازن و پل های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این پرایمرها در پالایشگاه نفتی نیز روی بسیاری از تجهیزات اعمال می‌شوند. پرایمرهای زینک ریچ قدرت بازدارندگی بالایی دارند. به همین دلیل در فضاهایی استفاده می‌شوند که شدت رطوبت در بالاترین سطح ممکن است.

فضاهای ساحلی و تجهیزاتی که در اینگونه مناطق قرار دارند غالبا پذیرای این نوع پرایمر هستند. این رنگها بر روی عرشه کشتی و بدنه آن، بارج‌ها و قایق های کاری و ماشین آلاتی که در محیط های دریایی قرار دارند اجرا می‌شود. نکته بسیار مهمی که همواره تاکید می‌کنیم این است که پرایمرها نیاز به پوشش میانی و نهایی دارند. در نتیجه نمی تواند به صورت تک لایه باعث حفاظت سطوح فلزی شود.

خرید انواع رنگهای صنعتی از شرکت رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام تولید کننده متنوع ترین انواع رنگ صنعتی می‌باشد. این شرکت تولیدی سعی می‌کند طیف گسترده‌ای از پرایمرها و پوشش های میانی و رویه را با بهترین کیفیت در اختیار پیمانکاران و مشتریان قرار دهد. کارشناسان ما در حوزه فروش در تلاش هستند تا اطلاعاتی جامع و تخصصی در ارتباط با محصولات ذکر کنند تا شما به راحتی بتوانید بر اساس نیاز پروژه به خرید این رنگ‌ها بپردازید. جهت آگاهی از قیمت و دریافت پاسخ سوالات خود با ما در تماس باشید.

 

ارسال نظر: